Kategorie SUV a crossoverů je v Evropě stále na vzestupu. Lidé tyto často pseudoterénní modely mají rádi a kupují si je. Není tedy divu, že se na ně automobilky stále výrazně soustřeďují. Uvádějí nové a nové modely a modernizují ty stávající.

Modernizaci nyní prošel i nejprodávanější model automobilky Peugeot, tedy 2008. Podívali jsme se na něj v klasickém týdenním redakčním testu. Jezdili jsme ve verzi s nejvýkonnějším naftovým motorem 1.6 BlueHDI pod kapotou.

test-peugeot-2008-1-6-e-hdi-p2

Design: Co je nového?

Modernizace byla na první pohled nevýrazná. Verze před modernizací je té faceliftovaná velmi podobná a pokud je nepostavíte přímo vedle sebe, rozdíly byste hledali stěží. Přesto je toho nového vcelku hodně. Škoda jen, že baculatá záď zůstala beze změny, působí naživo poměrně zvláštně. Je to však dojem čistě subjektivní.

Faceliftovaná verze dostala novou masku chladiče se svislými žebry a přepracované přední světlomety, které jsou výrazněji “vykousnuté” zespod – podobně to má také nová 3008. Širší jsou také blatníky, které navíc dostaly ve dvou nejvyšších výbavách v základní výbavě plastové nástavce pokračující přes celou karoserii (nárazníky, prahy). Zajímavý je také fakt, že přední kapota byla prodloužena a vystupuje tak více dopředu. Rozměry zůstaly beze změny.

Interiér je prakticky stejný, Veškerému dění tu dominuje malý volant a přístroje i-cockpit umístěné na vrchu palubní desky s čímž poprvé přišla nová generace modelu 208, z něhož 2008 vychází. Některým lidem (zejména vyššího vzrůstu) jejich umístění nevyhovuje, protože na ně přes volant nevidí. Já jsem s tím však problém, a to i díky výškově a podélně nastavitelnému sedadlu i volantu.

test-peugeot-2008-1-6-e-hdi-p6

Interiér: Je vcelku prostorný, ale…

Interiér je poměrně prostorný, musíte být ale průměrně vzrostlí. Vyšší řidiči by mohli mít problémy s již zmíněným umístěním kapličky přístrojů, ale také se střešním panoramatickým oknem, které z prostoru nad hlavou ukrojí pěkných pár centimetrů. To naštěstí testované auto nemělo, narozdíl od toho při prvních jízdních dojmech. Chybí také více odkládacích přihrádek.

V autě se sedí vysoko, výhled je velmi dobrý do všech stran. Přední místa jsou bez problémů, stejně jako ta zadní. Rozhodně bych se nebál vyrazit na delší cestu ve čtyřech lidech i s bagáží. Zavazadlový prostor má v základním uspořádání objem 360 litrů, po sklopení zadních sedadel do roviny se dá kufr zvětšit až na 1 194 litrů.

(Nejen) Peugeot stále používá hlavici řadící páky, která je z kovu. Skvěle vypadá, o tom žádná, ale pokud je venku zima a nebo naopak opravdové horko, ona hlavice řadící páky se postará o to, aby to řádně poznala i vaše pravá ruka. V létě opravdu pálí a v zimě k ní skoro přimrznete. Vzpomínáte na “Obecnou školu” a (ne)olizování  zábradlí…? 😀 A konečně, řazení je takové “gumové”, bez tolik chtěné odezvy či jakékoliv mechaničnosti.

test-peugeot-2008-1-6-e-hdi-p3

Od druhé výbavy Active se na vrchu středového panelu objevuje velký dotekový displej infotainmentu, přes který se ovládá prakticky celé auto. Peugeot minimalizoval použití ovládacích tlačítek na minimum a spoléhá se právě hlavně na displej. Výjimkou jsou nejdůležitější ovladače klimatizace, odemykání/zamykání dveří a výstražné blinkry. Novinkou multimediálního systému je také funkce Mirror Screen, která dokáže “zrcadlit” obraz z displeje vašeho mobilního telefonu. 

