Prakticky všechny značky do svých modelových řad zařazují nová a nová SUV, SEAT samozřejmě není výjimkou, ale nahrazuje jimi jiné modely. Z nabídky mizí klasická rodinná MPV. Na trhu byste jich dnes napočítali opravdu málo. Stále jsou ale výrobci, kteří je v nabídce mají, například právě SEAT.
I proto jsme MPV SEAT Alhambra jsme otestovali jako jedno z posledních testovacích aut minulého roku. Do rukou se nám dostala verze Style s paketem FR Line s nejvýkonnějším vznětovým motorem, převodovkou DSG a pohonem všech kol 4Drive.
Dlouhá tradice
SEAT Alhambra je s námi již 22 let. První generace, která vznikla spoluprací koncernu Volkswagen a Fordu se začala prodávat v roce 1996. Na trhu zůstala dlouhých 14 let, ačkoliv to tak na první pohled nevypadalo, protože v roce 2000 přišel rozsáhlý facelift.
Druhá generace, kterou jsme testovali, je s námi ale už také poměrně dlouhých 7 let. Vývoj už ale probíhal pouze v rámci koncernu Volkswagen, SEAT Alhambra se prakticky shoduje s modelem Volkswagen Sharan. Aktuální generace už má za sebou také modernizaci, ale oproti první generaci byla designově poměrně střídmá. Přidala jen několik drobností tak, aby se přiblížila aktuálním modelům. Technicky také nešlo o žádnou revoluci. Jednoduše se v tomto případě opravdu beze zbytku vyplňuje slovo „modernizaci“.
Praktičnost na prvním místě
Důvod, proč si lidé vozy z kategorie MPV kupují, je patrný hned při prvním pohledu na auto. Nabízí totiž obrovský vnitřní prostor. Karoserie je přitom přibližně stejně dlouhá jako v případě Škody Superb Combi, ale je vyšší a širší. Podobná auta se tak dají využívat nejen pro rodinné výlety, ale také pro občasné stěhování, ale i pro každodenní cesty do práce.
Boční dveře jsou posuvné, za příplatek je možné je otevírat elektricky prostřednictvím dálkového ovladače na klíči, prostřednictvím tlačítek na středovém panelu před řadící pákou a nebo klasicky klikou. Elektricky lze otevírat a zavírat také víko zavazadlového prostoru.
Na výběr je i možnost pětimístného a nebo za příplatek 18 900 Kč sedmimístného provedení, testované auto bylo vybaveno 7 samostatnými sedadly. Taková verze sice trochu zmenší zavazadlový prostor, ale i tak nabízí pro zavazadla 267 litrů se sedmi sedadly, 685 litrů s pěti sedadly a nebo 2 297 litrů po sklopení obou zadních řad. Sedadla se nedají vyjmout, ale dají se jednoduše posouvat vpřed nebo vzad, ale i sklápět. Podle SEATu je možné sedadla upravovat až ve 32 možnostech rozložení. V sedmisedadlovém provedení je třeba připlatit také za výdechy klimatizace ve třetí řadě sedadel, cestující vzadu by tak neměli trpět zimou nebo horkem.
Druhá řada sedadel nabízí tzv. divadelní posez, protože se sedí výše než v první řadě. Z opěradel předních sedadel lze vyklopit stolečky a je možné si na obě krajní sedadla použít integrovanou dětskou sedačku. Jde o systém, který umí přizvednout sedák a standardní hlavová opěrka se vymění za jinou s ochranou hlavy. Nemusíte s sebou tak pro větší děti vozit speciální sedáky a podobně.
Třetí řada sedadel tady navíc není nouzová jako ve velké spoustě sedmimístných aut, ale dá se tu docela bez problémově sedět i na delší vzdálenosti. Ideální ale je, aby na tato úplně zadní místa neusedali lidé nadprůměrně vzrostlí. Nastupování není z nejjednodušších, je potřeba odklopit sedadlo ve druhé řadě a pak se dozadu prosmýknout. Alespoň, že je střecha vysoká a není třeba se až tolik krčit.
Pohonné ústrojí
Pod kapotou testované Alhambry se nacházel nejvýkonnější motor z nabídky, který lze kombinovat s manuální převodovkou nebo s DSG. V případě DSG si pak ještě můžete vybrat pohon předních kol a nebo všech kol 4Drive, což je i případ „našeho“ auta. Příplatek za DSG je 42 tisíc korun, za pohon všech kol dalších 46 tisíc Kč.
