Do redakčního přístavu doplul Opel Astra s čistě elektrickým pohonem. Jak v našem hodnocení dopadl baterkový hatchback? A nabízí uspokojivý dojezd? Máme odpovědi na vše!
Ponořme se na úvod chvíli do historie. Šestá generace Opelu Astra se světu ukázala zkraje června roku 2021. A vějíř motorizací byl opravdu široký: benzinová verze, vznětová verze a taktéž plug-in hybridní. V prosinci o rok později pak automobilka představila i první ryze elektrickou verzi – označenou jednoduše coby Astra Electric. Za pestrým portfoliem pohonných jednotek stojí platforma EMP2 z dílny koncernu PSA, nyní rodiny koncernu Stellantis. Ostatně ta je základem i bratrského Peugeotu 308, s nímž model Astra sdílí techniku. Dost ale historického exkurzu, vrhněme se námi testovanou a vyfešákovanou elektrickou astru.
Jak vypadá?
I když při prvotním pohledu na příď, se od spalovacích derivátů de facto neliší. Poznávací znamení tvoří maska chladiče Opel Vizor. Na něj velmi pěkně navazují LED světlomety, přičemž na přání baterková astra nabízí rovněž Matrix LED světla. LED světla objevujeme při obhlídce též v zadní části. Co se nám však nesmírně líbí, je pohled z boku: aerodynamicky vyladěná osmnáctipalcová litá kola dozdobená šedými výplněmi. Očima „módní policie“ nesmíme opomenout ani dvoubarevné lakování s černými sloupky, kryty zrcátek a střechou. To vozu fakt sekne! Když jsme zmínili, že elektrická astra svou bezemisní provenienci spíše tají, obdobný stav panuje taktéž vzadu. Baterkový původ dokládá pouze malinkaté „éčko“ vpravo na pátých dveřích.
A teď tradá dovnitř. Tam kvitujeme primárně bohatou standardní výbavu. Ať už se jedná o duet desetipalcových displejů: multimediální systém a digitální přístrojový štít, mimochodem oba s nadmíru zdařilou grafikou. Dále jmenujme vyhřívání volantu, čtení dopravních značek nebo pohodlná sedadla s prestižní certifikací AGR. Při plutí Středočeským krajem oceňujeme adaptivní tempomat s funkcí Stop&Go nebo varování před vybočením z jízdního pruhu. Součástí elementární výbavy Edition je taktéž Apple CarPlay a Android Auto. CarPlay funguje dokonale, bez záseků, připojí se ihned. Potlesk!
Celkově interiér působí minimalisticky, ale ne prázdně. Sama značka hovoří o detoxu a designové čistotě, což nás baví. Zářným příkladem toho jest středová konzole. Krásně vypadá i palubní deska s dvojicí obrazovek, k nimž se umně podařilo implementovat také spoustu fyzických tlačítek. Řidič tak hravě obslouží vše důležité, intuitivně, přirozeně, bez mrhání času, a ještě mu je v interiéru fajn. Skloubení jednoduchosti, elegance a funkčnosti tu dovedli inženýři k totální vytříbenosti.
Za volantem
Zvedáme kotvy a vydáváme se na testovací zteč. Hned na úvodních kilometrech musíme pohladit ego komfortnímu podvozku. Zvlášť při delším dálničním přesunu jde o libový zážitek. Cestou na evropský fotbalový šampionát dráždíme i maximální rychlost, samozřejmě na německé dálnici: ta je v porovnání s koncernovými sourozenci, kteří disponují také 54kWh lithium-ion baterií, vyšší. Konkrétně dolujeme z astry 170 km/h. Setrvejme ještě chvilku u numerického okénka. Synchronní elektromotor uložený pod přední kapotou servíruje celkový výkon 156 koní s nejvyšším točivým momentem 270 Nm.
Při ostřejším šlapání na plyn za podporou reprezentační skvadry jsme nuceni zastavit párkrát na dobíjecí stanici. K doplnění šťávy lze využít jednak wall-box s výkonem 11 kW, jednak rychlonabíjení o výkonu až 100 kW. Spotřebu rozdělme do dvou košů. Při pražském „vycházkovém“ tempíčku jsme se dostali i k 16 kWh na sto kilometrů. Německé putování představuje svébytnou kategorii, ježto jsme s tím nemazali a pohybovali se lehce pod 20 kWh na 100 km. Když s vozem neblázníte, jste schopni se dosáhnout přibližně 350 kilometrů reálného dojezdu. To my spíš ale dováděli, čili z dojezdového koláče ukusovali dost. Sladkou odměnou nám však byly příjemné jízdní vlastnosti – a ani v serpentinovém prostředí Podkrušnohorské oblasti elektrická astra nedělala ostudu.
K poměrně dobré agilitě přispívá fakt, že víko pátých dveří je vyrobené z termoplastu. Jde o jeden z výčtu procedur, díky nímž se automobilce podařilo zmáčknout dolů hmotnost na 1679 kg. Bavíme se tak o stejné váze, kterou má plug-in hybridní astra. Podle deklamací Opelu se bavíme o jedné z nejnižších hmotností elektrického vozu v daném segmentu. Když jsme se nachomýtli k zavazadelníku – jeho objem činí 352 litrů a nafouknout lze až na 1268 litrů.
V provozu lze volit z trojice jízdních režimů: Eco, Normal a Sport. Mezi prvními dvěma neexistuje markantní rozdíl. Nejživější je astra samozřejmě ve sportovním módu. Z nuly na 100 km/h vypálí za 9,2 vteřiny. Ať už máte jakýkoliv režim, užijete si zejména skvělé odhlučnění kabiny, neboť způsob, jakým vůz „zametá“ se zvuky kolem auta, je vážně brilantní. K tomu všemu z auta moc pěkně vidíme a paralelně „doručuje“ dostatek prostoru v pozici šoféra i spolujezdce.
Závěr a cena
Opel Astra Electric je v zásadě praktický hatchback, který se v konfrontaci s konkurencí neztratí. Působí totiž všestranně a neobjevili jsme ani výraznější slabinu. Jistě, můžeme zmínit, že vzadu bychom si představovali více místa, lesklý lak na středovém tunelu je jako dělaný pro škrábance a stopy po olepených prstech. Někdo může brblat na menší kufr v komparaci se spalovací smečkou. Ale to se dá snadno skousnout.
Každopádně aby nezapadl celkový dojem. Baterková astra má čistý funkční interiér, kde je radost trávit čas. K tomu připočtěme pěkný vzhled a solidní jízdní vlastnosti, zvlášť vypíchnout si zaslouží vynikající podvozek. Nás bavila i bezproblémová konektivita a rozsáhlá základní výbava.
Podle nejaktuálnějšího červnového ceníku elektrický Opel Astra ve výbavě Edition vyjde na 1 049 990 Kč. Vybavenější výbava GS poté startuje s cenovkou 1 099 990 korun. Vůz však lze ještě vyšperkovat řadou dalších paketů, odkud se rázem můžete dopravit až na částku kolem 1,3 milionu korun.
Technické údaje:
Auto: | Opel Astra Electric |
Motor: | elektromotor |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 115 kW/156 koní |
Točivý moment: | 270 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,2 s |
Maximální rychlost: | 170 km/h |
Převodovka: | jednostupňová automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 14,8 – 15,5 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 54 kWh (využitelná kapacita: 50 kWh) |
Délka: | 4374 mm |
Šířka: | 1860 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1442 mm |
Rozvor: | 2675 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1736 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 352 / 1268 litrů |