Peugeot uměl v minulém století vyrábět rychlá auta, speciálně malý a ostrý lvíček 205 GTI exceloval. Potom ale přišlo období temna, velkých tlam a ostré auto, abyste v nabídce automobilky pohledali. Vypadá to, že časy se mění a Peugeot s nimi. Na trh před nedávnem vypustil rychlé modely s označením GT, a to jak s karoserií hatchback, tak i kombi, navíc s naftovým či benzínovým motorem.

Peugeot 308 GT přijíždí s možností volby karoserie či motoru, ale také s přiostřeným designem, ačkoliv jen zlehka. O tom, že jde o verzi GT informují prakticky všudypřítomná písmenka GT, nacházejí se v přední masce, na předních blatnících i na víku obrovského zavazadelníku. Celek dotvářejí větší kola, širší nástavce prahů či dvojice falešných koncovek výfuku v zadním nárazníku (výfuk je pouze na levé straně za nárazníkem). V základní výbavě jsou také přední i zadní LED světlomety.

test-peugeot-308-sw-gt-20-bluehdi-at-p1

Pár změn se odehrálo také v interiéru, jsou však spíše kosmetického rázu. Tradičně malý volant dostal na spodní část logo GT, pedály jsou hliníkové a veškerému prošívání – od řadící páky, přes volant či sedačky až po výplně dveří – dominuje červená nit. Sedačky mají vcelku slušné boční vedení, ale po dlouhé cestě z nich pobolívají záda. Výraznější změny nečekejte. Stále jsou tu budíky na vrchu palubní desky i “uklizený interiér“…

Vzkoušeli jsme dvojici verzí, vždy však s praktičtější karoserií kombi. Benzínový manuál jsme vzali na Nurburgring, naftový automat, jemuž se v tomto článku budeme věnovat, naopak na okresky. Motorizace a převodovky jsou jasně dané, takže naftový manuál nebo benzínový automat si vybrat nemůžete.

test-peugeot-308-sw-gt-20-bluehdi-at-p2

Šestistupňový automat výhradně spojený s naftovým motorem používá hydrodynamický měnič, který nechává poměrně dlouho proklouznout. Při podřazení dolů občas váhá déle než by se slušelo a nepomůže ani pobídnutí pádly pod volantem. Ta jsou navíc malá, jsou daleko od volantu a neotáčejí se s ním. Nahoru naopak převodovka – i díky funkci Quickshift – řadí vcelku rychle a chytře.

Naftový dvoulitr má výkon 133 kW/180 koní, který je jen o pár kW a koní nižší, než má český bestseller Škoda Octavia RS TDI, a točivý moment 400 Nm, který je naopak o 20 Nm vyšší. V hodnotách maximální rychlosti i ve zrychlení z 0 na 100 km/h je nicméně Octavia RS lepší. Motor má velmi příjemný zátah v nízkých otáčkách, maximum točivého momentu přichází ve 2 000 ot./min. Se stoupajícímí otáčkami nicméně zátah slábne (výkonnová špička je v 3 750 ot./min).

A nevylepší to ani režim Sport, který jeho reakce přiostří, změní zvuk a sníží účinnost, respektive zvýší odpor posilovače řízení, převodovka bude motor držet ve vyšších otáčkách a změní se podsvícení budíků na červenou, díky čemuž se ztratí červené pole v otáčkoměru. Nový sportovní zvuk je u HDI možná až příliš hlasitý, ale mým uším zněl lépe než v případě benzínové verze. Výraznější proměna auta se však nekoná.

test-peugeot-308-sw-gt-20-bluehdi-at-p4

Verze GT přichází s přepracovaným podvozkem, jenž je navíc snížen o 7 mm vpředu a 10 mm vzadu. Na jízdních vlastnostech je to opravdu znát. I s naftovým motorem a automatickou převodovkou – pokud se s ní sžijete… – vás může na okreskách bavit. Není to ale žádný hot-hatch!

Podvozek je tvrdší než u běžné 308, ale stále působí komfortně. Díky naftovému motoru, který je těžší než benzínové THP, je ale auto těžkopádnější na předek. Při ostřejší jízdě tak bylo cítit, jak se auto staví na předek a opírá se v zatáčkách o přední kola. Série nerovností navíc dokáže rozhodit zadní nápravu, která má tendence odskočit. Příjemně překvapily ostré a nevadnoucí brzdy. Spotřeba paliva se po svižnější jízdě ustálila podle palubního počítače na 7,5 l/100 km, při běžné jízdě se pohybuje přibližně ještě o litr níže.

O tom, že jsou v interiéru stále budíky (otáčkoměr má navíc stupnici naopak) na vrchu palubní desky, na které někdo nemusí přes volant vidět, a středový panel bez tlačítek a vše se ovládá přes dotekový displej, už jsem se zmínil, ale o tom, že u levé páčky blinkrů je poněkud těsno, ještě nikoliv. Kromě páčky na zapínání a vypínání blinkrů, případně dálkových světel je ještě pádlo pro změnu převodů, ale také ovladač tempomatu. Občas ruka neví, na co má sáhnout… Podobně nešikovné je umístění ovladačů vyhřívání sedaček, které je v odkládací přihrádce před řadící pákou a kdykoliv si tam něco odložíte, vyhřívání sedaček je v tu chvíli neovladatelné.

test-peugeot-308-sw-gt-20-bluehdi-at-p3

Peugeot 308 SW je praktické auto a nejinak je tomu i ve sportovnější verzi GT. Objem zavazadlového prostoru je 610 litrů (větší zavazadelník má snad už jen Honda Civic Tourer: 630 litrů), ten se samozřejmě dá sklopením zadních sedadel (včetně sedáku a do roviny) zvětšit až na 1 775 litrů.

Peugeot 308 SW GT není vyloženě sportovní verzí tři sta osmičky, spíš je to taková “výplň” mezi běžnou verzí modelu 308 a očekávanou sportovní verzí. Nutno však uznat, že podobně jako v případě Škody Octavia RS je benzínová verze sportovnější, u 308 GT ale není rozdíl takový jako u Octavie RS. V praxi jsou totiž obě verze 308 GT docela schopné a díky vcelku pohodlnému, i když tvrdšímu podvozku v pohodě použitelné pro každodenní ježdění.

Navíc české zastoupení nastavilo poměrně příznivě i cenovou politiku, protože Peugeot 308 s pětidveřovou karoserií startuje na akčních 577 500 Kč za benzín v manuálu, resp. 654 000 Kč za naftu v automatu. Za karoserii kombi se připlácí 35 000 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 308 SW GT 2.0 BlueHDI
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 997 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: přední
Výkon: 133 kW/180 koní v 3 750 ot./min
Točivý moment: 400 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.6 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: automatická šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.8 / 3.7 / 4.1
Emise CO2: 107 g/km
Objem palivové nádrže: 53 litrů
Délka: 4 585 mm
Šířka: 1 804 mm
Výška: 1 470 mm
Rozvor: 2 730 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 595 kg
Objem zavazadlového prostoru: 610 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde