Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (2)

Mitsubishi ASX je už spoustu let (nejen v České republice) jedním z velmi oblíbených aut. Nabídka motorizací není nijak velká, aktuálně je pouze jediná, ale přímo z showroomu můžete mít alternativní palivo, přičemž to nebude elektřina. Otestovali jsme verzi s pohonem na LPG.

Místo nafty LPG

Současné Mitsubishi ASX je tu s námi už více než 10 let, ale po celou tu dobu ho výrobce stále vylepšuje. Aktuálně je tu ve své nejlepší formě – a to jak z pohledu designu, tak i funkčnosti. V ceníku sice najdete už jen jediný motor, ale je jím poměrně velký. Jde o atmosférický dvoulitr, který lze kombinovat s manuální převodovkou nebo s variátorem CVT, ale také s pohonem předních nebo všech kol. My jsme 110kW motor měli ve spojení s pohonem všech kol a bezestupňovou převodovkou, tedy v té nejdražší verzi.

Ovšem k tomu máme příplatek dalších 35 tisíc korun za přestavbu na LPG. Ještě před dvěma lety jste totiž mohli sáhnout po Mitsubishi ASX buď s benzinovým nebo s naftovým motorem, ale nafťák tehdy z nabídky vypadl a nahradilo ho právě LPG.

Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (24)

A právě proto, že přestavbu provádí výrobce, platí nejen na ni, ale i na celé auto stále tovární záruka. Nádrž na LPG je zastavěna místo rezervy v kufru, takže na verze LPG nelze přikoupit sada na zvětšení kufru, kterou mělo třeba předchozí testované ASX. Hrdlo pro plnění nádrže je schované pod víčkem benzinové nádrže, takže nikde neruší.

V interiéru přibude maličký ovladač, kombinující zároveň stav nádrže na LPG. V testovaném autě se nacházel na středovém tunelu před voličem převodovky. Jde o malou krabičku s indikací, na jaké palivo aktuálně ASX jede. Preferované palivo si také můžete manuálně přepnout. Standardně auto startuje na benzin a po zahřátí motoru se přepíná na LPG, na které jede, dokud nevyčerpá nádrž. Pak se zase automaticky přepíná na benzin.

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster TCe 100 LPG (2020)

Výhodou je, že přestavba LPG, na rozdíl od CNG (protože to tak zpravidla vyjíždí už přímo z továrny a nepřestavuje se dodatečně) neomezuje velikost palivové nádrže. Ta je tu stále s původní velikostí (60 litrů mají verze s pohonem všech kol, 63 litrů mají předokolky), takže se dojezd jednoduše přehoupne přes tisíc kilometrů.

Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (29)

Za volantem

Jakkoliv je exteriér – hlavně z přední části – poměrně moderní, tak interiér už své roky prozradí. Je to špatně? Záleží na tom, jestli máte rádi moderní dotekové ovládání všeho přes displeje nebo nikoliv. Pokud patříte do tzv. „staré školy“, tak budete v Mitsubishi ASX jako doma. Skoro na vše jsou tu fyzická tlačítka i ovladače, navíc v testované výbavě dostanete dokonce i manuální klimatizaci a klasický (nesklopný) klíč, který pro nastartování musíte zasunout do spínací skříňky. Dotekový je ale audiosystém s velkým displejem.

Sedadla jsou pohodlná a potěší také výhled do všech stran. Celkově jde ale o auto, u kterého na první pohled poznáte, že po řidiči bude vyžadovat spíše klidnější jízdu. Ostatně tomu odpovídá právě i využití CVT převodovky. Ta se ovládá voličem, kterým se pohybujete po vymezené dráze, i to je už dnes poměrně velké retro. Na druhou stranu to nevadí, je to funkční řešení.

Vzhledem k tomu, že motor je plněný atmosféricky a je spojen s bezestupňovou převodovkou, není dynamika auta nijak dechberoucí. Pokud po něm chcete rychlou jízdu, bude potřeba šlápnout na plyn výrazněji, ale pak se otáčky motoru dostanou do vyšší čísel otáčkoměru a auto bude nepříjemně hlučné. Má sice simulaci rychlostních stupňů, ale ani tak si to nebudete užívat.

Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (17)

Mnohem lépe totiž ASX funguje při klidné jízdě, kdy motor točí nízké otáčky a nejvíce oceníte ticho na palubě. Do interiéru pak neproniká nejen prakticky žádný hluk od motoru, ale ani od kol. Mimochodem, kola tak možná nevypadají, ale jsou to docela velké 18″. Podvozek je naladěn spíše komfortněji a ostré projíždění zatáček se mu nelíbí.

Přečtěte si také:  První dojmy: Elektromobil Škoda Enyaq iV je vlastně příjemné, skoro normální auto

A poznáte rozdíl mezi tím, kdy jedete na LPG nebo na benzin? Jsem přesvědčen o tom, že nikoliv. V obou případech má motor stejný zvuk a zdá se, že také stejné reakce na pohyby plynovým pedálem. Vyšší je ale spotřeba paliva, rozdíl je přibližně jeden litr při stejném anebo velmi podobném jízdním stylu. Ve městě počítejte přibližně s 10 l/100 km (LPG), respektive 9 l/100 km (benzin), v kombinovaném režimu pak kolem 8,5 l/100 km, respektive 7,5 l/100 km.

Předokolku nebo čtyřkolku?

Fyzický ovladač tu má i čtyřkolka Multi Select. Nastavení je možné ve třech stupních. Bude jen na vás, jestli budete chtít uspořit co nejvíc paliva a necháte ASX jen jako předokolku (v budíkách bude svítí „2WD“), případně v automatickém režimu, ve kterém bude zadní náprava reagovat na zhoršenou trakci přední nápravy („4WD Auto“) nebo „stálou čtyřkolku“, při které sice nebude rozdělen hnací poměr 50:50, ale reakce připojování zadní nápravy budou výrazně rychlejší.

Test-Mitsubishi_ASX_20_4WD_CVT_LPG- (4)

Pohon všech čtyř kol je v ASX řešen pomocí elektronicky řízené spojky, která optimalizuje rozdělení hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu. Využívá k tomu senzory sledujících otevření škrticí klapky, rychlost vozidla, stav vozovky a pokyny od řidiče. ASX tak nečeká na prokluz předních kol, ale snaží se na to být už dopředu připraveno.

Závěr a cena

Mitsubishi ASX je autem, které po řidiči nechce nic, než jen jezdit. Nemá pro něj žádné supermoderní jízdní asistenty, kompletní dotekové ovládání, ale ani mobilní aplikace. Je to nové auto, které si prostě a jednoduše budete řídit sami. Je komfortní, při klidné jízdě tiché a díky přestavbě na LPG nabídne i hodně velký dojezd.

A co prozradí pohled do ceníku? Nejlevněji dnes ASX pořídíte v nejnižší výbavě INFORM s jediným motorem 2.0 SMART MIVEC, pětistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol za akčních 449 tisíc korun. Za převodovku CVT připlatíte 30 tisíc korun. Za pohon všech kol, který se pojí výhradně s převodovkou CVT, pak dalších 64 tisíc korun. Přestavba na LPG vyjde na 35 900 Kč.

Přečtěte si také:  Test Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost mHEV (2021)
Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mitsubishi
Typ: 2.0 SMART MIVEC 4WD CVT LPG
Motor: zážehový čtyřválec
Objem válců: 1998 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzin + LPG
Pohon: 4×4
Výkon: 110 kW/150 koní při 6000
Točivý moment: 195 Nm při 4200 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.2 s
Maximální rychlost: 190 km/h
Převodovka: CVT
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.9
Emise CO2: 179 g/km
Objem nádrže: 60 litrů (benzin)
Délka: 4365 mm
Šířka: 1770 mm
Výška: 1640 mm
Rozvor: 2670 mm
Provozní hmotnost: 1525 kg
Objem zavazadlového prostoru: 488 / 1219 litrů
Ceník: ke stažení zde
Upozornění na komentáře
Upozornit na
3 Komentáře
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments