Pamatujete původní Renault Espace? Oblíbené prostorné MPV? Tak na něj rychle zapomeňte.Nový Espace s ním totiž nemá téměř nic společného, samozřejmě až na název. Byla tato změna z typického MPV na moderní crossover tou správnou volbou?

Renault má vážně odvahu. Takto radikálně změnit recept na rodinný velkoprostorový vůz, který na trhu úspěšně figuruje již několik desítek let, za to zaslouží uznání. Ještě teď si pamatuju na naše první setkání, já v pozici někoho, kdo ani netušil, že Renault chystá nový vůz, a Espace pod reflektory na prknech vídeňského autosalonu. Právě fakt, že si Espace živě vybavuju pouze dokazuje povedený design. Vůz kategorie, která určitě nepatří mezí mé nejoblíbenější, ve mě přesto zanechal velký dojem.

Test Renault Espace

Podobně koncipované vozy trpí „krabicoidním“ vzhledem a za srdce většinou nechytnou. Renaultu se však podařilo Espacu vtisknout moderní a především neokoukané tvary. Karoserie je velice nápaditá a z mnoha úhlů umně maskuje velikost vozu. A tento dojem ještě umocňuje osobní setkání. Oproti předchozí generaci také došlo k poměrně zásadním změnám proporcí. Zvýšila se světlá výška, narostla celková délka, ale také dramaticky klesla celková výška – o 63 milimetrů. Až při porovnání s běžným osazenstvem českých silnic, zjistíte jak moc nekonvenční nový Espace je. Pohled na vysoký profil pneumatiky leccos naznačí, když zjistíte, že se jedná o 19” disky. V reálném používání to znamená poměrně vysoký posez a přitom nízký ponton karoserie. A tyto dvě tváře mě na Espacu baví. Na jedné straně vidíte obrovská kola a podvozek, za který by se nemuselo stydět ani SUV, a na straně druhé na vás mrknou LED světlomety, dynamická příď s obřím logem a zajímavé prvky karoserie, která by snad šla označit i slovem sportovní.

V případě testované verze šlo o nejlepší provedení s názvem Initiale Paris. U Espacu nejde pouze o běžnou výbavovou linii, Renault si svého nejluxusnějšího provedení cení natolik, že na celém voze nenajdete samotný název modelu. Jak na exteriéru, tak v interiéru vozu se nachází pouze a jen elegantní název Initiale Paris. Další příjemné překvapení vás čeká po otevření masivních dveří. Hnědá kůže, která nepokrývá pouze sedadla, ale také celou palubní desku, propůjčuje vnitřku vozu jedinečnou atmosféru. Wow efekt se ještě násobí jakmile padne tma. Rozsáhlé ambientní osvětlení, které nabízí dokonce pět různých barev, má navíc širokou škálu nastavení intenzity a je zkrátka parádní.

Přečtěte si také:  Test Audi A6 allroad 55 TDI quattro (2020)

Test Renault Espace (2)

Interiéru dominuje masivní středový tunel, ve kterém je velký 8,7“ displej infotainmentu s názvem R-link. Přes displej ovládáte téměř všechny funkce auta a proto středový panel obsahuje pouze minimum tlačítek. Podobné (i když ještě rozsáhlejší) řešení tu už bylo a my víme, že ne vždy je to ideální. V případě systému R-link je situace zhruba na půl cesty. Pokud budete na systém moc rychlí, zejména hned po startu, může se stát, že bude stávkovat a v tu chvíli nefungují například parkovací senzory. Systém používá hlavně dotykovou obrazovku a senzorická tlačítka vedle ní. To může být problém ve chvíli, kdy chcete například instinktivně zeslabit rádio. Po týdenním používání jsem si místo toho ještě občas snižoval teplotu klimatizace.

Infotainment má však také typický ovladač v podobě kolečka. Přestože pohyb mezi některými položkami nabídky palubního systému postrádá logiku, jeví se výběr kolečkem ve výsledku jako lepší volba než dotyková obrazovka a to zejména z toho důvodu, že je lépe dostupný pro vaší pravačku. Velkou chválu u nás však získává R-link za velmi širokou míru nastavení vozu. Kolega novinář testující vůz přede mnou nastavil spoustu věcí, které mě hned od začátku iritovaly a tvářily se jako tovární nastavení. K velkému překvapení jsem však zjistil, že míra individualizace je obrovská a většinu nepříjemností jste schopní si nastavit k obrazu svému. V menu systému pak najdete i takové vychytávky jako nastavení masážní funkce předních sedadel, sklápění zadních sedadel a nebo přivítání rozsvícením světlometů a automatické uzamčení vozu, pokud od něj odcházíte s bezkontaktním klíčem.

