Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 7. 10. 2024


Renault před nedávnem zahájil prodej své nové vlajkové lodi, modelu Rafale. Jde o model s módní karoserií SUV-kupé, který pohání hybridní pohonné ústrojí. My jsme ho vyzkoušeli v testu.

Odkazuje se na letadlo

Novým vrcholem nabídky SUV, ale i celé nabídky značky Renault se letos stal Renault Rafale. Jde o model s módní karoserií SUV-kupé, který svým jménem odkazuje na slavný závodní letoun Caudron Renault Rafale z 30. let minulého století. Tento historický stroj poháněl řadový šestiválcový motor Renault o objemu 7,95 litru s výkonem 246 kW. I díky tomu dosáhl v roce 1934 rychlosti 445 km/h, což tehdy představovalo světový rekord.

Stejně jako historické letadlo, i nový Renault Rafale klade podle automobilky důraz na aerodynamiku, výkon, styl a inovaci. Slovo „Rafale“ navíc ve francouzštině znamená v překladu něco jako „prudký vítr“ či „nápor větru“, což velmi dobře vystihuje důraz na aerodynamiku, který byl při vývoji nového modelu Renault velmi důležitý. A mimochodem, maličkou siluetu letadla najdeme třeba na panoramatickém okně nad zadními sedadly.

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

Je velký…

Renault Rafale je velký, přestože to tak podle fotek nemusí tak úplně vypadat. V nabídce francouzského výrobce se zařazuje na druhé místo za nejnovější generaci Renaultu Espace, s nímž sdílí nejen základní podvozkovou platformu CMF-CD, ale také kompletní pohonné ústrojí.

Renault Rafale je oproti Renault Espace o 12 mm kratší (4710 mm vs. 4722 mm), o 41 mm širší (1866 mm vs. 1825 mm) a o 32 mm nižší (1613 mm vs. 1645 mm). Oba modely mají stejný rozvor náprav (2738 mm). Kvůli tvaru karoserie s výrazněji se svažující střechou a nemožnosti posouvat zadní sedadla má Rafale menší kufr. U modelu Espace totiž může mít sice jen 581 litrů, ale pokud zadní sedadla posunete dopředu, dostanete se až na 777 litrů. U Rafale je to 630 litrů.

Zatímco Renault Espace má ještě „starý“ designový jazyk, tak Rafale už přijíždí se zcela novým. Poznat to je na první pohled podle masky chladiče s novým logem a zajímavě podbarvenými „diamanty“ v její výplni (z čelního pohledu je černá, ale z bočního pohledu je její vnitřní výplň modrá), ale také třeba podle tvaru LED denního svícení, které má být vždy polovinou znaku Renault. Hlavní světlomety jsou standardně fullLED, za příplatek mohou být vybaveny funkcí LED Matrix s 20 segmenty pro každý světlomet. Úplně nový design má i zadní část s ostře řezanými světlomety s dynamickým blinkrem či novým nápisem s označením modelu, který vypadá jako psaný rukou. Automobilka říká, že tvar zadních světlometů byl inspirován čínskou hrou tangram.

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

…i prostorný

Interiér se u obou modelů ale příliš neliší. V obou případech mu dominuje na výšku orientovaný displej multimédií, který jede na softwaru, který dodal Google. Oproti dříve představeným modelům je tu nová grafika jeho zobrazení, ale funkce nabízí stejné. Má tak například vestavěné aplikace jako Google mapy, Spotify a podobně a abyste je mohli v autě využívat, nemusíte si s ním párovat telefon, musíte se do nich ale přihlásit (nakonec tak spárování telefonu bude jednodušší…). Renault v interiéru nechal i docela dost fyzických ovladačů, není tak potřeba všechno ovládat přes dotekový displej. A za to si zaslouží pochvalu.

Rafale může být pouze pětimístný, sedm cestujících do něj nenaložíte, přesto se cestující vpředu ani vzadu rozhodně nebudou muset obávat nedostatku místa. Platí to nejen pro nohy a tělo, ale i pro hlavu. Průměrně vzrostlý Evropan s výškou kolem 180 centimetrů si i na zadní sedadla sedne zcela bez problémů. A platí to i v případě, kdy bude mít auto panoramatické střešní sklo Solarbay za 37 tisíc. Renault totiž nenabízí jeho fyzický kryt, který by snižoval strop a ubíral tak místo pro posádku, ale přesto si s ostrými slunečními paprsky dokáže poradit.

