Opel modernizoval svoji vlajkovou loď, model Insignia, který dostal z pohledu designu jen kosmetické změny. My jsme jej proklepli v rámci redakčního testu a rovnou v nejvýkonnější verzi GSi, která však pod kapotou nabízí úplně jinou techniku než dříve.
Co se změnilo?
První pohled na karoserii modernizovaného Opelu Insignia neprozradí žádné velké změny. Detailnější zkoumání ukáže novou grafiku předních světlometů s technologií IntelliLux LED Pixel (mají vylepšenou funkci LED Matrix) a také novou masku chladiče. A to je vlastně všechno.
Ani uvnitř se nic neměnilo, ale tady jsou už léta trochu znát. Ergonomie a provedení palubní desky je bez výhrad, přesto například grafiku multimediálního systému dnes zastíní i mnohem levnější úplně nové modely. Z hlediska funkčnosti ale nelze multimediálnímu systému nic vytknout, funguje rychle (což se například ani o nejnovějších fordech říci nedá) a je vcelku intuitivní. Jako takové retro trochu působí i mechanický volič automatické převodovky.
Co se ale nezměnilo, to je parádní poloha za volantem, skvěle se držící volant a hlavně ve výbavě GSi (příplatková) přední sportovní sedadla. První pohled možná některé vyděsí, zda při dlouhých cestách nebudou nepohodlná, ale rozhodně není třeba se ničeho bát. Jejich boční vedení je sice výrazné, ale sedadla tělo pěkně obejmou, a to i posádku, která není úplně prototypem atletů. Nechybí jim samozřejmě vyhřívání, případně odvětrávání a mají certifikát AGR (ten uděluje německá asociace lékařů a terapeutů se specializací na pohybový aparát). Mohou se tedy pochlubit perfektní ergonomií.
Sportovní hlavně na oko
Jakkoliv se Opel Insignia GSi tváří jako sportovní auto, je to pohodlný liftback (ano, kufrové dveře se vyklápějí i s oknem), který vás doveze kam budete chtít. Na pohled ale vypadá jako ostré auto, i kvůli tvaru předního nárazníku s nasávacími otvory, obrovskými 20″ koly s nízkou pneumatikou a pod nimi vykukujícími velkými předními brzdiči Brembo, které jsou vpředu i vzadu lakovány červenou barvou (navíc se ovládají elektro-hydraulickým posilovačem brzd), ale i spoilerem na víku kufru či dvěma funkčními koncovkami výfuku na zádi.
Pod kapotou se oproti verzi před faceliftem udály velké změny. Když současná generace Opelu Insignia přišla, verze GSi se nabízela s benzinovým 260koňovým dvoulitrem anebo s naftovým 210koňovým biturbo dvoulitrem. To už neplatí, teď můžete mít Insignii GSI jen s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem se 169 kW/230 koňmi a 350 Nm. A špatně tohle auto rozhodně nejede, zrychlení z klidu na stovku zvládne za 7,4 sekundy a maximální rychlost je 237 km/h. Mimochodem na výběr nemáte ani u převodovky nebo hnané nápravy. Insignia GSi bude vždy s 9° automatem a ve čtyřkolce Twinster.
Ani po startu motoru se žádný sportovní pocit nedostaví, protože po stisku startovacího tlačítka motor klidně naskočí a v interiéru se neozývá žádné falešné bručení z reproduktorů. Motor není pocitově úplným trhačem asfaltu (přeci jen auto váží bezmála 1,7 tuny), ale dynamika mu nechybí. Když potřebujete předjet, zašlápnete plynový pedál, převodovka podřadí a auto vyrazí vpřed. Jen to prostě není úplně přesvědčivé. Pokud však chcete, můžete být úplně bez problémů nejrychlejší na silnici, přičemž v zatáčkách vás naprosto jistě podrží i podvozek.
Trochu zklamaní jsme byli ze spotřeby paliva, ale ono to vyplývá i z toho, co Opel udává v technických údajích. Tady se totiž dočteme o tom, že Insignia GSi spotřebuje ve městě 9.1 l/100 km, 5.8 l/100 km mimo město a 7.0 l/100 km v kombinovaném režimu. My jsme po týdenním testování skončili nad 9 l/100 km. Objem palivové nádrže je 62 litrů.
Tak trochu jiný pohon všech kol
Pohon všech kol tu není řešen tak, jako například ve Škodě Superb. Před řadicí pákou je totiž speciální tlačítko, kterým se čtyřkolka aktivuje, do té doby je gé-es-íčko obyčejnou předokolkou, což pomáhá ke snížení spotřeby paliva. Po stisku tlačítka se však automatický pohon všech čtyř kol aktivuje a řídící jednotky budou podle potřeby distribuovat točivý moment mezi jednotlivé nápravy a kola podle potřeby. Konstrukce ale není tak „jednoduchá“ jako u už zmiňovaného superbu.
Opel u modelu Insignia GSi používá pohon všech kol s názvem Twinster. U něj zcela odpadá mechanické propojení zadních kol, protože namísto konvenčního diferenciálu je vzadu rozdělovací modul s dvojicí elektronicky ovládaných spojek. Ve zlomcích sekundy se spíná pravá či levá spojka a točivý moment tak míří ke kolu s lepší trakcí či tam, kde je to žádoucí v zájmu maximální jízdní dynamiky a stability. Zjednodušeně řečeno tak například v zatáčkách jde více točivého momentu na vnější zadní kolo, což podporuje přirozené stáčení vozu, ale při rozjezdu jde více točivého momentu na zadní kola, díky čemuž vůz skvěle akceleruje i na mokrém a kluzkém povrchu, protože zadní kola jsou v tu chvíli zatížena více než ta přední.
A na sněhu je tohle auto ve sportovním režimu opravdu zábavné, protože na zadní kola pustí výkonu hodně a dovolí mu házet zadkem. Navíc lze vypnout stabilizaci, takže vám GSíčko dovolí docela slušné drifty.
S 20″ kola nemůže být Insignia GSi pohodlná? Může!
Díváte se na obrovská kola a přemýšlíte nad tím, že tohle auto nemůže být pohodlné? Před první jízdou jsme nad tím samým přemýšleli také, ale Opel odvedl na adaptivním podvozku FlexRide skvělou práci. V komfortním režimu je auto až překvapivě komfortní. Ještě větším překvapením je, že od náprav se neozývají žádné rány ani na větších nerovnostech. Od Insignie by se mohla některá jiná auta učit.
Pro jízdu nabízí Opel Insignia čtyři jízdní režimy. Ten běžný, na který auto vždy nastartuje, je jednoduše „Standard“, ale přepnout lze na zmiňovaný komfortní „Tour“ nebo naopak sportovněji laděný „Sport“ anebo dokonce ještě sportovnější „Competition“ (pouze pro GSi).
Závěr a cena
Opel Insignia je autem, které by si rozhodně zasloužilo mezi zákazníky více pozornosti, protože je povedenou konkurencí k zavedeným soupeřům. Jasně, nějaké chybičky má, ale vyvažuje to naopak dalšími pozitivy, kterými jsou v testované verzi GSi například skvělá sedadla, zábavně fungující pohon všech kol, naladění podvozku a podobně. Pokud tedy nákup auta ze segmentu D zvažujete, měli byste si Insignii alespoň vyzkoušet, třeba budete překvapení.
A to nakonec i proto, že ceny nejsou vůbec špatné. Vždyť testovaná verze GSi vyjde už v poměrně hojně vybaveném základu na akčních 919 990 Kč s karoserií pětidveřového liftbacku Grand Sport nebo 949 990 Kč s karoserií kombi Sports Tourer.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Insignia GSi Grand Sport 2.0 Turbo AWD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzin
Pohon:,4×4
Výkon:,169 kW/230 koní při 5000 ot./min
Točivý moment:,350 Nm při 1500-4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,7.4 s
Maximální rychlost:,237 km/h
Převodovka:,9stupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km):,9.1 / 5.8 / 7.0
Emise CO2:,161 g/km
Objem nádrže:,62 litrů
Délka:,4897 mm
Šířka:,1863 mm
Výška:,1455 mm
Rozvor:,2829 mm
Pohotovostní hmotnost:,1650 kg
Objem zavazadlového prostoru:,490 / 1450 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]