S nástupem elektřiny se do nabídek automobilek dostávají „nová nejvýkonnější auta historie“. Nejinak je tomu i u Peugeotu. Není to sice elektromobil, ale „jen“ plug-in hybrid Peugeot 508 PSE. I tak jde ale o nejvýkonnější auto, které kdy měla tato francouzská automobilka v nabídce. A my jsme jej vyzkoušeli v testu.
Peugeot Sport Engineered
Na úplném začátku byl docela obyčejný Peugeot 508, který si ale vzali do parády v Peugeot Sport. A právě to mu dalo název, protože trojice písmenek PSE je vlastně zkratka Peugeot Sport Engineered. Nejde ale o čistokrevný sportovní model, takže písmena GTi bychom tu hledali marně. Ta skončila s předchozí generací Peugeotu 308 GTi.
Důvod, proč Peugeot nepoužil písmenka GTi, ale naopak vybral PSE, je jasné. Nový vrcholný model totiž pohání nejen spalovací motor, ale také elektromotory. I jeho filozofie je trochu odlišná a prvoplánově nejde o čistě sportovní model. Rychlost mu ale rozhodně nechybí, v přímce, ale ani v zatáčkách. A dokonce ani na okruhu, vždyť například na Nürburgringu dokáže držet tempo s BMW M2.
Může za to jeho celkový výkon a dynamika. Vždyť díky kombinaci předního spalovacího motoru 1,6 PureTech se 147 kW/200 koňmi a s 300 Nm, předního elektromotoru (je přímo v osmistupňové převodovce) s 81 kW/110 koňmi a 320 Nm a zadního elektromotoru s 83 kW/113 koňmi a 166 Nm se může pochlubit celkovým výkonem 265 kW/360 koní a točivým momentem 520 Nm. Elektromotory čerpají energii z baterie s kapacitou 13,2 kWh (využitelných je 11,5 kWh).
Peugeot 508 PSE díky tomu dokáže být hodně svižný. Technické údaje slibují, že zrychlit z nuly na 100 km/h zvládne za 5,2 sekundy, z 80 na 120 km/h zrychlí za tři sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h (čistě na elektřinu jede 140 km/h). Pružnost je díky elektromotorům působivá, protože není třeba čekat na spalovací jednotku. Při jízdě se ale nedočkáme žádného zajímavého zvukového projevu. Ačkoliv na zádi vykukuje z každého rohu nárazníku jedna koncovka výfuku, slyšet je jen nepříliš hezký zvuk motoru zepředu, zezadu pak vůbec nic. A to ani ve sportovním režimu. Na druhou stranu je dobře, že zvuk Peugeot nepodpořil žádnými reproduktory.
Obyčejné tohle auto není ani na pohled, vždyť dostalo speciální šedou barvou a žlutozelené doplňky. Karoserie má navíc několik přidaných aerodynamických prvků, kterými jsou křidélka na přední nárazníku, na prazích před zadními koly, ale i na nárazníku za zadními koly. K tomu tu jsou loga PSE, která vypadají jako tři lomítka za sebou (///) a jsou vpředu i vzadu u nápisu 508, ale i na bocích za zadními bočními okny. Svítivé jsou také čtyřpístkové přední třmeny brzd, které se zakusují do 380 mm kotoučů.
PSÉčko je nižší (dostalo úplně jiné tlumiče) a širší než běžný Peugeot 508. Rozchod kol byl vpředu rozšířen o 24 milimetrů, vzadu o 12 milimetrů. Kola jsou dvacítky a obouvají pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S s rozměry 245/35 R20.
Změny jsou také uvnitř. Tou nejzásadnější jsou sportovní sedadla. Ta nejen skvěle vypadají a podrží tělo v zatáčce, ale zároveň jsou i pohodlná pro delší cesty. Také v kabině se pak objevuje žlutozelená barva, kterou jsou pro prošívaná právě například sedadla, ale také čalounění dveří či palubní deska. Tato barva je i v Menu infotainmentu. Trojice „lomítek“ se opakuje i ve spodní části volantu, abyste opravdu věděli, že nesedíte v běžné 508. Ostatně, to byste stejně měli vědět, protože už při nástupu vás přivítají lišty s nápisem „Peugeot Sport Engineered“ na prazích.
Za volantem
Jakmile stisknete (a maličkou chviličku i podržíte) startovací tlačítko, „nic“ se nestane. Auto se totiž aktivuje na elektřinu, spalovací motor zpravidla nezapíná. Spalovací motor se pouští při vybité baterii, ale jinak se snaží plug-in hybridní Peugeot 508 PSE jezdit hlavně na elektřinu. Toto chování se dá do jisté míry ovlivnit změnou jízdního režimu, vybírat lze z elektrického (Electric) – který bude fungovat, jen pokud budete mít dostatečně nabitou baterii – a pak některého z hybridních (Comfort, Hybrid, Sport a 4WD), kdy kombinuje podle potřeby elektromotory a spalovací motor.
