Renualt Kadjar sdílí stejný základ s Nissanem Qashqai, ale ačkoliv tomu tak je, jsou obě auta hodně rozdílná. S krátkou pauzou jsme přesedli z jednoho do druhého. Po naftovém Nissanu Qashqai tak redakční garáží prošel i benzínový Renault Kadjar.

test-renault-kadjar-12-energy-tce-130-p1

Narozdíl od použité techniky se design auta liší velmi výrazně. Nové je prakticky vše, co vytváří samotný design auta, od předních světlometů, masky chladiče i nárazníku přes lemování bočních dveří až po celou zadní část s několika zajímavými prolisy. Kadjar vypadá na pohled velmi pěkně, zejména ve stříbrné barvě, díky níž vyniknou všechny tvary. V Renaultu ale pouze neměnili design, auto také prodloužili a rozšířili. Oproti Nissanu Qashqai tak nabízí hlavně větší zavazadlový prostor, což v řeči čísel znamená o cca 70 litrů více (podle verze a výbavy).

Od Nissanu se důkladně liší také interiér, zcela jiná je palubní deska včetně středového panelu i tunelu a jiný je také volant. Za tím se v testovaném autě nacházel zcela digitální panel přístrojů s měnitelným designem zobrazení a zobrazenými informacemi. A v neposlední řadě jsou jiné přední sedačky. Zůstalo ale “asijské” ovládání oken, které automaticky spustí pouze okno řidiče, ke stažení nebo naopak vytažení těch ostatních je potřeba vypínače celou dobu držet. V neposlední řadě se víčko palivové nádrže otevírá páčkou od řidiče.

Renault Kadjar se prodává s benzínovými i naftovými motory s pohonem předních nebo všech kol. Ovšem podobně jako právě u Nissanu je pohon všech kol dostupný výhradně pro nejsilnější naftovou verzi Energy dCi 130 a automatická převodovka EDC je dostupná jen pro slabší naftový motor Energy dCi 110. Je tedy jasné, že čtyřkolku s automatem si nepořídíte (i když se na této variantě prý už pracuje…) a pokud sáhnete po benzínu, bude vždy spojen s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

test-renault-kadjar-12-energy-tce-130-p2

Testovanou verzi poháněl jediný benzínový motor v nabídce. Automobilka ho označuje jako Energy TCe 130, jde o turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru, jehož parametry nevypadají vůbec špatně. Nabízí výkon 96 kW/130 koní a točivý moment 205 Nm. Díky hmotnosti, která činí necelé 1,4 tuny, zrychlí auto z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a může uhánět maximální rychlostí 192 km/h. Podle technických údajů ho co do dynamiky překonává pouze nejsilnější naftová motorizace s pohonem předních kol, i čtyřkolka je lenivější.

Motor je i přes svůj nízký objem poměrně čiperný, ačkoliv to žádný trhač asfaltu není. Nechybí mu síla ve středních otáčkách a příjemně potěší i v těch nižších. Vždyť maximum točivého momentu je k dispozici už ve 2 000 ot./min. Jistá dýchavičnost způsobená malým objemem motoru se dostaví až ve vyšších otáčkách. I tak je alce dynymika poměrně příjemná. Pro běžnou jízdu je tento motor plně dostačující. Pokud ale potřebujete svoje auto občas plně naložit, budete muset častěji řadit a motor více vytáčet. A to se podepíše na spotřebě paliva.

Spotřeba paliva nás ale při běžné jízdě potěšila. Výrobce v technických údajích uvádí hodnotu kombinované spotřeby paliva jen 5,6 – 5,8 litru na 100 ujetých kilometrů. Při běžné jízdě si podle našich zkušeností Kadjar Energy TCe 130 vystačí s přibližně 7 l/100 km. S jistým sebezapřením se samozřejmě dá dostat i na dostřel šestilitrové metě, chce to ale hodně předvídat a přidávat plyn s rozmyslem.

test-renault-kadjar-12-energy-tce-130-p3

Renault Kadjar jezdí jistě, v zatáčkách je jeho chování neutrální a podvozek je poměrně příjemný. Není prkenný, ale ani zbytečně měkký. V zatáčkách se auto navzdory své výšce příliš nenaklání a zatáčky se dají projíždět poměrně svižně. Ovládání Kadjaru na mě působí spíše jako bych řídil zvýšený hatchback. Škoda jen trochu “gumovějšího” řízení. Otázkou je, jak se auto bude chovat s většími disky, testovaný vůz obouval 17″ disky.

Renualt nabízí do Kadjaru bohatou výbavu, kromě již zmíněných digitálních budíků, které nabízejí čtyři možná zobrazení, je to také bezklíčkový vstup i start motoru, který zajišťuje karta místo klíče či klasického ovladače. Nejste-li si jistí při parkování, můžete si připlatit nejen za přední a zadní parkovací senzory, ale i kameru a nebo automatického parkovacího asistenta, jenž umí zaparkovat nejen příčně a podélně, ale také šikmo. V nabídce jsou i LED přední světlomety, ty však testovaný automobil neměl. O osvícení vozovky se tak staraly halogenové žárovky, jejichž účinek nebyl při tlumených světlech špatný, ale při dálkových světlech byl paprsek světla na můj vkus hodně bodový a svítil jen před auto, nikoliv do stran.

Celkově Renault Kadjar překvapil. Pěkně vypadá, je prostorný, umí nabídnout spoustu moderních prvků výbavy, které v mnoha autech nejsou úplně běžné, a hlavně: Dobře jezdí. Základní cena startuje s testovaným motorem Energy TCe 130 na částce 464 900 Kč, čtyřkolku pořídíte minimálně za 634 900 Kč s naftovým motorem ve druhé výbavě.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Kadjar Energy TCe 130
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 96 kW/130 koní v 5 500 ot./min
Točivý moment: 205 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 10.1 s
Maximální rychlost: 192 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.0 / 5.1 / 5.8
Emise CO2: 130 g/km
Objem palivové nádrže: 55 litrů
Délka: 4 449 mm
Šířka: 1 836 mm
Výška: 1 607 mm
Rozvor: 2 646 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 381 – 1 395 kg
Objem zavazadlového prostoru: 472 / 1 478 litrů
Ceník: ke stažení zde