Opel Astra Sports Tourer se představil před pár měsíci, už tehdy na nás zapůsobil. Následuje úspěšný hatchback, který posbíral ceny kde mohl, a přidává praktičtější karoserii. Nezměnilo to ale jeho charakter? To jsme se pokusili zjistit v testu.

test-opel-astra-st-20-cdti-bi-turbo-p1

Kombíková Astra poslední generace vypadá hezky, rozvíjí tvary hatchbacku a daří se to. Zadní prodloužená část nevypadá jako naroubovaná na původní pětidveřovou karoserii, ale přináší několik prvků, které ji odlišují. Jde například o chromovou lištu, která z horního orámování bočních oken klesá na C sloupku do spodní úrovně skla v pátých dveřích. Zvenku jde navíc o kus auta, které, ač se to na první pohled nezdá, překonává na délku třeba i domácí bestseller Škodu Octavia Combi (délka: Astra ST – 4 702 mm, Octavia Combi – 4 685 mm). Nejinak je tomu i do šířky (Astra ST: 1 871 mm, Octavia Combi: 1 814 mm).

Jenže ačkoliv jsou vnější rozměry opravdu působivé, v interiéru Astra ST na Octavii Combi ztrácí. I tak ale není problém odvézt v autě pětici cestujících s tím, že se ani vzadu nebude trojice cestujících mačkat jako sardinky v plechovce. Přední místa jsou dostatečně prostorná, řidič si navíc mohl užívat příplatkového masážního sedadla. Ale jeho tělo bylo jako v bavlnce i bez masáže, protože testované auto mělo skvělá příplatková AGR sedadla. Patnácti tisícový příplatek v tomto případě berte jako nutnost, protože jde o jedna z nejlepších sedadel vůbec.

Interiér je stejný s pětidveřovou verzí a je rozdělen do několika přehledných “segmentů”. Úplně na vrchu palubní desky je displej multimédií s tlačítky, která obsluhují displej a jemu přiřazené funkce. Displej je navíc dotykový, takže se většina věcí ovládá přímo přes něj. Pod displejem je druhý segment, který sdružuje tlačítka ovládající klima na palubě – od klimatizace, přes vyhřívání (resp. větrání) sedadel i volantu a podobně. Tlačítka jsou umístěna intuitivně a brzy budete přesně vědět, kam v případě potřeby sáhnout. Jen to rozlišení couvací kamery je jak z přelomu tisíciletí…

test-opel-astra-st-20-cdti-bi-turbo-p2

Zavazadlový prostor nabízí 540 litrů objemu, je dostatečně dlouhý a nabízí nízkou nakládací hranu. Sklopením opěradel zadních sedadel (lze jednoduše páčkou přímo z kufru) vzroste až na 1630 litrů. Opěradla mohou být navíc na přání dělená v poměru 40:20:40. Víko je možné otevírat (za příplatek) elektricky. Povel k otevření lze zadat pohybem nohy pod nárazníkem, tlačítkem na klíči dálkového ovládání, tlačítkem z interiéru (na němž se navíc jednoduše nastavuje výška otevření dveří) nebo klasicky tlačítkem na samotném víku.

Pod kapotou jsme měli nový naftový motor 1,6 CDTI BiTurbo. Jde o dvěma nestejně velkými turbodmychadly přeplňovaný čtyřválec, jehož výkon je 118 kW/160 koní a točivý moment 350 Nm. Motor je překvapivě tichý a kultivovaný prakticky neustále, i po studeném startu. Do přibližně 1600 ot./min (maximum točivého momentu je přitom k dispozici od 1 500 ot./min…) je ale poměrně letargický a teprve po překonání této hranice znatelně zatáhne, ovšem o to výrazněji. A co teprve, když aktivujete sportovní režim…

Reakce na plyn se pak přiostří, ztuhne posilovač řízení a z Astry Sports Tourer by se klidně mohl stát zábavný “okreskový kombík“. Podvozek je nastaven parádně, jde o skvělý kompromis mezi pohodlím a sportovností, kdy umí podržet při rychlejší jízdě, ale umí konejšit posádku i při klidném cestování. Při ostřejším tempu jsem si ale všiml, že přední část je výrazně měkčí než ta zadní a na nerovnostech se více zhoupne. Adaptivní podvozek, který měla předchozí generace, byste ale v nabídce hledali marně.

test-opel-astra-st-20-cdti-bi-turbo-p3

Velkým plusem je spotřeba paliva, a to i přesto, že jsme hodnot udávaných výrobcem zdaleka nedosáhli. Podle technických údajů by měla Astra ST s testovaným motorem spotřebovat jen 4,1 l/100 kilometrů. Naše zkušenost po téměř tisícikilometrovém testování znamenala hodnoty přibližně o litr vyšší, což je ale i tak skvělá hodnota. Motor v nás tak zanechal velmi příjemné pocity, vlastně stejně jako celé auto.

I při testu kombíku se potvrdilo, že Opel si na nové, již desáté generaci (nejen) Astry dal pořádně záležet a nenechal nic náhodě. Oproti předchozí generaci výrazně zapracoval na hmotnosti a zlepšil odpor vzduchu, což se pozitivně projevilo na dynamice i spotřebě paliva. Důležitý je také fakt, že v interiéru se člověk konečně bez problémů vyzná a cítí se tu příjemně, zejména pak pokud jeho tělo sedí ve skvělých sedačkách AGR (Opel je neskromně nazývá jako “wellnes sedadla” a vlastně to i sedí… 🙂 ). No, a nakonec jsou to adaptivní přední světla LED Matrix, která ve své třídě nemají konkurenci…

Příplatek za Opel Astra v kombi verzi Sports Tourer je oproti 5D verzi příznivých 25 tisíc Kč. Základní cena tak v ČR s benzinovou motorizací 1,4 74 kW startuje v České republice na akčních 344 900 Kč. Nejnižší cena v testované motorizaci je 554 900 Kč.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Opel
Typ: Astra Sports Tourer (ST)
Motor: 1.6 CDTI BiTurbo
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: 2x turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: předních kol
Výkon: 118 kW/160 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment: 350 Nm při 1 500 – 2 250 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.1 / 3.6 / 4.1
Emise CO2: 109 g/km
Objem nádrže: 48 litrů
Délka: 4 702 mm
Šířka: 1 809 mm
Výška: 1 510 mm
Rozvor: 2 662 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 360 kg
Objem zavazadlového prostoru: 540 / 1 630 litrů
Ceník: ke stažení zde