Zapomeňte na to, co jste o Peugeotu 308 doteď věděli. Předchozí generace je zapomenuta, přichází zcela nová, která si vzala recept z menší 208 a přidala k tomu pár vylepšení. A zdá se, že se tenhle recept povedl. Mluví za to nejen umístění ve finále české ankety Auto roku 2014, ale zejména prvensvtí v letošní evropské anketě Auto roku.

test-peugeot-308-16-thp-156-p1

Peugeot se rozhodl, že už se nebude z povzdálí dívat na to, jak si prodeje v nižší střední třídě rozdělují zejména zástupci koncernu Volkswagen a Fordu, ale že tyhle stojaté vody rozčeří. A šel na to od lesa. Nová podvozková platforma, která oproti předchůdci ušetřila přibližně 140 kg, nový design exteriéru, který zapomněl na do široka otevřenou tlamu coby průduch v předním nárazníku, ale také zcela nový design interiéru, což je vlastně největší změna a největší nezvyk.

Hned, jak se usadíte do pohodlných, ale ne měkkých sedadel, všimnete si, že na středovém panelu je vlastně jen velký displej a pár tlačítek ovládající centrální zamykání, výstražné blinkry, ofuk předního okna a rozmrazování toho zadního. Vše ostatní se totiž ovládá, podobně jako například v Citroënu C4 Picasso, přes multifunkční displej s velmi kvalitním displejem. I když je jeho odezva rychlá a grafika perfektní, celková srozumitelnost ovládání není na první pokus úplně intuitivní. Je potřeba se v menu a mezi jednotlivými obrazovkami zorientovat.

Trochu nešikovný je také celkový způsob ovládání. Když chcete navigaci, máte navigaci, ale abyste si přitopili nebo naopak teplotu ubrali, musíte se proklikat na ovládání klimatizace, stejně tak když chcete přepnout rádio a na displeji máte klimatizaci, musíte přes displej, což odvádí pozornost.

test-peugeot-308-16-thp-156-p2

Po vzoru menší 208 má i 308 mrňavý volant a budíky umístěné na vrchu palubní desky. Tady je na ně ale o poznání lépe vidět, výhledu tolik nestíní volant. Velkým nezvykem je otáčkoměr, v němž se ručička pohybuje opačným směrem – tedy zprava doleva.

Konečně je čas na jízdu. Pod kapotou je skvělý přeplňovaný motor 1,6 THP o výkonu 115 kW/156 koní s točivým momentem 240 Nm. Motor je točivý, ale dokáže zatáhnout už od nízkých otáček. Spotřeba se dá při běžné jízdě udržet v pohodě do 7 litrů. Navíc motor vyniká kultivovaností a problém mu nedělají ani poměrně dlouhé převody testovaného auta. Změny převodů si ale hlavně v zimě užívat úplně nebudete, hlavice řadící páky je kovová a studí.

Peugeotu se opravdu povedlo naladit podvozek, a 308 tak nabízí hodně dobré jízdní vlastnosti nejen ve městě, ale hlavně na okreskách. Podvozek je spíše tvrdší a ochotně drží stopu. Při vyšším tempu sice na nerovnostech občas odskočí zadek, ale rychle se srovná. Věřte mi, že s tímhle autem si na okreskách užijete. Aby dojem z jízdy a ovládání auta byl ještě lepší, mohly by být o trochu tvrdší pedály, respektive jejich odpor.

test-peugeot-308-16-thp-156-p3

Trochu rozpačitý jsem byl z tempomatu. Tedy “adaptivního”, který sice umí ubrat plyn, když dojíždíte auto, ale už není spojen s brzdami, a tak brzdění zůstává jen na řidiči. Také nastavení vzdálenosti od auta jedoucího před vámi je schované hluboko v menu displeje ve středovém panelu, ovládá se tedy úplně jinde než samotný tempomat. Proč?

Praktičnost auta dokazuje nejen pětimístné provedení, i když na zadních sedadlech si nějaký dlouhán pohodlně nesedne, ale nabízí v základním uspořádání zavazadlový prostor o 40 litrů větší než bestseller nižší střední třídy, Volkswagen Golf. A to se počítá!

Musím uznat, že Peugeotu se s novou generací 308 povedl opravdu dobrý krok. Auto sbírá úspěchy nejen v řadách motoristických novinářů – ať už jde o testy a recenze, ale i v odborných anketách – ale i mezi zákazníky. Jasně, není bez chybiček, ale jsou to vesměs drobnosti. Navíc i cena byla stanovena rozumně a se základní cenovkou 300 tisíc Kč je 308 na úrovni SEATu Leon a o třicet tisíc levnější než Volkswagen Golf.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 308
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 115 kW/156 koní
Točivý moment: 240 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 8.0 s
Maximální rychlost: 218 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.9 / 4.6 / 5.8
Délka: 4 253 mm
Šířka: 1 804 mm
Výška: 1 472 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 300 kg
Objem zavazadlového prostoru: 420 / 1 309 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady