MINI se před několika měsíci představilo v nové generaci a my jsme neodolali a prověřili ho v redakčním testu. Do rukou se nám dostala (zatím) nejsilnější verze Cooper S s pěti dveřmi. Jak si vedla?

Automobilky se snaží lákat nové zákazníky seč jim síly stačí, důkazem budiž všemožné tvary karoserie, ale i nové karosářské verze i u MINI, které tak zcela revolučně začalo nabízet i pětidveřový hatchback (příplatek 23 400 Kč). Není divu, MINI už dávno není mini a v jeho portfoliu lze nalézt i poměrně velká SUV.

test-mini-cooper-s-5D-p1

MINI mezigeneračně povyrostlo do délky o necelých 10 cm, dalších přibližně patnáct přidávají další dveře. Škoda, že díky tomu přišlo také o ta stylová bezrámová okna… Celková délka pětidveřového provedení je nyní více než čtyři metry. Velkým plusem ale je, že na zadních sedadlech se dá sedět, vejdou se tam dokonce i dva (ačkoliv místo je pro tři) průměrně vzrostlí dospělí, na dlouhou cestu na dovolenou to ale nebude. Horší zprávou je fakt, že dveře se nedají otevřít do velkého úhlu a jsou krátké, takže nastupování i vystupování bude chtít trochu cviku.

Na předních sedadlech je místa vcelku dostatek, ačkoliv díky tmavému čalounění mohou působit stísněně. Sedačky jsou pohodlné a nabízí nastavitelnou délku sedáku i dobré boční vedení. Cesetující na předních sedadlech podrží i při rychlém tempu na okreskách. Skvěle padne do ruky také volant. Z MINI však není úplně dobře vidět. Z části je to poměrně skloněným a nízkým čelním oknem, z části tlustými (všemi) sloupky karoserie.

test-mini-cooper-s-5D-p4

V interiéru zaujmou nejen některé ovládací páčky místo tlačítek, ale všudypřítomné osvětlení LEDkami s možností volby barvy i jejího odstínu. Nová generace MINI dostala také otáčkoměr i rychloměr na místo před řidiče (jsou podobné kolínským trojčatům) a do jeho původního umístění se nově nastěhovalo rádio nebo – jako v našem případě – navigace. Kruh, který byl dříve vyhrazen rychloměru, je nyní osazen diodami fungujícími standardně jako otáčkoměr, zobrazení se mění třeba po přepnutí jízdního režimu (zelená pro eco, žlutá pro normální jízdní režim Mild a červená pro sport) či po změně teploty.

Předek i zadek exteriéru jsou oproti třídveřové verzi prakticky beze změn. Oběma koncům dominují velká světla. Veškeré osvětlení přední části (parkovací světla, potkávací i dálková světla, denní svícení i mlhovky) měly na starosti LEDky (za příplatek), zadní světla mají obyčejné žárovky. Předek ve verzi Cooper S doplňují nasávací otvory v nárazníku i v kapotě a zadku dominuje dvojitá koncovka výfuku vystupující z nárazníku uprostřed.

A má moc pěkný zvuk! Nejen v interiéru, ale i zvenku. Ve sportovním režimu se ve výfuku otevře klapka a při brzdění motorem si občas střelí. A sportovní režim nabízí i další podobná překvapení, třeba při podřazování. To si totiž automaticky dává – i s manuální převodovkou, kterou mělo testované auto – meziplyny (pokud nevypnete stabilizaci, pak tato funkce k dispozici není a meziplyny zbydou na vás… 🙂 ). Je úplně jedno, jestli jedete 30 a nebo 100 km/h, je to zábava. Pořád…

test-mini-cooper-s-5D-p2

Velké změny se udály zejména pod kapotou testované verze Cooper S. MINI se rozhodlo nahradit původní přeplňovanou jedna-šestku větším přeplňovaným dvoulitrem. Díky tomu vzrostl výkon i točivý moment (141 kW/195 koní a 300 Nm). Motor je naladěn tak, že ochotně zrychluje už kolem 1400 ot./min a výkon nepoleví až do omezovače. Jen škoda, že auto táhne prakticky pořád stejně a výkon negraduje.

Nemění to nic na tom, že ve společnosti skvělého, ač poměrně tvrdého podvozku, a nízkého těžiště, dokáže tohle auto projíždět zatáčky hodně rychle. Jen škoda, že v době testu mělo auto obuté zimní pneumatiky (navíc poměrně malé 16″ a úzké – 175 mm) a bylo teplo, takže po silnici klouzalo – při brzdění i při zrychlování. Kdyby ale MINI mělo alespoň samosvor…

Příjemné je řazení. Řadící páka je po ruce, její hlavice skvěle sedne do ruky a příjemně se s ní řadí. Každé zařazení doprovodí mechanická odezva, i když ne taková jako například v Peugeotu RCZ R, ale stejně si každé přeřazení – o to víc ve sportovním režimu se zapnutou stabilizací – budete užívat.

test-mini-cooper-s-5D-p3

Pětidveřové MINI si ale budou chtít koupit především lidé, kteří od něj požadují i nějakou tu praktičnost. Jak to zvládne? O zadních sedadlech jsme si už řekli, jakž takž se použít dají, zavazadlový prostor je ale stále spíše na efekt. Jeho 278 litrů (případně 941 litrů po sklopení opěradel zadních sedadel) je tak na pár tašek z nákupu. Na dovolenou na hory se s ním nevydávejte, k moři by to stačit mohlo… 🙂

A co spotřeba benzínu? Za kolik motokárové MINI jezdí? Po pravdě to bylo poměrně příjemné překvapení. Ačkoliv hodnot výrobce udávajícího kombinovanou spotřebu 5,9 l/100 km jsme zdaleka nedosáhli, ani spotřeba při klidné jízdě lehce nad 7 l/100 km není k zahození. Při hodně svižné jízdě ale samozřejmě vyskočí na dvouciferné hodnoty.

MINI sice opět povyrostlo, stále je to velmi dobré auto. Trochu “změklo”, ale stylu má pořád na rozdávání. Jenže za tohle všechno je také potřeba zaplatit. Základní cena není z nejnižších, ale dostanete za ní kvalitní a zábavné auto, které nenechá nikoho na pochybách, že jde o něco speciálního. Pokud si vyberete MINI Cooper S, budete muset ze své peněženky na stůl vyskládat miminálně 629 200 Kč za třídveřovou verzi a nebo 652 600 Kč za pětidveřové testované provedení…

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: MINI
Typ: Cooper S 5 DOOR
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 998 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 141 kW/195 koní v 4 700 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1 250 – 4 750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.9 s
Maximální rychlost: 232 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.7 / 4.8 / 5.9
Délka: 4 005 mm
Šířka: 1 727 mm
Výška: 1 425 mm
Rozvor: 2 567 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 295 kg
Objem zavazadlového prostoru: 278 / 941 litrů
Ceník: k nahlédnutí tady