Naftové motory jsou u nových aut už zpravidla výjimečné, ale i u koncernu Stellantis je v nabídce stále najdeme. Vyzkoušeli jsme Peugeot 3008 s automatickou převodovkou a naftovým 1,5litrovým čtyřválcem.
Klidný a úsporný
„Naftové motory jsou špatné,“ tvrdí Evropská unie, škodí prý ovzduší i zdraví. A to je důvod, proč je stále více a více automobilek ze své nabídky vyřazuje. U Stellantisu už je také u spousty nových generací a nových modelů nenajdeme, ale u těch, které tu s námi už pár let jsou, v nabídce ještě zůstávají. Ačkoliv přišly o manuální převodovky. Jedním z takových modelů je i Peugeot 3008. Ale i Stellantis s nafťáky asi brzy skončí úplně, v nejnovějších modelech už je nenabízí a například v Austrálii už oznámil úplný konec nafťáků.
Tři tisíce osmičku můžete mít se třemi druhy pohonu: benzinovým tříválcem PureTech 130 (s manuální nebo automatickou převodovkou), testovaným naftovým čtyřválcem BlueHDi 130 (s automatem) nebo jako plug-in hybrid, u kterého máte na výběr verzi s výkonem 225 koní a pohonem předních kol anebo 300koňovou verzi s pohonem všech čtyř kol (zadní kola bude pohánět elektromotor). Kromě jednoho ze zmiňovaných plug-in hybridů bude 3008 vždy pouze s pohonem předních kol.
Naftový motor má objem 1,5 litru, je přeplňovaný jedním turbodmychadlem a jeho hodnoty jsou 96 kW/130 koní a 300 Nm. Ve spojení s osmistupňovou automatickou převodovkou (ta manuální už z nabídky vypadla) to znamená zrychlení z místa na stovku za 11,5 sekundy a maximální rychlost 189 km/h. Nejde o žádného rychlíka ani v případě pružného zrychlení, ale to, co ztrácí na dynamice, dohání spotřebou paliva. Když nebudete divočit, jste schopní se dostat poměrně hluboko pod 6 l/100 km.
Sladění automatické převodovky a naftového motoru nelze nic vytknout. Samotná skříň řadí intuitivně a v klidném tempu takřka neznatelně. Problémy jí nedělá ani rychlejší tempo, i tehdy sází jeden kvalt za druhým naprosto samozřejmě. Pokud by se vám přesto její logika nelíbila, k dispozici jsou na volantu páčky pro manuální změnu rychlostního stupně. Volič převodovky, který je vlastně takovým joystickem, je už dobře známý i z ostatních modelů koncernu a jeho ovládání nečiní problémy. K manuální změně rychlostí jej ovšem využít nelze. Naftový motor je hezky odhlučněn a v kabině jeho zvuk příliš neruší ani při maximálním zátahu. Totéž platí i o zbytku auta. Zvukový komfort na palubě je překvapivě velký, ostatně o týden později jsme vyměnili naftovou 3008 za benzinovou 408 s benzinovým tříválcem a v kabině byl od motoru dokonce větší hluk.
(Skoro) ani kousek chromu
Peugeot 3008 už tady s námi nějaký ten rok je, ale pořád vypadá dobře. U testovaného kusu tomu pomáhá kombinace červené a černé barvy a absence téměř jakéhokoliv lesklého kovu nebo chromu. Peugeot si totiž připravil speciální designový balíček Black Pack. Ten je v nabídce pouze pro vrcholnou verzi GT a vyjde na 15 tisíc korun. Kromě černých 19″ kol ve specifickém designu přidává nápisy a loga v tmavém chromu, tmavé lišty v náraznících či tmavé střešní nosiče a další podobné drobnosti.
Testovaná červená barva Ultimate jsou ovšem společně s modrou Celebes jedinými zajímavějšími barvami v nabídce, protože pak je doplňuje už jen několik variací na odstíny šedi – jsou tu bílá Nacré, šeda Artense, šedá Platinum a černá Perla Nera. Podobné je to v interiéru, kde může být látkové čalounění, případně kombinace látky a kůže nebo látky a Alcantary. Všechny tyto možnosti jsou černé. Pak je tu ale ještě dvojice možností koženého čalounění Nappa, přičemž jednou z nich je černá a tou druhou odvážná červená barevná verze.
Pro klidnější řidiče
I přestože auto obouvalo 19″ kola, nebylo nepohodlné. Jakkoliv jsme si v testu 3008 s manuální převodovkou na 18″ stěžovali na jistou nervozitu na nerovnostech, v případě tohoto kusu jsme podobné chování nepozorovali. Auto i na nekvalitní silnici působilo jistě a zvolenou jízdní stopu drželo bez problémů. Co se komfortu týká, bylo znát, že obouvá poměrně velká kola, v základu jsou u GT osmnáctky, ale pokud chcete Black Pack, devatenáctkám se nevyhnete.
Závěr
Peugeot 3008 sice vypadá v testované konfiguraci docela ostře, ale je to spíš auto pro klidnější řidiče, kterým se odmění i pěknou spotřebou paliva. Interiér je prostorný, sedadla pohodlná a jedinou jeho vadou může být i-Cockpit, protože někteří řidiči nemusejí na displej dobře vidět. I proto je tu maličký a ze všech čtyř stran zploštělý volant, aby to Peugeot co nejvíce eliminoval. Ovládání palubních systémů je prakticky výhradně dotekové, displej má hezkou grafiku a slušnou odezvu, ale odpoutává pozornost. A cena? Nejlevněji auto pořídíte za 830 tisíc korun ve verzi s benzinovým motorem a manuální převodovkou. S naftovým čtyřválcem vyjde minimálně na 940 tisíc korun. Ceny platí pro nejnižší (přesto opravdu hezky vybavenou) výbavu Active Pack. Testované GT startuje s naftovým motorem na 1 095 000 Kč. Ceny jsou s daní.
Technické údaje:
Auto: | Peugeot 3008 GT BlueHdi EAT8 (2023) |
Motor: | čtyřválec |
Objem válců: | 1499 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 96 kW/130 koní při 3750 ot./min |
Točivý moment: | 300 Nm při 1750 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 11,5 s |
Maximální rychlost: | 189 km/h |
Převodovka: | 8° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,5 l/100 km |
Emise CO2: | 144 g/km |
Objem nádrže: | 53 litrů |
Délka: | 4447 mm |
Šířka: | 1841 mm |
Výška: | 1624 mm |
Rozvor: | 2675 mm |
Provozní hmotnost: | 1504 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 520-591 / 1482-1670 litrů |