Motor je už po startu poměrně tichý a nemění se to ani při jízdě. K rodinnému autu takové chování perfektně pasuje. Díky slušnému výkonu, ale i 380 Nm točivého momentu jde o dynamicky více než dostatečnou verzi a to i navzdory rozměrům a hmotnosti přesahující 1,9 tuny. Akcelerace, průžné zrychlení, ale ani vyšší dálniční tempo nečiní alhambře sebemenší problém, vždyť tento motor pohání například i Škodu Octavia RS TDI.
Pohon všech kol zajišťuje mezi nápravová spojka Haldex 5. generace. Jde tedy o „stálý“ pohon všech kol, který posílá na zadní kola vždy alespoň jednotky procent výkonu. Podle potřeby ale v reálném čase záběr přesouvá, což si ostatně můžete prohlédnout v přiloženém videu se záběry slow motion. Řidič se nemusí o nic starat a prostě jen šlape na pedál. Řídící jednotky udělají vše za něj. Pokud byste si ale chtěli užít i nějakou „driftovací“ zábavu, máte smůlu, stabilizace se dá pouze omezit, ale nedá se vypnout.
Potěšila i spotřeba paliva, protože i přes dovádění na sněhu a častého ježdění ve městě a po dálnicích ukázal palubní počítač na konci testu 8,6 l/100 km. Objem palivové nádrže je 70 litrů, což umožňuje slušný rádius.
Atmosféra na palubě
SEAT Alhambra je vcelku velké a těžké auto a tomu je také uzpůsobeno jeho nastavení. Je spíše pohodlnější, komfortnější. K tomu je tu navíc příplatkový adaptivní podvozek za 25 tisíc Kč. Ten nabízí tři režimy – normal, comfort a sport. Přiznám se, že jsem neměl potřebu přepínat na cokoliv jiného než na komfortní režim, protože i na normální režim bylo auto spíše měkčí. A sportovní režim? Ten je u takového auta podle mě zcela nadbytečný. Proč bych měl drkotat zuby ve velkém a pohodlném rodinném autě?
V autě je příjemný klid ve městě, ale i na dálnici. Po nerovnostech se i na 18″ kolech přenášelo ladně. Ocenil bych ale větší vnější zpětná zrcátka, ačkoliv oproti první generaci jsou to velké plácačky.
Závěr a cena
SEAT Alhambra má schopnosti příjemně nabít člověka klidem a pohodou. Za jejím volantem vlastně nepotřebujete nikam pospíchat, podvozek si s autem příjemně pohrává a v zatáčkách se docela naklání. I tak z ní ale vyzařuje jistota. V testované konfiguraci dokáže odvézt až 7 cestujících, ale během chviličky do ní naložíte i velkou lednici. No, a konečně, když budete chtít, tak i rychle umí jezdit.
Základní cena není z nejnižších, ale potvrzuje schopnosti auta. Nejnižší cena je stanovena na 684 900 Kč za verzi ve výbavě Reference s benzinovým motorem 1.4 TSI 110 kW/150 koní, nejlevnější vznětová verze 2.0 TDI CR 110 kW/150 koní stojí ve stejné výbavě minimálně 804 900 Kč. Testovaná verze v nejlepší výbavě, s nejsilnějším nafťákem s pohonem všech kol a převodovkou DSG ale začíná na 1 008 900 Kč.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Vnitřní prostor a praktičnost,Některé prvky působí zastarale
Komfortní nastavení a naladění,Sedadla se nedají vyjmout
Spotřeba paliva,Cena
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,SEAT
Typ:,Alhambra 2.0 TDI 4Drive DSG
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 968 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,všech čtyř kol
Výkon:,135 kW/184 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,380 Nm při 1 750 – 3 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,8.9 s
Maximální rychlost:,211 km/h
Převodovka:,sedmistupňová dvouspojková (DSG)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.9 / 6.8 / 5.3
Emise CO2:,154 g/km
Objem palivové nádrže:,70 litrů
Délka:,4 854 mm
Šířka:,1 904 mm
Výška:,1 720 mm
Rozvor:,2 919 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 881 kg
Objem zavazadlového prostoru:,267 litrů (7 sedadel) / 685 litrů (5 sedadel) / 2 297 litrů (sklopená sedadla)
Ceník:,ke stažení zde
[/table]