Opel zahájil spolupráci na vývoji modelů s PSA dlouho předtím, než ho PSA koupilo. Prvním společným projektem byl právě Opel Crossland X, který sdílí platformu s Peugeotem 2008.
Staticky jsme si nový model mohli prohlédnout už před několika měsíci, teď jsme se konečně posadili také za jeho volant. Vyzkoušeli jsme variantu se vznětovým motorem 1.6 CDTi s 88 kW.
Crossover je trend, nahrazuje MPV
Nové a nové crossovery. Tak by se dala shrnout poslední doba. Automobilky tento typ vozů představují stále častěji a nahrazují s nimi i dříve oblíbené modely. Z nabídky tak mizí MPV, ale i klasická kombi. Podobně tomu bylo také v případě Opelu Crossland X, který vlastně nahrazuje model Meriva.
Při pohledu do nabídky Opelu, je možné si všimnout, že podobně velký crossover už značka v nabídce má. Opel Mokka X, který před rokem prošel modernizací, je však nepatrně větší, ale hlavně nabízí pohon všech kol. Ten Crossland X nemá a mít nebude, musí si vystačit pouze s pohonem předních kol.
Designově zapadá do rodiny Opel
Ačkoliv používá automobil základ z Francie, jeho (zejména vnější) design bez výjimky zapadá do rodiny Opel. Přední části dominuje typická maska chladiče s velkým logem značky a také přední světla s typickým tvarem denního svícení a s možností příplatku za LED světla ne nepodobná těm z Mokky.
Boční profil zase prozrazuje typické prolisy na boku, ale také C sloupek, díky němuž to podle designérů značky vypadá, jako by se střecha nadnášela. Má to tak Adam, Astra, ale i další modely značky. Známé tvary světel lze nalézt ale také při pohledu zezadu.
To v interiéru byste si mohli všimnout více prvků, které z jiných Opelů neznáte. Tak hned na začátek je to samotný klíč od auta. Ten totiž pochází z Peugeotu, ale logo lva vystřídal blesk Opelu. Po usednutí do sedaček, které mohou být ergonomické s certifikátem AGR (Aktion Gesunder Rücken), si lze všimnout také výdechů klimatizace nebo hlavice řadící páky, jež mají původ v modelu 2008. Kaplička přístrojů nebo multimediální systém je však z Opelů již dobře znám.
Praktičnost
Auto je poměrně úzké, na šířku má jen 1765 mm, ale také docela krátké. Vždyť Astra s karoserií hatchback je o 16 centimetrů delší než Crossland X. Na autě to ale vlastně není poznat, trochu snad jen ve druhé řadě sedadel. To však neznamená, že by tu bylo málo místa. Jak říká oblíbeného klišé, „sednu si za sebe“ docela bez problémů. Cestující kolem 180 centimetrů tak v autě nedostatkem místa trpět nebudou. Potěší také spousta odkládacích přihrádek.
Zadní sedadla jsou navíc dělená v poměru 60/40 a jsou také posuvná v rozmezí 150 milimetrů. Tím se dá zvětšit zavazadlový prostor ze 410 litrů až na 520 litrů. Pokud by ani to nestačilo, lze opěradla zadních sedadel sklopit a vytvořit tak prostor o objemu až 1255 litrů. Podlaha je pak i díky dvojitému dnu rovná.
Pohonné ústrojí a jízda
Techniku dodalo PSA, Opel si ji pak ale doladil. Základ jako podvozek, motory, ale i převodovky tak v jiných modelech Opelu nenajdeme. Benzinové motory tvoří atmosférické, ale i přeplňované výhradně tříválce s objemem 1.2 litru. Ty vznětové jsou čtyřválce s objemem 1.6 litru s výkony 73 kW a 88 kW. A právě výkonnější z nich jsme měli pod kapotou.
Opel tvrdí, že si techniku upravil podle sebe a týká se to právě i motoru. Motor potěší zejména svým kultivovaným projevem a klidným chodem. Odhlučnění je perfektní a to i při studených ranních startech. Motor má i docela slušnou dynamiku a spotřebu, která se dá běžně udržet mezi 5 a 6 l/100 km.
Příliš ale nepotěší manuální převodovka. Ta je sice šestistupňová, ale dráhy řadící páky nejsou úplně přesné a postrádá vlastně jakýkoliv mechanický odpor. Po několika dnech jsem se ale s převodovkou naučil pracovat. Automat bohužel k testovanému motoru k dispozici není.
Podvozek je spíše měkčí, houpavější. Projíždět s ním radostně zatáčky tak úplně nebudete, protože auto se v nich poměrně dost naklání, leč stabilní je i tak. Tedy do chvíle, než v oblouku kola narazí na sérii hrbolů nebo nerovností. To se pak auto nepříjemně rozvlní. Nejvíce mu vyhovuje klidná a rozvážná jízda. To pak potěší komfortem.
Závěr
Opel Crossland X pochází z Francie, ale německá značka si ho zdomácněla jak jen mohla. Designově svoji „opelí“ rodinu nezapře, s technikou už nějaké projevy „rozdvojené osobnosti“ zpozorovat lze. V zásadě ale jde o dobré auto, je jen potřeba na něj nahlížet jako auto spíše pro klidné řidiče, kteří ocení pohodlný podvozek a relativní ticho na palubě. Navíc není úplně drahý.
Základní cenu nastavil Opel na akčních 309 900 Kč s atmosferickým benzinovým motorem 1.2 litru 60 kW, zatímco Peugeot 2008 pořídíte v akční nabídce až od 340 000 Kč.
[td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″]
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Tichý a kultivovaný motor,Absence pohonu všech čtyř kol
Příznivá spotřeba paliva,Řazení
Pohodlný podvozek,Nejistý podvozek na nerovnostech v zatáčce
[/table]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Opel
Typ:,Crossland X
Motor:,1.6 CDTi
Počet válců:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1560 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,88 kW/120 koní při 3500 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 1750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,187 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.6 / 3.6 / 4.0
Emise CO2:,103 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4212 mm
Šířka:,1765 mm
Výška:,1605 mm
Rozvor:,2604 mm
Pohotovostní hmotnost:,1244 kg
Objem zavazadlového prostoru:,410 – 520 / 1255 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]