Jsou tomu teprve tři měsíce, co automobilka Peugeot uvedla na českém trhu modernizovanou verzi sedanu a kombi 508. My jsme pro vás redakčnímu testu podrobili vlajkovou loď francouzské automobilky – Peugeot 508 SW GT se vznětovou jednotkou o objemu 2,2 litru a šestistupňovou automatickou převodovkou.

Peugeot 508 SW GT 059

Pojďme se v rychlosti podívat na novinky, které 508-čka dostala v rámci svého faceliftu. Již na první pohled je vám jasné, že se většina designerské a konstruktérské práce odehrála na přední části vozu. Ta dostala mnohem agresivnější vzhled, při pohledu z boku je začátek automobilu téměř kolmý k vozovce, změnou prošla také kapota, která se méně sklání k vozovce. Ve verzi SW je zadní část téměř bez zásahu, sedan má ale úplně nové koncové svítilny. Další změny se samozřejmě nacházejí také v interiéru vozu, k těm ale až později.

Po stisku tlačítka dálkového ovládání vás přivítají obří směrová světla integrovaná do nového nárazníku a zrcátek. Jejich funkci v obou případech obstarává LED technologie, která dostala na starost komplet celý přední nárazník. Hlavní světlomety se hrdě hlásí nápisem Full LED Technology a v jejich stopách jdou také mlhovky. Tím dostává celá příď nový rozměr a z hlediska funkčnosti od nás velký palec nahoru. Intenzita a rozmístění světelného kužele je mnohem lepší, než v případě modelu 308.

Pokud znáte interiér původní verze 508, budete zde jako doma. Na první pohled je tu totiž vše při starém. A nemám s tím sebemenší problém. Interiér působí velice solidním a dobře zpracovaným dojmem. Sedadla jsou v oblíbené verzi kombinující kůži a textilii a mají velice rozumný poměr mezi sportovním a pohodlným posazem. Sedák disponuje možností prodloužení pro podporu nohou a vlastní rozsah nastavení sedačky, které probíhá pomocí elektřiny, je dostačující. Polohu za volantem najdete velice snadno. Interiér je na několika místech osazen kovovou lištou, která má kartáčovanou úpravu povrchu a je opravdu hezká. Pohled na palubní štít a budíky odhalí jeden nedostatek, který u 508 přetrval. Samotné budíky jsou kryté plexisklem, které je málo zapuštěné a dost často se tak budete setkávat s odrazy, které jsou poněkud nepříjemné a při ostrém slunci znemožňují odečet hodnot.

Přečtěte si také:  Test plug-in hybridu Mercedes-Benz A 250e (2020)

Peugeot 508 SW GT 060

Zbytek interiéru je však bez výtek. Nově je sedmipalcový displej také dotykový a je na něm intuitivně seskupena většina ovladačů vozu. Díky tomu došlo k odlehčení středového panelu, z něhož zmizely některé ovladače a zbylo místo na novou přihrádku, do které se vejde například bezkontaktní klíč. I přes inspiraci novým trendem automobilky Peugeot, dělat interiéry vozů co nejjednodušší, zbyla na středové konzoli tlačítka pro ovládání palubního systému a díky tomu je jeho ovládání mnohem snazší při řízení. Interiér na několik místech slibuje kvalitní audio-zážitek díky soustavě od firmy JBL, upřímně bychom si dokázali představit lepší zvukový projev a především izolaci, která by zabránila nepříjemným rezonancím. Novinkou je také zadní couvací kamera a systém hlídání mrtvého úhlu, naprosto bez výtek. Peugeot 508 nabízí také head-up displej, jehož údaje jsou promítány na kouřové sklo umístěné v kapličce přístrojů. Pokud budete chtít nastavit jeho sklon a intenzitu osvětlení a nečetli jste návod, začíná zajímavá hra na schovávanou. Pokud budete úspěšní, najdete ovládání po levé straně v přihrádce pod parkovací brzdou.

Verze GT tvoří vrchol nabídky nejenom díky maximální výbavě, ale především slibuje také zajímavý řidičský zážitek. Jak je to doopravdy? Vznětový agregát HDI nabízí z objemu 2,2 litru slušných 204 koní a k tomu přidává porci 450 Nm točivého momentu. Nesmíme však zapomínat, že takto vybavená 508 váží hutných 1 780 kg. V praxi to pak se šestistupňovou automatickou převodovkou znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,4 s. Především při rozjezdech máte pocit, že by vůz mohl akcelerovat o něco lépe. Ve svém přirozeném prostředí je však na otevřenějších cestách a dálnicích, kde je pružné zrychlení a reakce převodovky na výbornou.

Když už jsme u té převodovky, v kombinaci s tímto motorem si výborně rozumí a řadí tak, jak má. Po dobu testu jsem pádel pod volantem využil jenom z důvodu jejich vyzkoušení. Řadí hladce, poměrně rychle a především při podřazování při náhlé akceleraci si s tímto motorem rozumí daleko lépe, než s menším 2,0 BlueHDI u modelu 308. Motor je směrem vně i dovnitř výborně odhlučněný.

Přečtěte si také:  Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Výsledky ankety možná překvapí

Peugeot 508 SW GT 061

V této části musím ještě vyzdvihnout podvozek, který vás překvapí svou německou charakteristikou. Je tuhý, působí pevným dojmem, ale přitom není toporný a jediným neduhem silnic, který mu dělá trochu problém, jsou příčné dlouhé nerovnosti. Na jeho limitu přichází lehká nedotáčivost, která je však vzhledem k použité koncepci a hmotnosti vozu asi očekávatelná. V běžných a svižnějších rychlostech se jedná o velice stabilní a dobře reagující vůz. I nastavení posilovače řízení je příjemné. Jízdně byl pro mě Peugeot 508 GT milým překvapením. Jedinou věcí, která vám může znepříjemňovat řízení je tak rozmístění pedálů, respektive uložení pedálu plynu, kdy se dost často bude chodidlo pravé nohy konfrontovat s plastem středového tunelu, jak lze vidět na fotografiích.

Na testovací trati kombinující dálniční, městský i mimoměstský provoz ukázal palubní počítač hodnotu spotřeby 7,8 l/100 km. Při economy runu se motor líně povaluje kolem 1700 ot./min a pokud se budete opravdu hlídat, dá se s 508 GT jezdit do šesti litrů.

508-ka ve verzi SW sbírá kladné body také z hlediska prostornosti interiéru. Místa na zadních sedadlech je dostatek jak v podélném, tak v příčném směru. Ruku v ruce s tím jde také zadní zavazadlový prostor, který nabídne 550 litrů v přítomnosti sady na opravu pneumatik (pokud budete v kufru vozit rezervu, bude to „jen“ 508 litrů).

Katalogová cena takto vybavené verze je 1 047 000,- Kč, výbava je opravdu bohatá, nicméně je škoda, že se do vlajkové lodi nepodařilo implementovat technologie, které už má Peugeot k dispozici. Mám na mysli například adaptivní tempomat…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 508 SW GT 2.2 HDI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 179 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední
Výkon: 150 kW/204 koní v 3 500 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 2 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.4 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.4 / 4.5 / 5.5
Délka: 4 829 mm
Šířka: 1 853 mm
Výška: 1 476 mm
Rozvor: 2 815 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 780 kg
Objem zavazadlového prostoru: 550 litrů
Cena testovaného vozu: 1 047 000 Kč
Ceník: k nahlédnutí zde