Nissan Qashqai je nepřímým pokračovatelem vcelku oblíbeného hatchbacku Almera. Automobilka nechtěla (nebo nedokázala?) navázat novým hatchbackem, a tak v roce 2007 přišla s novým SUV. Pojmenovala ho trochu krkolomně: Qashqai. V roce 2010 prošel Qashqai decentním faceliftem a proslýchá se, že příští rok by ho měla nahradit nová generace. Byl tento model dobrý krok? To se pokusíme dnes zjistit.

Naposledy jsme Nissan Qashqai testovali loni v létě. Tenkrát šlo o naftovou předokolku s pětimístným interiérem. Tentokráte jsme však okusili delší – sedmimístné – provedení s kamerovým systémem a s naftovým motorem 1,6 litru a pohonem všech kol. Jeho celé jméno zní Nissan Qashqai+2 360 1.6 dCi DPF 96 kW (130 k) 4×4.

Pojďme si všechny ty zkratky společně rozklíčovat. Označení Nissan Qashqai je jasné, +2 znamená sedmimístné provedení, které je oproti standartní verzi o 21 cm delší a další dvě sedadla lze nalézt v zavazadlovém prostoru – podobně, jako tomu je například u Mitsubishi Outlander a podobných vozů. 360 je stupeň výbavy, který mimo jiné zahrnuje kompletní panoramatický pohled na vůz díky čtyřem širokoúhlým kamerám, takže se parkování stane opravdovou hračkou. Kamerový systém je spojen s multimediálním systémem Nissan Connect zahrnující GPS navigaci, USB či bluetooth a další konektivitu a mnoho dalšího. Dalšími bonusy jsou 18″ litá kola v kombinaci lesklého černého laku a leštěných ploch, panoramatická střecha a celek dotváří černé lesklé doplňky karoserie (zrcátka, maska, apod.).

Naftový motor disponuje výkonem 96 kW/130 koní a točivým momentem 320 Nm již od 1 750 ot./min. Pro běžnou i vcelku svižnější jízdu zcela postačuje. Zrychlení z klidu na 100 km/h se odehraje za 11,6 (u 4×2 jen 10,9) sekundy a maximální rychlost je 189 km/h. Motor posílá výkon prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky volitelně na přední nebo na všechna čtyři kola. Řidič si pohon náprav může vybrat otočným ovladačem na středovém tunelu, přičemž má k dispozici typické tři varianty. Systém Mode 4×4 může pracovat v režimu 2WD (pohon pouze přední nápravy), Auto (přední náprava, zadní se přidá automaticky při prokluzu) a LOCK (stálý pohon všech kol).

Přečtěte si také:  Test elektromobilu Peugeot e-2008 GT (2021)

Celkem příjemná je i spotřeba tohoto motoru. Nissan v dokuementech uvádí pro město 6,2 l/100 km, mimo město 4,7 l/100 km a v kombinovaném provozu 5,3 litrů na 100 ujetých kilometrů. Realita byla s výletem na brněnský autosalon po přicpané dálnici D1 a běžným popojížděním po městě a dálnicích kolem 6,5 litru na 100 kilometrů. A to jsme brzdou provozu rozhodně nebyli… 🙂

Interiér vozu je vcelku útulný a sedadla pohodlná a podobně nastaven je i podvozek, který se přes nástrahy nejen dálnice D1, ale i po zimě rozbitých okresek, přenášel vcelku lehce a bez nepříjemných rázů od kol. Na okreskách oceníte také vcelku přesné řízení i citlivé brzdy. I když se nepředpokládá, že s autem budete lámat rychlostní rekordy nebo se účastnit závodních klání, potěší to. Podobnou komunikativnost nenabízejí mnohdy ani auta, která by svým pojetím měla…

Samostatnou kapitolou jsou zadní, v tomto případě nemyslím prostřední, sedadla. Ta, ačkoliv se tváří vcelku přívětivě, moc pohodlí ani místa nenabídnou. Manipulace s nimi je však jednoduchá. Zkušební posez mojí 180 cm vysoké a celkem štíhlé postavy začal vcelku akrobatickým přesunem přes prostřední řadu, která umožní pouhé sklopení opěradla. Po usednutí na jedno ze dvou nabízených míst a zaklapnutí prostředních sedadel, jsem měl malinko problém s tím, kam složit nohy. Jde tedy o sedadla spíše nouzová, a nebo pro menší děti.

V sedmimístném provedení nezbyde moc prostoru ani pro zavazadla. V sedmi si tak na dovolenou zajedete nejspíš jen sami, bez zavazadel. Pokud pojedete v pěti, pro zavazadla budete mít k dispozici 450 litrů, pokud jen ve dvou, pak zavazadlový prostor vzroste až na vcelku slušných 1 520 litrů. A s tím už to bude hodně dlouhá dovolená. Hned bych vyrazil, co vy? 🙂

Nissan Qashqai nás ani tentokrát nezklamal. A nezklamal ani zákazníky, kteří se na nástupce klasického hatchbacku Nissanu Almera v podobě tohoto městu odolného SUV původně dívali skrze prsty a nevěřili tomu, že se uchytí. Jaké však bylo jejich překvapení, když si Qashqai nalákal mnohem více zákazníků než toho času odcházející Almera a více než tři čtvrtiny nových majitelů v Evropě byli majiteli vozů jiné značky. Nissan tak s Qashqaiem trefil do černého a i když už má auto pár křížků (rozumějte roků) na triku, stále jde o velmi příjemného společníka.

Přečtěte si také:  Test Fiat Panda Cross 0.9 TwinAir 4×4 (2021)

Ceník je ke stažení TADY.

-PS-