Přifičel k nám nejčerstvější Renault Espace. Šestá generace dala sbohem MPV a navlékla na sebe kápi SUV. K mání je v pětimístné nebo sedmimístné konfiguraci. Vždy s tříválcovým benzinovým motorem s podporou dvou elektromotorů. Kde dominuje a jaké přináší otazníky?
1984. Nejde jen o dystopické dílo Georga Orwella, v němž na planetě vládne brutální totalita. Svět, kde každý čin i myšlenka podléhá absolutnímu dohledu. 1984 je také rok, kdy byl vůbec poprvé uveden model Espace. Vznikl díky kooperaci Renaultu a Matry. Na evropském kontinentu způsobil poprask: otevřel totiž segment MPV.
Jasně, objevily se určité porodní bolesti. Úvodní měsíce prodejně nebyly pro inovativní vůz s plastovou karoserií a vysoce variabilním interiérem žádný šlágr. Postupně si však cestičku do garáží prošlapal a kýžený sukces se dostavil. Vždyť se do roku 1990 prodalo takřka 192 000 kousků!
Historie a vývoj modelu Espace je interesantní. Na to dnes ovšem dnes nezbývá čas. Proto se přesuňme do současnosti tempem formule. I když jednu chuťovku uveďme: v roce 1995 ve Francii vyšvihli extrémní Espace F1 s vidlicovým desetiválcem s výkonem 800 koní a akcelerací z nuly na 200 km/h pod sedm sekund.
Nádech, výdech. A vyloupli jsme se v říjnu 2025. Připomeňme si, ba zdůrazněme, že se proháníme po lese SUV, nikoli louce MPV. Exteriérově vyzařuje nejvoňavější espace preciznost a eleganci. Ventrální část vypadá téměř jako architektonický prvek, kde kontrast rázných hran a jemňounkých křivek vytváří harmonickou syntézu.
Pikantní světelný podpis ve tvaru semi-diamantu podtrhuje sportovnější charakter auta. Strukturovaná přední maska dodává dynamiku a zvýrazňuje centrální emblém s kosočtvercem. Mimochodem, LED světlomety fungují při nočních toulkách kolem Lysolají brilantně.
Zadní rajón disponuje unikátně tvarovanými světly, jež využívají mikro-optickou technologii. Vypnutá vytvářejí dojem plovoucích ledových krystalů na západě Grónska. Z profilu vynikají agresivně nachystané blatníky. Lesklé černé dekorativní prvky „doručují“ automobilu prémiové pocukrování.
Vycizelované uspořádání
Když se převalíme dovnitř, cítíme se jako v luxusním mezonetu v srdci Osla. Prosvětlený, vzdušný interiér. Co za tím věcí? Na řidiče a spol. čeká více než 1 m² velká panoramatické střecha s elektronickým ovládáním průhlednosti. Volit můžete z kvarteta režimů.

Pokračujme k displejům. Espace skýtá až 984 cm² cm digitální plochy díky obrazovkám openR a head-up displeji. Dlužno podotknout, že grafika a rozlišení je na úrovni skokana o tyči Mondo Duplantise: naprosto excelentní. Centrální dotykový displej servíruje dvanáct palců, digitální přístrojový štít vykazuje uhlopříčku 12,3 palce. Obě obrazovky jsou velice přehledné, ovládání je nanejvýš intuitivní.
Na prašanu chvály lyžujme dál. Rozvalujeme se na pohodlňoučkých sedadlech, nastavitelných v šesti směrech a s masážní funkcí. Čalounění je naředěné látka plus pískově šedá syntetická kůže. Manželka z nich hopsá nadšením. Oprávněně. Nicméně ani titánově tmavý odstín není k zahození.
Zastavme se na moment u barev. Zákazníci mohou vybírat z pětice laků. My poznáváme krásy Čech, Moravy a Slezska v metalické šedé baltique. Subjektivně nejvíc sekne modelu Espace tmavě modrá nocturne.
Kdo si myslel, že se teď už vrhneme do sněhu kritiky, plete se. Dvanáct optimálně rozmístěných reproduktorů audiosystému Harman Kardon o výkonu 485 W „kope“ famózně. Decibelový zážitek pluje o parník napřed v porovnání třeba s modelem Renault 4, kde jsme dešifrovali krátery kvality.

Prostoru si vychutnáváme jako Ludvík XIV. ve Versailles. Jak řidič, spolujezdec, tak rodinné „služebnictvo“ ve druhé řadě. V kokpitu detekujeme více než 40 l úložného prostoru, z toho pětadvacet litrů vepředu. V zadní části na osádku vykukuje středová loketní opěrka s držáky na nápoje a dva USB-C porty.
Jednu vadu na kráse pohledem rozlehlosti interiér vykazuje. Masivní středový tunel lehce tlačí do postranních vazů kolene. Neopomeňme probrat objem zavazadelníku naší pentagonové verze: 527 litrů a až 1736 litrů po sklopení sedadel.
Žádný pijan
Allez, allez, do provozu. Pohonnou jednotku full hybrid E-Tech vozu Renault Espace tvoří nový tříválcový benzinový motor v kombinaci s duem elektromotorů, lithium-iontovou baterií a inteligentní multimódovou převodovkou se dvěma stupni pro elektromotor a kvartetem pro spalovací motor. „Maká“ na podtrženou jedničku. Stejně tak bravurně vyladěné přechody mezi pohony hodnotíme kladně.
Pitoreskními uličkami polského Krakova se proplétáme až 80 % času v elektrickém módu. Právě díky baterkovým suplementům nám odpich v chřtánu municipalit nechybí. Nadstandardní průměr otáčení 10,4 m nám ulehčuje manévrování: při natočení předních kol až o 35° se zadní kola natočí až o 5°. U parkování nám nadto pomáhá 360° kamerový systém s výtečným obrazem.

