Druhá generace Nissanu Qashqai má hned od začátku těžký úkol, musí navázat na úspěchy a oblíbenost té první, která se na silnicích držela od roku 2007 dlouhých 7 let a prodalo se jí na dva miliony kusů. Na počátku letošního roku (prodej odstartoval 1.2.2014) ji však vystřídala právě generace druhá. Ta láká na sportovnější design, nové motory či nové elektronické pomocníky.

test-nissan-qashqai-12-dig-t-p1

Nissan ale na zákazníky v nové generaci útočí zejména designem karoserie. Pryč je sterilní minulá generace. Nissan tvrdí, že nový Qashqai byl navržen a zkonstruován v Evropě a pro Evropu je určen. Na jeho vývoji se podíleli inženýři z Anglie a Španělska. Auto stojí na zcela nové podvozkové platformě, je o 49 mm delší než předchozí generace a je také nižší (-25 mm) a širší (+28 mm).

Do testu jsme si vybrali provedení se zcela novým benzínovým motorem 1,2 DIG-T. Jde o jedinou benzínovou motorizaci v nabídce a nemůžete si ji pořídit ani s pohonem všech kol. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,2 litru nabídne výkon 85 kW/115 koní a rovnou na začátek říkám, že by se v nabídce rozhodně neztratila ani silnější varianta. I když Qashqai mezigeneračně zhubl 40 kg (on zhubl celkem 90 kg, ale 50 kg dostal zpět díky novým technologiím), pořád váží nezanedbatelných 1 318 – 1 434 kg podle výbavy.

Motor po nastartování není vůbec slyšet, dokonce se auto ani trochu netřese. Občas se mi stalo, že jsem nastoupil do auta, nastartoval, vyndal telefony a další věci z kapes, připoutal se a chtěl nastartovat znovu. Odhlučnění je perfektní, a to i při jízdě.

test-nissan-qashqai-12-dig-t-p2

Ačkoliv jde o malý motor s turbodmychadlem, v nižších otáčkách působí vlažně. Zcela odlišně než například koncernové motory TSI. Když jej trochu vytočíte, dynamika se značně zlepší. Ani tak ale nejde o žádného rychlíka a postačí spíše klidnějším řidičům. Hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h je 11,3 sekundy a udávaná maximální rychlost je 185 km/h. V ceníku se dočtete také o kombinované spotřebě paliva 5,6 l/100 km, té jsme se ale ani nepřiblížili, jezdili jsme za 8.

Přečtěte si také:  Svezli jsme se s ostrými Fordy na okruhu. Mustang Mach 1 doplnily i modely ST

Překvapivé jsou jízdní vlastnosti. I když jde o SUV, nabízí tvrdší podvozek a i s torzní příčkou na zadní nápravě (nezávislé zavěšení má jen čtyřkolka), působí Qashqai jistě. Do zatáček se s ním bát nemusíte a s trochou nadsázky se dá říct, že si je budete užívat. Ani slovo komfort mu přitom není cizí. Přes běžné nerovnosti se přenáší s lehkostí a tiše – asi i díky obutým 17″ kolům s poměrně vysoký profilem pneumatik. Nejvyšší výbava s 19″ se asi bude chovat trochu jinak…

Automobilka nabízí do druhé generace například Bi-LED přední světlomety (v nejvyšší výbavě) a několik nových elektronických pomocníků ve dvou obsáhlých balíčcích. Prvním z nich je  Nissan Safety Shield, který obsahuje inteligentní parkovací asistent, sledování mrtvého úhlu, monitorování pohybujících se objektů za vozidlem, systém rozpoznání únavy během jízdy. Tento balíček má ve standartní výbavě pouze nejvyšší výbava Tekna (do nižších výbav se pořídit nedá). Tím druhým je (za příplatek 20 tis Kč) Nissan Safety Pack, kterým byl testovaný vůz vybaven, a který dokáže rozpozat dopravní značky, automaticky nouzově brzdit, upozornit na opuštění jízdního pruhu či automaticky přepnout tlumená světla na dálková, bonusem jsou pak už jen přední a zadní parkovací senzory nebo zrcátko s automatickým stmíváním.

test-nissan-qashqai-12-dig-t-p3

Na asistent dálkových světel je ale potřeba si zvyknout. V režimu automatických světel (vypínač na AUTO) se aktivuje posunutím páčky od sebe, ale žije si takovým vlastním životem. Někdy se dálková světla nechtějí zapnout, jindy zase vypnout. Pokud vypínač světel přepnete na „rozsvíceno“, fungují naštěstí dálková světla tak, jako by Qashqai asistent dálkových světel neměl.

Všechny verze jsou také sériově vybaveny systémem Start/Stop, ale v Qashqaii jsem s ním opravdu bojoval. Netuším, čím to bylo, ale občas se stalo, že jsem zastavil na křižovatce, motor se vypnul, tak jak má, ale rozsvítily se kontrolky. Po sešlápnutí spojkového pedálu však už sám znovu nenastartoval a musel jsem ho nastartovat ručně. Zvláštní bylo, že někdy to udělal, někdy ne. Věřím, že to byla jen nějaká drobná softwarová chybička.

Přečtěte si také:  Test DS 3 Crossback 1.5 BlueHDi 130k S&S EAT8 (2021)

Celkově vzato je nový Nissan Qashqai – až na těch pár drobných chybiček – velmi dobrým autem. Skvěle vypadá, skvěle jezdí a má výtečně nalazený podvozek. Čtyřkolku si sice pořídíte jen k silnější naftové motorizaci, ale většina kompaktních SUV se dnes prodává stejně s pohonem pouze jedné nápravy. Základní cena je stanovena na 449 tisíc Kč a to, vzhledem k tomu, co Qashqai umí, není vůbec špatná nabídka!

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Nissan
Typ: Qashqai
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 197 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední kola
Výkon: 85 kW/115 koní v 4 500 ot./min
Točivý moment: 190 Nm v 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 11.3 s
Maximální rychlost: 185 km/h
Převodovka: manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km): 6.9 / 4.9 / 5.6
Délka: 4 380 mm
Šířka: 1 806 mm
Výška: 1 590 mm
Rozvor: 2 646 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 318 – 1 434 kg
Objem zavazadlového prostoru: 401 / ? litrů
Ceník: k nahlédnutí tady