Když spousta lidí na ulici nebo kdekoliv jinde uvidí MINI, často z nich vypadne: „Jééé, hele, mini kůpr!“ Jenže ne vždycky je tohle auto právě MINI Cooper, někdy to je totiž prostě MINI One. A pod kapotou nemá výkonný turbomotor, ale třeba základní 1.2 litrový tříválec. Takové auto prošlo redakčním testem.
To bílé autíčko, které můžete vidět na fotografiích, se totiž jmenuje MINI One. Název značí, že jde o základní verzi s benzínovým motorem. Pokud by šlo o naftovou verzi, pak by se auto jmenovalo MINI One D. V nabídce je přitom celkem 7 motorizací s výkonem od 70 do 170 kW. Z toho jsou tři vznětové, čtyři zážehové, tři čtyřválce a čtyři tříválce.
Základní motor znamená turbodmychadlem přeplňovaný tříválec s objemem 1.2 litru, výkonem 75 kW/102 koní a točivým momentem 180 Nm. A to, považte, nejsou na tříválec vůbec špatné hodnoty. Z 0 na 100 km/h auto zrychlí za 9.9 sekundy a maximální rychlost je 195 km/h.
Motor, ač tříválcový, má po startu překvapivě klidný chod, ačkoliv kvalit tříválce ze Škody Octavia (byť subjektivně jen těsně) nedosahoval. Narozdíl od Octavie ale motor v MINI dostal vyvažovací hřídel, která se stará o to, aby byl chod motoru klidnější a vibrace byly potlačeny snad na minimum. Nutno uznat, že to pomáhá. Motor je také poměrně tichý, ale svůj tříválcový původ nezapře.
Maximum točivého momentu je k dispozici již od 1 400 ot./min, ale motor znatelně zrychluje až přibližně o 500 ot./min výše. Maximum výkonu se nachází ve 4 000 ot./min, odkud fakticky začne zátah motoru uvadat. Pro běžné ježdění je výkonu dostatek. Motor testovaného auta byl spojen s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek (45 tisíc, respektive 50 tisíc s pádly) je možný šestistupňový automat.
Kombinovanou spotřebu paliva udává automobilka 4.6 – 4.7 litru na 100 kilometrů. Jak už to tak bývá, jsou to spíše hodnoty z říše snů. Reálně jsme se na takové hodnoty nedostali, na palubním počítači nám po celý testovací týden svítily hodnoty mezi 6 a 7 l/100 kilometrů. Jen škoda, že má MINI jen malou, 40litrovou palivovou nádrž.
Podvozek je sice tužší, přesto díky 16″ kolům dokáže filtrovat některé nerovnosti. Oproti předchozím generacím, ale i jiným verzím jde v jistém smyslu o vcelku komfortní naladění. Podvozek si navíc skvěle rozumí s lehkým předkem, ve kterém je lehký tříválcový motor. Agilita při zatáčení je potěšující, ovšem i díky tomu si poměrně brzo postesknete nad tím, že MINI One nepohání větší stádo plnokrevníků…
Třídveřové provedení MINI je poměrně kompaktní, vždyť délka je jen 3 821 mm a rozvor náprav 2 495 mm, a tomu odpovídá také vnitřní prostor. Na předních sedadlech problém není, dokonce tu lze nalézt velmi dobrou řidičskou pozici. Na zadních sedadlech je prostor omezený, dospělí jedinci tu budou trpět. O mnoho lépe na tom není ani zavazadelník s objemem 211 litrů. Je tu znát, že tohle auto je stylovka, nikoliv praktik.
Jde hlavně o styl, od toho se odvíjí také cena. Pohled do ceníku prozradí, že testovanou verzí ceník začíná. Základní cena je 475 800 Kč, ale příplatků je několik stránek a nejsou z nejlevnějších… Udržíte se na uzdě? :)
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Projev tříválcového motoru,Málo místa na zadních sedadlech a v kufru
Příjemně naladěný podvozek,Nízké čelní sklo a horší výhled
Image a styl,Cena a výše příplatků
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5483″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]tab
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,MINI
Typ:,One
Motor:,řadový tříválec
Objem válců:,1 198 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín
Pohon:,přední
Výkon:,75 kW/102 koní v 4 000 ot./min
Točivý moment:,180 Nm v 1 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.9 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.8 / 4.0 / 4.7
Emise CO2:,111 g/km
Objem nádrže:,40 litrů
Délka:,3 821 mm
Šířka:,1 727 mm
Výška:,1 414 mm
Rozvor:,2 495 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 115 – 1 190 kg
Objem zavazadlového prostoru:,211 / 731 litrů
Ceník:,ke stažení zde
Konkurence např:,DS 3; Opel Adam; Fiat 500
[/table]