A jak to vypadá, když prubneme tuzemskou dálniční síť? Pod větší zátěží benzinová dvanáctistovka krapet chrochtá, o žádný extrém však nejde. Nahlédnutím dynamiky viditelně nestrádá, třebaže s panem Passerem bychom v Německu závodit nemohli. I s ohledem na to, že nejvyšší rychlost činí 175 kilometrů za hodinu.
Navažme numerologicky: maximální výkon Renaultu Espace deklamují oficiální brožury na 147 kW s točivým momentem 205 Nm (plus 205 elektromotor). Z nuly na sto vykulminuje za 8,8 vteřiny. Z 80 kilometrů za hodinu na 120 km/h za 5,8 sekundy.
Jestliže si na něčem šofér pošmákne, jde o nebývale kulantní podvozek navzdory nepřítomnosti adaptivních tlumičů. Ten s „fialovským“ klidem čelí nástrahám okresek v sousedství Brna. Řízení platí za velice přesné, v zákrutách u Líšně i díky systému 4Control advanced se espace chová sebejistě.
Týdenní česko-polské korzování završujeme s kombinovanou spotřebou 5,7 litru benzinu na sto kilometrů. Super solidní skóre! K tomu připočtěme pětapadesátilitrovou nádrž a rekuperační um vozu. Na čerpačku tak člověk drahnou dobu nemusí.

Závěr a cena
Občerstvený Renault Espace chvatně balancuje po lanu, které se natáhlo už před spoustou let. Stále skýtá nemalý stupeň modularity, pasažéři si užívají kupu místa. Nevytrousil ani nic ze své účelnosti a k tomu moc šarmantně vypadá.
Strukturovaná maska, zadní světlomety s mikro-optickou technologií, 20″ disky kol z lehkých slitin s diamantovým efektem, to vše okořeněné panoramatickou střechou kumuluje model Espace v povedené „suvéčko“.
I ergonomický a vkusný interiér si zaslouží vesměs adoraci. Jen bychom upravili pár milimetrů z extenzivního středového tunelu. V duchu fair-play přiznáváme, že jsme si občas spletli volič převodovky a při blankytné obloze zapnuli k údivu přihlížejících stěrače.
Naopak narkóza dvaatřiceti relativně aktivistických asistentů na dva stisky představuje cool vychytávku. Kvitujeme také multimediální systém openR link s integrovanými službami Google. Vlastně ani není zapotřebí zrcadlit chytrý telefon. Mimochodem, CarPlay se nám třikrát zničehonic vypnul…

Espace se pyšní geniálním audiosystémem: na palubě si připadáme jako v privátním nahrávacím studiu DJ Wiche. Načež nás rozradostňuje úroveň parkovací kamery a libový průhledový displej.
Z asfaltového příběhu vyzdvihněme především soulad pohonů a nežíznivost, kdy uměřené upíjení uleví peněžence. Inženýrský tým vypiplal také nastavení podvozku. K meritorním otazníkům modelu Espace patří snad jen nedotažená kultivovanost zážehového tříválce.
Uzavřeme textový kruh cenou. Co se týká motorizace, ta je triviální jak malá násobilka. Je jediná: benzinový tříválec s výkonem 96 kilowatt, jemuž přikládá ruku k dílu elektromotor s výkonem 50 kW a startér-generátor s dvaceti kilowatty.
Volit lze z trojlístku výbav a pětimístné či sedmimístné varianty. Nejelementárnější verze Techno pro pět osob vyhlíží zákazníky v showroomech za akčních 905 820 korun, sedmimístná poté vychází na 929 070 Kč.
Druhou napěchovanější výbavu tvoří esprit Alpine s hromadou detailů: matný lak, zadní světla s 3D efektem či prošívání věnce v barvách francouzské trikolóry. Ta má aktuálně připnutou cenovku 970 920 Kč v pětimístné variantě. Pro sedm statečných mrká na potenciální kupce za 994 170 korun. A my se teď na Zličíně loučíme s výbavou Iconic s vyhřívaným volantem a předními sedadly, černým nárazníkem a střešními lištami či elektricky ovládaným víkem zavazadelníku s hands-free funkcí. V Renaultu si ji cení na 1 017 420 Kč pro pět osob a na 1 040 670 korun pro sedm.
Technické údaje
| Auto: | Renault Espace full hybrid E-Tech 200 |
| Motor: | zážehový tříválec + elektromotor |
| Objem válců: | 1 199 ccm |
| Plnění motoru: | turbodmychadlo |
| Palivo: | benzin + elektřina |
| Pohon: | předních kol |
| Maximální systémový výkon: | 147 kW/200 koní při 4500 ot/min |
| Maximální točivý moment: | 205 Nm |
| Zrychlení 0–100 km/h: | 8,8 s |
| Maximální rychlost: | 175 km/h |
| Převodovka: | automatická multimódová |
| Spotřeba paliva (kombinovaná): | 4,8–5,0 l/100 km |
| Emise CO2: | 109–113 g/km |
| Objem nádrže: | 55 litrů |
| Délka: | 4746 mm |
| Šířka: | 1830 mm |
| Výška: | 1645 mm |
| Rozvor: | 2738 mm |
| Provozní hmotnost: | 1587 kg |
| Objem zavazadlového prostoru: | 527 /1736 litrů |
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned









