Další plusové body sbírá nový Espace za prostornost a uspořádání interiéru. Všechna sedadla jsou dostatečně široká a je jasné, že hlavním zadáním bylo pohodlí. Bohužel na této „schůzi“ asi chyběli tvůrci hlavových opěrek, na první pohled působí stejně jako opěrky z prémiových vozů, nicméně jsou dost tvrdé. Prostor na zadních sedadlech je výborný, především díky děleným, samostatným sedadlům a téměř rovné podlaze. Sedadla jsou navíc podélně posuvná a v nejvyšší specifikaci také vyhřívaná. Jejich složení navíc můžete ovládat přímo z kufru, který v pětimístném provedení nabídne 680 litrů, a nebo dokonce pomocí displeje palubního systému. Dojem z interiéru je tedy super, ale jakmile začnete automobil používat, budete objevovat ústupky v praktičnosti a to patrně kvůli designu. Chybí odkládací plocha pro mobilní telefon a nebo například držák kelímku s nápojem. Tedy, on tu je, ale pokud budete řídit, museli byste být příbuzní Saxany, abyste se k němu bezpečně dostali (nachází se hluboko pod středovým tunelem).

Přečtěte si také:  Test Opel Corsa 1.2 Turbo 96 kW (2020)

Test Renault Espace (1)

Nejsilnější motor z nabídky, který byl pod kapotou našeho vozu, má stejný objem jako ostatní, tedy 1,6 litru. Je také jediným benzinovým agregátem, který k Espacu můžete dostat. Naprosto logicky je jednotka přeplňovaná turbodmychadlem a jedná se o ten samý motor, který známe z aktuální generace Clia R.S., stejně tak jako automatickou sedmistupňovou převodovku. Agregát disponuje výkonem 200 koní a jako jediný dokáže Espace rozhýbat na stovku pod devět sekund – konkrétně za 8,6. Převodovka má s 1 609 kg těžkým vozem poměrně dost práce, často podřazuje i o tři převodové stupně, nicméně svou plynulou prací nás příjemně překvapila. Pouze párkrát se stalo, že vůz při podřazování zaváhal. Většinou má připravený ten správný převodový stupeň. Pokud budete dávat pozor na pedál plynu, také parkování a pomalá rychlost bude plynulou záležitostí.

Renault ve svých materiálech uvádí, že by se měl Espace s tímto motorem pohybovat v kombinovaném cyklu za rozumných 6,2 litru na 100 km. Kombinace malého přeplňovaného motoru, automatické převodovky a masivního vozu se zimními pneumatikami si však vyžádala úplně jiná čísla. Týdenní průměr se pohyboval na hodnotách kolem 10 l/100 km. Dálniční sto třicítka pak sníží tuto hodnotu na 8,5 litru. Tato čísla vás pak trochu vystraší ve chvíli, kdy zjistíte, že se nádrž smrskla na 58 litrů (předchozí generace disponovala nádrží o objemu 83l). V tu chvíli získáváte akční rádius kolem pouhých 580 kilometrů.

Test Renault Espace (3)

Bohatě vybavená specifikace nabízela také adaptivní podvozek, který se v nastavení Comfort poměrně dobře vypořádá s nástrahami našich cest. Jediným problémem je série nerovností, která i měkčeji nastavený podvozek dokáže rozhodit. Espace nabízí možnost nastavení vozu, vedle podvozku můžete vybírat také jinou účinnost posilovače řízení, reakci na stlačení plynového pedálu, ale také systém, který přibarvuje zvuk malého motoru. Jako ideální se jeví režim Perso, u které lze využít výhod komfortního nastavení tlumičů, ostřejší odezvy na plynový pedál a především tužší chod volantu. I tak ale nemůžete počítat s nějakým citem nebo zpětnou vazbou. Necitlivé řízení a nedotáčivě nastavený podvozek vás velice rychle odradí od pokusu o svižnější jízdu, na kterou vás předtím tak trochu navnadil motor spolu s převodovkou. Tento crossover se nejlépe cítí na dálnici a širokých okreskách, kde se budete spíš kochat.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Volkswagen Passat Variant GTE (2020)

Renault Espace je extravagantním vozem, který zásadně změnil pravidla v kategorii MPV. Ta pravidla, která několik desítek let zpět sám nastavil. V případě nového Espacu se tak můžeme bavit spíše o crossoveru. Jeho snaha být jedinečný a jiný než ostatní se občas podepsala na praktičnosti, ale to pouze v detailech. A protože pro krásu bylo vždy potřeba něco obětovat, takto vybavená verze vás vyjde na 1 059 900 Kč. Vzhledem k nulovým ambicím na trhání rychlostních rekordů a vyšší spotřebě této verze, budou asi lepší volbou slabší vznětové jednotky. Nový Espace je zajímavým vozem, ve kterém vidím malý odkaz drzosti a exkluzivity modelu Avantime. Pokud se chcete odlišit, Renault vám dává skvělou příležitost.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Renault
Typ: Espace
Motor: 1.6 TCe
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 618 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 147 kW/200 koní při 5 750 ot./min
Točivý moment: 260 Nm při 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 211 km/h
Převodovka: sedmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.8 / 5.3/ 6.2
Objem nádrže: 58 litrů
Délka: 4 857 mm
Šířka: 1 888 mm
Výška: 1 677 mm
Rozvor: 2 884 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 609 kg
Objem zavazadlového prostoru: 680 / 2 035 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde