Poměrně nedávno jsme v testu měli velmi podobné auto, o kterém si pár odstavců napíšeme i teď. V obou případech jde o Peugeot 308 SW s dvoulitrovým naftovým motorem pod kapotou. Liší se však použitými převodovkami, minule to byl automat, tentokrát jde o šestistupňový manuál.

test-peugeot-308-sw-20-hdi-p1

Praktičtější kombi verze se od hatchbacku vzhledově příliš neliší, a to je dobře. Je o více než třicet centimetrů delší a i díky tomu nabízí mnohem větší zavazadlový prostor, o což jde (nejen) v České republice především. Papírově 308 SW nabízí stejný objem zavazadelníku (610 litrů) jako česká modla, Škoda Octavia Combi. Kufr je dobře přístupný velkým otvorem a jeho tvar je vcelku pravidelný.

Dostatek prostoru je také v interiéru. Ačkoliv na zadních sedadlech by ho mohlo být ještě o něco více, oproti hatchbacku dostanou cestující díky prodlouženému rozvoru o 110 mm (to je možné díky modulární podvozkové platformě EMP2 – Efficient Modular Platform 2) pár centimetrů pro kolea k dobru. Cestující na předních sedadlech strádat rozhodně nebudou, snad pouze v případě, že jsou nadprůměrně vzrostlí a objednají si do auta panoramatickou střechu. S mými 180 cm to však problém nebyl.

Nezvykem stále zůstává extrémně malý volant, budíky umístěné na vrchu palubní desky, na které není příliš dobře vidět, či otáčkoměr s protiběžným chodem ručičky (otáčky stoupají zprava doleva).

test-peugeot-308-sw-20-hdi-p2

Nejsem příznivcem ani digitalizace v ovládání auta, kdy se vše – počínaje rádiem, přes klimatizaci a topení, až po nastavení auta a navigaci – nastavuje, přepíná a ovládá pouze prostřednictvím velkého displeje. Když si chcete změnit teplotu v interiéru a máte zapnutou navigaci, musíte svůj zrak odpoutat od dění na silnici, podívat se na displej a přepnout si ho. To zbytečně odvádí pozornost od řízení. Alespoň pro klimatizaci by, podobně jako například u Fiatu Freemont, mohla být i klasická tlačítka. V nižších výbavách tento digitalizovaný systém není.

O tom všem jsme si ale říkali už několikrát, pojďme se podívat na to, jak se s tímto autem jezdí. Testovaný naftový dvoulitr je nejsilnějším motorem z nabídky. Díky přeplňování (v nabídce 308 není jediný atmosféricky plněný motor) nabízí výkon 110 kW/150 koní a točivý moment velmi slušných 370 Nm.

Motor má znatelný turboefekt, po překonání dvou tisíc otáček ale mohutně zatáhne a jeho výkon nepoleví až k omezovači ležícímu dokonce až za hranicí 5 000 ot./min. Vzhledem k deklarovaným hodnotám se nabízí srovnání s koncernovým 2,0 TDI, protože při stejném objemu nabízí TDI stejný výkon, ale točivý moment jen 320 Nm. Motor 2,0 BlueHDI je oproti koncernovému TDI živější, nemá tak plochou výkonnovou křivku a troufnu si tvrdit, že je úspornější.

test-peugeot-308-sw-20-hdi-p3

Spotřeba je vážně nízká. Jezdit kolem 5,0 l/100 km neznamená výraznější soustředění, a i když pojedete svižněji, hranici šesti litrů na 100 ujetých kilometrů překonáte ztěží. Velkou zásluhu na tom mají nejen spořivé pneumatiky s nízkým valivým odporem, ale zejména velmi dlouhé převody. Městských 50 km/h pojedete na trojku, protože čtyřka se dusí a duní. Podobné je to i v 90 km/h, kdy je šestka ještě málo a je ptořeba jet na pětku. Díky dobrému odhlučnění je motor tichý i ve vysokých otáčkách a v zátahu.

Tohle auto není žádný sportovec, ačkoliv sprint na rovině zvládá poměrně slušně. Díky tuhé zadní nápravě ale za sebou v zatáčkách zadek spíše tahá. Díky tomu a díky měkčímu nalazení tlumičů má raději klidnou a rozvážnější jízdu. Auto se plavně nese a přenáší se přes většinu nerovností s grácií. Svůj podíl na tom zcela jistě mají také zvolená 16″ kola s vyšším profilovým číslem pneumatik. Na větších kolech by možná auto vypadalo lépe, komfort jízdy by nicméně znatelně utrpěl, na pilování stopy na okreskách by to stejně nebylo. Chování se zhorší na výrazněji rozbitých silnicích, kde se zadní náprava stává nervóznější a má tendence občas odskočit.

Peugeot 308 SW je mezigeneračně velkým skokem dopředu, o čemž svědčí i to, že vyhrálo anketu Auto roku 2014 v Evropě, ale své mouchy přesto má. Mezigeneračně udělala tři sta osmička obrovský skok a s klidným svědomím vám její koupi mohu doporučit. Důkladně ale zvažte, jestli potřebujete paket Driver Sport. Stiskutím tlačítka u řadicí páky zrudnou budíky, zrychlí se reakce na sešlápnutí plynového pedálu, posilovač řízení sníží účinek a reproduktory z naftového Peugeotu udělají burácející hot rod. Okresky si s 308 SW stejně o neužijete, a tak svých 11 tisíc utraťte raději za něco jiného…

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Peugeot
Typ:308 SW 2.0 BlueHDI
Motor:řadový čtyřválec
Objem válců:1 997 ccm
Plnění motoru:turbodmychadlo
Palivo:nafta
Pohon:přední
Výkon:110 kW/150 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:370 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:8.9
Maximální rychlost:215 km/h
Převodovka:manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):4.4 / 3.5 / 3.8
Délka:4 585 mm
Šířka:1 804 mm
Výška:1 470 mm
Rozvor:2 730 mm
Pohotovostní hmotnost:1 550 kg
Objem zavazadlového prostoru:610 / 1 775 litrů
Ceník:k nahlédnutí zde