Už od prvních metrů poznáte, že tohle auto má tužší podvozek, ale přesto nejde o otravně tvrdé auto. Takové nastavení podvozku oceníte na kvalitní klikaté silnici, kde tohle auto (i navzdory své pohotovostní hmotnosti přibližně 1,9 tuny) dokáže překvapit. V oblouku je totiž 508 PSE překvapivě jisté a rychlé, přičemž se chová neutrálně. Díky vcelku nízkému těžišti a dobrým pneumatikám velmi dobře drží stopu.
Ačkoliv má pohon všech kol (i když jen elektrický), zábavné v zatáčkách není. Na suchu zadní náprava následuje tu přední, žádné přetáčivosti se nedočkáte. A to ani, pokud si do ní rozhozením auta budete chtít pomoci. Stabilizační systém je rychlý a přísný a auto rychle umravňuje. Stabilizace se tu nedá vypnout a nedá se ani omezit. Žádnou velkou zábavu si tak neužijete ani na mokru nebo na sněhu. Prim tu hraje přesnost, rychlost a stabilita. Čistá jízda. To Peugeotu 508 PSE jde. Dynamika je opravdu dobrá, dokonce i s vybitými bateriemi, protože v záloze vždycky nějaká elektrická energie zůstane.
Spotřeba a dobíjení
Protože je to plug-in hybrid, důležité je i nabíjení. Jde to i za jízdy, ale pokud máte běžný jízdní režim, dobije se baterie maximálně na pár stovek metrů jízdy ve městě. Je tu ale samozřejmě speciální jízdní režim „eSave“, který dokáže baterii nabít výrazně lépe. V tu chvíli ale spotřeba benzinu letí nahoru, protože kromě pohonu auta bude sloužit právě i k nabíjení, a je to naprosto neekonomické. Za pár let ale bude možná takový jízdní režim potřeba, protože EU chce plug-in hybridy jezdící na spalovací motor ve městech penalizovat.
Když budete s 508 PSE jezdit jako s plug-in hybridem, tedy budete jej často dobíjet, pak se spotřeba paliva dá udržet poměrně nízko. Na palubním počítači budou hodnoty kolem 5 l/100 km. Jakmile však na dobíjení rezignujete, počítejte s tím, že se jen velmi těžko dostanete pod osm na sto. Benzinová nádrž tady navíc není úplně velká, její objem je pouze 43 litrů.
Nabíjet lze jak z klasické 230V zásuvky, tak i z wallboxu nebo dobíjecích stanic. Peugeot 508 PSE totiž může být za příplatek 16 tisíc korun vybaven 7,4kW palubní jednofázovou nabíječkou, díky níž se z prázdné do plné baterie nabije asi za hodinu a půl. Pokud si nepřiplatíte, dostanete standardní 3,6kW. Čistě elektrický dojezd slibuje automobilka podle WLTP až 42 kilometrů, počítat je ale potřeba spíše s něčím nad 30 kilometrů.
Závěr
Peugeot 508 PSE je auto, které vypadá vážně zajímavě naživo. Přidává barevné detaily, aerodynamické prvky a trochu té sportovnosti. Je to ale docela obyčejný rychlý (nejen v přímce, ale i v zatáčkách) cesťák, rozhodně nejde o žádné sportovní auto ani sportovní model. Má sice tužší nastavení podvozku a velká 20″ kola, ale nejde o nepohodlné auto. V kabině je i díky plug-in hybridnímu pohonu ticho a klid. Na českých stránkách Peugeotu ale tento model nenajdeme, oficiální ceník pro něj neexistuje. Pokud byste si jej chtěli pořídit, slibuje český importér, že je schopen jej do České republiky oficiálně dovézt. Jeho cena začíná na přibližně 1,7 milionu korun s daní.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 508 PSE 1.6 PureTech 360 Plug-in Hybrid (2022) |
Motor: | benzinový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 1598 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 147 kW/200 koní při 6000 ot./min (spalovací motor) |
Točivý moment: | 300 Nm při 3000 ot./min (spalovací motor) |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,0 s |
Maximální rychlost: | 250 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 2,1 l/100 km |
Emise CO2: | 42 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4750 mm |
Šířka: | 1859 mm |
Výška: | 1403 mm |
Rozvor: | 2793 mm |
Provozní hmotnost: | 1867 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 487 / 1537 litrů |