Opel Insignia je v nové generaci povedené auto, potvrdil nám to nejen při prvním krátkém seznámení s verzemi ST a Country Tourer, ale také v prvním rychlém testu sedanu Grand Sport. Do klasického redakčního testu jsme si ale také vzali kombík Sports Tourer s jedním z nejprodávanějších motorů. Jak Insignia obstála?
Design se povedl
Druhá generace Opelu Insignia se jednoznačně povedla, bachratý design první generace je ta tam. Oproti tomu sází na moderní vzhled. Designéři si vzali z pohledu designu to nejlepší z nové Astry a dali to do větší karoserie insignie. Zaujmou LED přední světlomety, ale také chromová linka táhnoucí se od vnějších zpětných zrcátek přes střešní sloupky až do zadních světel. Jediným retro prvkem jsou blikače v blatnících, nikoliv schované ve vnějších zpětných zrcátkách. Vnější design je poměrně jednoduchý, funkční, nenajdete tu žádné zbytečné kudrlinky.
Podobné je to i v interiéru. I ten oproti předchozí generaci působí mnohem modernějším a přehlednějším dojmem. Ubylo tlačítek, přibylo prostornosti a novinkou je také digitální přístrojový štít. Ten není zcela digitální jako u některých jiných konkurentů, ale kombinuje velký digitální displej s klasickými analogovými ovladači, které tvoří otáčkoměr, ukazatel stavu paliva, teploty a baterie. Nechybí ani „opravdový“ head-up displej, který promítá údaje na sklo, nikoliv na průhlednou destičku před ním jako například v případě Opelu Crossland X.
Nová generace Opelu Insignia vyrostla, je větší ve všech směrech a to jak zvenku, tak hlavně uvnitř. Verze kombi Sports Tourer je ještě delší a vyšší než sedan Grand Sport. To se projevilo nejen na prostornosti interiéru, ale i na objemu zavazadelníku. Ten je nyní v základním uspořádání 560litrový. Pokud by to nestačilo, dá se objem zvětšit až na 1 665 litrů. Je k tomu potřeba pouze sklopit v poměru 40:20:40 dělená opěradla zadních sedadel. Vznikne pak zcela rovná plocha, která má na délku dokonce více než dva metry.
Opel si zakládá na tom, že do svých modelů nabízí skvělá ergonomická přední sedadla s certifikátem AGR, ta nechyběla ani v testovaném autě. Posez v nich je perfektní a tělo opravdu hýčkají. Je to jeden z prvků příplatkové výbavy, který byste si – zejména pokud v autě trávíte hodně času – měli v konfiguraci svého nového auta opravdu zaškrtnout.
Pohonné ústrojí a jízda
S novou generací přišly nové motory. Kromě benzinových, i ty naftové, všechny výhradně čtyřválcové. Dokonce i sportovní verze, nově označená jako GSi, bude poháněna dvoulitrovým čtyřválcem, šestiválec s předchozího OPC v nabídce už nenajdeme. Najdeme tu ale biturbo vznětový dvoulitr, který je velmi příjemným motorem. Ten ale testovaný vůz nepoháněl, pod jeho kapotou se ale vznětový motor přesto nacházel. Jde však o slabší dvoulitr s přeplňováním jedním turbodmychadlem, s výkonem 125 kW/170 koní a točivým momentem 400 Nm.
Tento motor je možné kombinovat s pohonem předních kol a manuální převodovkou, jako v našem případě, nebo s pohonem všech kol s manuální převodovkou, a nebo s automatickou převodovkou a pohonem předních kol. Pohon všech kol ve spojení s automatickou převodovkou je k dispozici výhradně nejvýkonnějším motorům, benzinovému 2.0 TURBO (191 kW/260 koní) a nebo naftovému 2.0 CDTI BiTurbo (154 kW/210 koní).
Motor má už od startu poměrně tichý chod, je dobře odhlučněn, ostatně i jako zbytek auta. Motor není výbušný, jeho zátah je ale poměrně výrazný. Zejména ve sportovním jízdním režimu. V tom také ztuhne řízení i naladění podvozku. Motor je bezpochyby dobrou volbou, protože kromě dostatečné dynamiky a poměrně kultivovaného projevu nabízí i velmi slušnou spotřebu paliva. Ta se v rámci týdenního testování pohybovala kolem hranice 6 l/100 km.
Poměrně povedená je i manuální převodovka, jejíž dráhy jsou dlouhé tak akorát a rychlosti na svá místa bez problémů zapadají. Nezklame ani nepřesností, ba právě naopak. Pro sportovní jízdu se ale nehodí (nejen převodovka, ale celá Insignia), je zcela bez mechanické vazby a rychlé řazení se jí příliš nelíbí. Automatická převodovka se mi k testované Insignii hodí více, zejména v komfortním nastavení „Tour“, kdy auto opravdu hraje na řidičovu klidnou notu. V tomto režimu se totiž kombík na nerovnostech příjemně pohupuje, přesto nepůsobí nejistě. Velmi dobrá je – lhostejno na jaký jízdní režim – i stabilita při vysokých dálničních rychlostech.
Při jízdě je v autě klid. A to nejen od motoru, ale i od zbytku auta. Na odhlučnění si v Opelu dali záležet. Nejen motor, ale i aerodynamický hluk nebo tlumení je tiché. Pokud byste mi zavázali oči, klidně bych věřil tomu, že se vezu v autě nějaké vyhlášené prémiové značky.
Závěr a cena
Opel Insignia Sports Tourer potvrdil, že jde v nové generace o velmi silného soupeře zavedeným modelům. Nabízí nejen bohatou nabídku verzí – od sedanu, přes kombi, až po oplastovaný a zvýšený Country Tourer nebo sportovní GSi – ale také pohonných jednotek. Ty se navíc dají kombinovat s manuálními i automatickými převodovkami a s pohonem všech nebo předních kol. I když ne zcela libovolně. Ve verzi s příplatkovým adaptivním podvozkem (i změnou jízdních režimů) FlexRide navíc velmi pohodlně jezdí. A konečně, nabízí o mnoho prostornější interiér a nižší hmotnost než v předchozí generaci.
Potěší i cenou, protože své největší soupeře v podobě Volkswagenu Passat a Škody Superb nechává za sebou. Základní ceny jsou nižší, navíc to není na úkor základní výbavy. Nejnižší cena je v ceníku 684 900 Kč a patří k motorizaci 1.5 TURBO se 103 kW/140 koňmi. Nejlevnější vznětové provedení vyjde na 754 900 Kč. Obě ceny platí pro výbavy Selection.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Design karoserie,Dynamika o poznání horší než u sedanu
Vnitřní prostor,Sportovní jízda se autu vůbec nelíbí
Dobře naladěný podvozek,Automatická převodovka je lepší volbou
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Insignia Sports Tourer 2.0 CDTI
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 956 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,125 kW/170 koní při 3 750 ot./min
Točivý moment:,400 Nm při 1750 – 2500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,218 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.9 / 4.3 / 5.3
Emise CO2:,139 g/km
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,4 986 mm
Šířka:,1 863 mm
Výška:,1 500 mm
Rozvor:,2 829 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 558 kg
Objem zavazadlového prostoru:,560 / 1 665 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]