Jak jezdí?

Modernizace se nedotkla jen designu, ale také techniky. Mírně upraven byl podvozek, auto se mi zdá mírně komfortnější, s českými silnicemi si umí poradit velmi dobře. Zvládá nejen rozbité okresky, ale také kvalitní klikaté silnice aniž by se nějak nepříjemně nakláněl. Samozřejmě ho bude limitovat vyšší výška.

Bohužel pohon všech kol Peugeot nenabízí a ani to neplánuje, ostatně nedostane ho prý ani opravdové SUV 3008. Místo toho nabízí pouze otočný ovladač, který podle slov automobilky čtyřkolku prakticky vynahradí. S tímto tvrzením bych byl opatrný, přesto elektronika umí přenastavit ty nejdůležitější systémy auta, zejména ABS a ESP. v nabídce jsou režimy Sníh, Terén, Písek, ESP Off (ESP se však automaticky zapne po překročení 50 km/h).

test-peugeot-2008-1-6-e-hdi-p4

Sjet tedy ze silnice asi nebude problém, prašná cesta případně bláto (nikoliv však příliš hluboké) by měl Peugeot zvládnout. Světlá výška je 16,5 cm. Přesto bych to s výlety mimo zpevněné komunikace příliš nepřeháněl.

Pohonná jednotka

Motoricky šlo o nejvýkonnější naftovou verzi 1.6 BlueHDI s 88 kW/120 koňmi a točivým momentem 230 Nm. A to nejsou vůbec špatné hodnoty, což potvrzuje i praxe. Peugeot 2008 je s tímto agregátem poměrně svižný ve všech rychlostech.

Výraznější zátah přichází přibližně od 1 500 ot./min, maximum točivého momentu leží u 1 750 ot./min a ke slovu se o další dva tisíce otáček výše přihlásí maximum výkonu. Nejlepší dynamiku nicméně Peugeot předvádí právě od cca 1700 ot./min do 4 000 ot./min. Technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,6 sekundy a maximální rychlost 190 km/h.

test-peugeot-2008-1-6-e-hdi-p5

Testovaná verze Peugeotu 2008 umí být úsporná, optimistické hodnoty výrobce jsme ale nedosáhli. Ten totiž uvádí kombinovanou spotřebu paliva pouze 3,7 l/100 km. Přidejte k tomu přibližně dva litry a jste na hodnotě, která nám svítila na palubním počítači, když jsme auto vraceli. Hlavním teritoriem, v němž jsme se pohybovali, však bylo město nebo dálnice.

Závěr

Peugeot 2008 je vlastně povedené auto, které má z hlediska běžného používání jen pár neduhů. Tím nejzásadnějším je umístění kapličky přístrojů, kterou může některým řidičům zakrývat volant. Důležité je, že dobře jezdí, je svižný a není “nenasytný”.

A kolik stojí? Připravte se minimálně na 320 000 Kč, tolik dáte za základní verzi 1.2 PureTech 82k. Testovaná verze je však z opačného spektra nabídky, jde o nejlépe vybavené (nepočítáme-li sportovní verzi GT) a nejvýkonější provedení. Vyjde vás přibližně na 480 000 Kč.

+
Příjemný jízdní projev Gumové řazení bez odezvy
Vyšší posez a dobrý výhled ven Nedostatek odkládacích prostor
Výkonný motor Absence pohonu 4×4
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Peugeot
Typ: 2008
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 560 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 88 kW/120 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment: 230 Nm při 1 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 9.6 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 4.3 / 3.3 / 3.7
Emise CO2: 96 g/km
Objem nádrže: 45 litrů
Délka: 4 159 mm
Šířka: 1 739 mm
Výška: 1 570 mm
Rozvor: 2 537 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 275 kg
Objem zavazadlového prostoru: 360 / 1 194 litrů
Ceník: on-line k nahlédnutí zde
Konkurence např.: Renault Captur; Nissan Juke; Citroën C4 Cactus a další