Podobně jako například BMW iX nebo další nové modely Audi či Porsche totiž „ztmavuje“ okno jako takové. Technicky a technologicky k tomu používá PDLC fólii, která se při výrobě instaluje přímo mezi samotné skleněné desky. Do té jde elektrický proud, který pak ve fólii mění uspořádání tekutých krystalků. Sklo tak může být čiré a zcela průhledné anebo s mléčným efektem. Okno ale nemusí být ztmavené nebo naopak průhledné zcela, je rozdělené na poloviny, takže lze mít čirou třeba jen půlku nad předními sedadly a zadní ztmavenou, nebo obráceně.

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

200koňový hybrid pod kapotou

Renault Rafale na trh přišel pouze s 200koňovým full-hybridním pohonným ústrojím s pohonem předních kol, které je stejné jako v modelu Espace, ale teď už se dá objednávat i s 300koňovým plug-in hybridním pohonem s pohonem všech čtyř kol.

Naše testované auto pohání slabší varianta, která dokáže jezdit na elektřinu, ale nedobíjí se ze zásuvky. S elektřinou hospodaří zcela autonomně, bez jakéhokoliv zásahu řidiče. Pohonný řetězec kombinuje elektromotor s výkonem 50 kW/68 koní a točivým momentem 205 Nm s tříválcem 1,2 TCe s přeplňováním turbodmychadlem, jehož výkon je 96 kW/130 koní a točivý moment 205 Nm. K tomu je tu ale ještě startér-generátor s dalšími 25 kW/34 koňmi a 50 Nm. Celkem tak na přední kola jde až 147 kW/200 koní a 410 Nm. Technické údaje dále prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,9 sekundy a maximální rychlost, která je elektronicky omezena na 175 km/h.

Hybridní systém tady funguje tak, že jeho hlavním hnacím pohonem je elektromotor, benzinový tříválec je tu „vedlejším“ pohonem. Neznamená to ale, že by spalovací motor sloužil pouze jako generátor, dokáže přední kola i přímo sám pohánět. To, že Renault Rafale pohání tříválec, opravdu nevadí, protože v kabině jeho zvuk skoro není slyšet. Autu nejvíce sedí spíše klidnější tempo, v němž je auto příjemně tiché i komfortní.

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

Pohonné ústrojí při této jízdě opravdu hodně spoléhá jen na čistě elektrický pohon. Elektřinu si přitom ukládá do 2kWh baterie. S tímto typem hybridního pohonu sice na elektřinu neujedete desítky kilometrů, dokonce ani jednotky kilometrů, ale na elektřinu budete popojíždět ve městě v kolonách, a také při běžných městských rychlostech. Spalovací motor se může deaktivovat i mimo město, pokud pojedete po rovině nebo z kopce ustálenou rychlostí. I díky tomu se může potřeba paliva ve městě pohybovat kolem 5 l/100 km. Mimo město a na dálnici bude vyšší, pohybovali jsme se nejčastěji mezi 6 a 7 l/100km.

Dynamickou nebo snad sportovní jízdu si ale s autem asi úplně užívat nebudete, tu kazí převodovka. Ta je, stejně jako ve všech ostatních hybridech značek Renault a Dacia, tzv. multimódová. Kombinuje dva rychlostní stupně pro elektromotor a čtyři pro benzinový motor. A jak je to s tou sportovní jízdou? Převodovka jako taková nemá klasické synchrony, srovnávání otáček ozubených kol zajišťuje při řazení elektromotor. I kvůli tomu je přeřazení v ostrém tempu zdlouhavé. A když pak znenadání sešlápnete plyn až na podlahu, začne převodovka váhat, přemýšlí, co má udělat, jaké rychlosti u spalovacího motoru a u elektromotoru zařadit.

Testovaný Renault Rafale měl adaptivní podvozek. Ani v jeho nejkomfortnějším naladění ale nejde o houpavé auto, přesto velmi dobře filtruje nerovnosti. Problémy mu nedělá ani svižná jízda v zatáčkách, čemuž pomáhá i natáčecí zadní náprava. Její funkčnost si může řidič sám aktivovat nebo deaktivovat v nastavení jízdních režimů a dokonce si může nastavit maximální úhel natočení zadních kol. Chcete, aby se natáčela o maximálních 5°? Není problém. Anebo chcete jen třeba o 1°? Ani to není problém, vyberte si přesně to, co vám vyhovuje. Natáčení funguje tak, že ve vyšších rychlostech se zadní kola natáčejí až o 1 stupeň ve stejném směru jako přední kola, čímž se zlepšuje se stabilita. V městských rychlostech se naopak zadní kola natáčejí až o 5 stupňů proti těm předním. To zlepšuje obratnost a zmenšuje poloměr otáčení, který je jen 10,4 metru, tedy stejně jako u výrazně menšího Renaultu Clio.

Test Renault Rafale E-Tech full hybrid 200 | 2024

Protože jde o úplně nové, už je u něj povinné také otravné upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti. V Renaultech je ale „chytré“ tlačítko funkce „My Perso“, které slouží jako paměť pro nastavení vašich preferencí u jízdních asistentů. V Menu infotainmentu si nastavíte, které z nich chcete mít aktivní a které ne a to si uložíte. Jakmile dvakrát toto tlačítko, jenž je umístěno v palubní desce nalevo od volantu, stisknete, auto se přesně do tohoto nastavení přepne. Pokud máte uloženo, že upozorňování na rychlost je deaktivované, vypne se. Skvělé řešení.

Napravo od volantu, respektive na pravé straně sloupku řízení to ale Renault tak chytře naopak nevymyslel. Přesunul sem volič automatické převodovky, ale zároveň tu nechal páčku na stěrače a i páčku na ovladání rádia a multimédií. Tři páčky nad sebou jsou prostě moc a často některá z nich překáží.

Cena

A co prozradí pohled do ceníku? V České republice je cena Renaultu Rafale E-Tech full hybrid 200 ve výbavě Techno stanovena na 999 900 Kč s DPH. Za vyšší výbavu Esprit Alpine si musíte o rovných 100 tisíc připlatit. A pak je tu ještě zmiňovaná plug-in hybridní varianta E-Tech 4×4 300, která není nabízena v nejnižší výbavě Techno, ale startuje až v Esprit Alpine. Dáte za ni minimálně 1 229 000 Kč, případně si můžete vybrat ještě lepší výbavu Atelier Alpine a v té stojí plug-in hybrid minimálně 1 339 000 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Renault Rafale E-Tech full hybrid 200

Motor:

benzinový tříválec elektromotor

Objem válců:

1199 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin + elektřina

Pohon:

předních kol

Výkon:

96 kW/130 koní při 4500 ot./min (spalovací motor)
+ 50 kW/64 koní (elektromotor)
+ 25 kW/34 koní (startér-generátor)
= 147 kW/200 koní (celkový výkon pohonné soustavy)

Točivý moment:

205 Nm při 1750 ot./min (spalovací motor)
205 Nm (elektromotor)
+ 50 Nm (startér-generátor)
= celkový točivý moment se neudává

Zrychlení 0-100 km/h:

8,9 s

Maximální rychlost:

175 km/h

Převodovka:

multimódová automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

4,7 l/100 km

Emise CO2:

105 – 107 g/km

Objem nádrže:

55 litrů

Délka:

4710 mm

Šířka:

1866 mm (bez zrcátek)
2085 mm (se zrcátky)

Výška:

1613 mm

Rozvor:

2738 mm

Provozní hmotnost:

1728 – 1735 kg

Objem zavazadlového prostoru:

630 litrů


TIP: Sháníte nové auto na operativní leasing?
 
Vyplňte krátký formulář a poptejte ho. Vybereme pro vás ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky. Anebo si vyberte přímo z aktuálně dostupných aut.
 
Chci operativní leasing!
 

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru