Nissan Juke je jedním z nejkontroverznějších modelů dnešní doby. Design rozděluje lidi do dvou skupin, jedni ho milují, druzí nenávidí. Mám rád věci “jinak”, takže se mi jeho design líbí. Navíc ve verzích NISMO nebo dokonce NISMO RS je jeho vzhled ještě o něco peprnější.

test-nissan-juke-nismo-rs-p1

Po velmi decentním faceliftu, který přišel koncem minulého roku, se designově Juke příliš nezměnil. Nově může být vybaven LEDkami pro denní svícení a konečně i xenonovými světlomety. To (po stránce vzhledu) nejdůležitější, tedy několik předních světlometů i celkový tvar karoserie, zůstalo. Po faceliftu z nabídky v ČR vypadla verze NISMO, tu však nahrazuje NISMO RS. Rozdílů mezi oběma verzemi je však pramálo. Design se prakticky nezměnil, stále mi v zadní části chybí druhá koncovka výfuku v protilehlém rohu nárazníku, ale vínové doplňky a černá kola mi k bílé karoserii sedí! V nabídce jsou pro NISMO RS pouze tři exteriérové barvy: perleťová bílá, metalická černá a stříbrošedá. Výraznější změny byste hledali marně také v interiéru, který je kromě budíků, volantu s proužkem na vrchu či příplatkových sedadel oproti sériové verzi prakticky totožný. Designéři se mohli odvázat více, co říkáte?

V nabídce jsou dvě verze, čtyřkolka v automatu (CVT) a předokolka v manuálu. Do redakčního testu dorazila verze s pohonem předních kol, samosvorným diferenciálem a šestistupňovou manuální převodovkou. Pod přední kapotou je však vždy uložen turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,6 litru s výkonem 160 kW/218 koní a točivým momentem 280 Nm (bezestupňový automat má jen 250 Nm, nižší je i výkon). Zrychlení z 0 na 100 km/h se podle technických údajů odehraje za 7,0 sekund a eReSo zvládne jet maximální rychlostí 220 km/h.

test-nissan-juke-nismo-rs-p2

Dynamika není špatná ani v praxi, ale je potřeba počkat až se turbodmychadlo “nafoukne”. Znatelný zátah je totiž k dispozici až vysoko nad třemi tisíci otáček, maximální výkon leží až v 6 tisících ot./min a maximální točivý moment až v 3 600 ot./min. Motor nemá s přenosem výkonu na silnici díky diferenciálu s omezenou svorností (LSD) prakticky žádný problém, je ale potřeba při výraznější akceleraci volant držet pevně, protože podobně jako v jiných autech, samosvor tahá za ruce. Průjezdy zatáček jsou jisté nejen díky zvýšené torzní tuhosti karoserie, ale také díky tužšímu podvozku. V zatáčce ale nesmí být žádné výraznější nerovnosti, protože pak má zadní část auta tendence odskakovat. Na hladkém povrchu drží auto perfektně. Pro jistější ovládání byly oproti “obyčejné” verzi NISMO zvětšeny (z 296 mm na 320 mm) přední kotouče a ty zadní jsou nově větrané. Brzdy by však mohly mít ostřejší nástup, ale nevadnou.

Pocit závodního jezdce ve vás vyvolají sportovní sedadla Recaro. Dáte za ně 41 000 Kč, ale je to částka, kterou vám mohu s klidným svědomím doporučit. Sedadla jsou nejen perfektně tvarovaná a podrží vaše tělo v zatáčkách, ale dokáží být pohodlná i na delší cesty. Při nasedání do auta to bude chtít trochu cviku, protože jejich bočnice jsou velmi tvrdé. Závodní pocit vyvolá také červený proužek na vrchu volantu, ale určitě ne posez. Sedačky jsou sice skvělé, ale volant je nastavitelný pouze výškově, takže máte-li krátké ruce a dlouhé nohy, budete muset udělat kompromis. Za celý týden jsem si ten svůj posez nenašel, volant byl prostě moc daleko. Ideální není ani výhled přes A-sloupky, na které jsou nalepená velká vnější zpětná zrcátka. Díky nim je alespoň dobře vidět dozadu, protože v interiérovém zrcátku a malém zadním okně toho moc vidět není.

test-nissan-juke-nismo-rs-p3

Juke nikdy neoplýval přílišnou prostorností a nejinak je tomu i v tomto případě. Na předních sedadlech je to pro běžně (180 cm) vzrostlého člověka prakticky bez problémů, na zadních sedadlech si ale pohodlně nesedne. Nejen, že bude hlavou dřít o strop, ale díky malým zadním oknům z auta neuvidí a bude se připadat stísněně. Ani zavazadelník neoslí přílišným objemem, ačkoliv oproti verzi před modernizací znatelně narostl, jeho objem je u předokolky 354 litrů, u čtyřkolky jen 207 litrů.

Jde o sportovní verzi s přeplňovaným benzínovým motorem, u které se očekává, že se s ní sportovněji bude také jezdit. A to znamená často s plynovým pedálem přišpendleným k zemi, což se (zejména u přeplňovaných motorů) nepříznivě podepíše na spotřebě paliva. Jenže díky malé, pouze 46 litrové nádrži se dojezd sníží na doslova pár stovek kilometrů. Možná to v Nissanu udělali kvůli úspoře hmotnosti plně natankovaného auta…? Hodnota kombinované spotřeby je podle technických údajů 7,2 l/100 km, my jsme jezdili za necelých 9 l/100 km. Nutno uznat, že svižně.

Nissan Juke NISMO RS je auto, které na ulici nepřehlédnete. Lidé si vás budou prohlížet a na to se musíte připravit. Není-li ve vaší povaze alespoň trocha exhibicionismu, nebude vám to příjemné. Naopak auto jako takové je poměrně příjemné, chybí mu trochu dravější zvukový projev výfuku nebo výraznější RS vzhled, ale jako celek jde o povedený mix. Základní cena testované verze je akčních 589 000 Kč, za čtyřkolku s automatem se připlácí 79 tisíc Kč – tenhle příplatek si ale dobře rozmyslete, a raději si připlaťte za perfektní sedadla Recaro a Sadu Tech, která obsahuje xenony, panoramatické kamery a Safety Shield. Vyjde to skoro nastejno a udělá vám to větší službu.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Nissan
Typ: Juke NISMO RS
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 618 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 160 kW/218 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 280 Nm při 3 600 – 4 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 7.0 s
Maximální rychlost: 220 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba benzínu (l/100 km): 7.2 / 9.6 / 5.7
CO2: 165 g/km
Objem benzínové nádrže: 46 litrů
Délka: 4 165 mm
Šířka: 1 765 mm
Výška: 1 565 mm
Rozvor: 2 530 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 315 – 1 341 kg
Objem zavazadlového prostoru: 354 – 1 189 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde