Nová generace MG HS je tady a udělala mezigeneračně obrovský skok. Týká se to jak designu, tak i samotného fungování auta. I tak jde pořád o auto, které lze pořídit za poměrně nízkou cenu s čistě benzinovým motorem, ale přesto (anebo možná právě proto) některé drobné chybičky má.
Úplně nové auto
Předchozí MG HS se v České republice prodávalo necelé dva roky a už tady je nová generace. Není to tím, že by snad MG dělalo auta tak často, ale je to tím, že když se tu značka MG objevila, bylo HS už dávno vyvinuté a prodávané auto. Teď je tu ale generace úplně nová, která tu původní prakticky ve všem jasně překonává. Na první pohled to vlastně vůbec nevypadá jako „auto z Číny“.
Už na první pohled je to vidět na designu, který více lahodí i oku evropského zákazníka. Jeho základem jsou poměrné nízké a vcelku dynamicky tvarované přední světlomety s fullLED svícením a s automatickými dálkovými světlomety, ale chybí jim Matrix LED funkce. Že jde o MG navíc dává auto jasně vědět, protože na kapotě je poměrně velký 2D znak. Doširoka otevřený je pak otvor v předním nárazníku, ale naživo to nevypadá vůbec špatně.
Vcelku hezky vypadá auto i zboku a zezadu. Testovaný kousek obouval 19″ kola, která vlastně nepůsobí zase tak velkým dojmem a v podbězích by klidně mohla být kola ještě větší. A zezadu? Tady má novinka svítící LEDkový pruh mezi zadními světlomety, který působí moderně. I v tomto případě jsou zadní světlomety fullLEDkové. Subjektivně nám při pohledu zezadu trochu vadí, že stejně jako u všech ostatních MG končí nárazník možná moc vysoko a pod ním je autu vidět tzv. „pod sukni“. Kdyby pokračoval ještě pár centimetrů a schoval výfuk i některé další součásti podvozku, vypadalo by to ještě o něco lépe.
A interiér? I ten působí mnohem moderněji než v předchozí generaci. Jeho základem je dvojice designově propojených displejů (fakticky jde ale o dva samostatné displeje) bez stříšky, tedy přesně takové řešení, které dnes nabízí spousta evropských automobilek. V interiéru je navíc minimum tlačítek, omezují se pouze na pětici ovladačů před displejem infotainmentu, prakticky vše se ovládá přes displej. Jeho reakce nejsou úplně bleskové, maličké zpoždění na displeji je, přesto jsou rychlejší, než u některých evropských konkurentů.
Jenže infotainment je i tak nejslabší stránkou celého auta. Začnu tím, že oproti původnímu MG HS už je v „češtině“, ale uvozovky tu mají svůj velký význam. Pokud se v Menu budete pohybovat, všimnete si toho, že překlady mnohdy nedávají smysl. Například pro nastavení vzhledu kapličky přístrojů se používá „Shluk“, pro stav auta je něco jako „zdravotní středisko“ a místo zadních mlhových světlometů tu jsou zadní mlhová dvětla. Některé položky také mají vždy všechna počáteční písmena velkými písmeny: například právě zadní mlhovky nebo Paměť Polohy Řidiče jako na fotce níže. No, a podobných přešlapů je tu ještě mnohem víc. Očekáváme, že to však české zastoupení MG v budoucnu vyřeší.
A nelíbí se nám ani ovládání klimatizace a topení a s tím souvisejících funkcí, protože i ty se ovládají výhradně přes dotekový displej, ale tím způsobem, který jsme před lety kritizovali hlavně u Peugeotů. Abyste totiž upravili teplotu nebo (de)aktivovali vyhřívání předních sedadel, musíte vždy přepnout displej infotainmentu na dedikovanou obrazovku těmto funkcím, tam to upravit a pak ji zase přepnout zpátky – například na navigaci a podobně.
Na druhou stranu potěší, že MG má spoustu jízdních asistentů – a to jak těch pasivních, tak i těch aktivních – a je jen na vás, zda je necháte aktivní anebo je naopak deaktivujete. Na rozdíl od spousty jiných v Evropě prodávaných aut se tady totiž dá omezit nebo dokonce zcela vypnout prakticky vše. Od upozorňování na překročení rychlosti (často navíc ukazuje úplně jiné rychlosti, než které na silnici, kde jedete, jsou povolené), přes hlídání jízdních pruhů až po hlídání řidičovy bdělosti a pozornosti (to je hodně přísné a stačí se jen déle dívat do zpětného zrcátka a už vás upozorňuje). Většinu položek jednoduše nastavíte v infotainmentu pod kolonkou MG Pilot. Kvůli požadavkům EU to jen budete muset dělat po každém nastartování.
Jen benzinový motor bez elektromotorů
Nová je také technika, MG vyvinulo nový benzinový motor. Jde o nový čtyřválec 1.5 TGI s výkonem 125 kW/170 koní a točivým momentem 275 Nm, který se podle MG chlubí skvělou účinností (až 38 %), což má například i díky pístům s chlazeným dnem, vodou chlazenému mezichladiči stlačeného vzduchu či elektricky ovládanou vodní pumpou. A také má podle automobilky rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu, na čemž má mít nemalý podíl i fakt, že přeplňování motoru zajišťuje turbodmychadlo s proměnlivou geometrií lopatek, které se u benzinových motorů používá spíše výjimečně.
Speciální je i sedmistupňová dvouspojková převodovka, která je za příplatek 60 tisíc korun. MG u ní opět zapracovalo na co nejvyšší účinnosti, což se má pozitivně projevit na lepší spotřebě paliva. Účinnost je až 92 %. MG se také chlubí, že jako první výrobce na světě použilo v automatické převodovce tři oddělené olejové náplně – jednu pro spojky, druhou pro převody a třetí pro hydraulické ovládání řazení. To se má pozitivně projevit na její životnosti a spolehlivosti.
Poháněna jsou výhradně přední kola, čtyřkolka v nabídce není. Technické údaje pak slibují, že testovaná verze s automatickou převodovkou zrychlí z místa na stovku za 9,6 sekundy a maximální rychlost je 195 km/h. Dynamika není špatná, ale nějaká výraznější výkonová rezerva tu není. Výhodou je, že sladění motoru a převodovky je opravdu povedené a za celý týden testování jsme neměli pocit, že bychom chtěli, aby řadila jinak. Pokud bychom ovšem takový pocit získali, pro změnu rychlostních stupňů lze využít klasické páčky na volantu nebo přímo volič převodovky, protože ten je stále mechanický, není to žádný maličký joystick nebo ovladač.
A co spotřeba paliva? MG uvádí, že v testované specifikaci si motor řekne o 7,6 litru na každých sto ujetých kilometrů. Takových hodnot se nám ale dosáhnout nepodařilo. Už když jsme testovací auto přebírali, svítila na palubním počítači spotřeba 8,9 l/100 km a na konci našeho testovacího týdne jsme odečetli 8,8 l/100 km. Jezdili jsme asi z třetiny v Praze a zbylé dvě třetiny asi ve stejném poměru mimo město a po dálnici.
A jak tohle auto jezdí? MG HS má standardně 19″ kola, jiná mít nemůže. To je ideální v případě ladění podvozku, protože není potřeba řešit různé velikosti kol a výšku pneumatik, ale lze auto ladit jen na jeden rozměr. Velikost kola se projevuje na jeho hmotnosti a výška pneumatik i na tom, jak pneumatiky poberou některé ostré nerovnosti. V obou případech se podle toho ladí tuhost tlumičů i pružin. V tomto případě je podvozek spíše měkčí a do zatáček se auto nakloní, ale na ostřejších nerovnostech kola docela znatelně narazí. Celkově je MG HS spíše komfortní a pro sportovní jízdu se nehodí. Je hodně nedotáčivé. Takové naladění je ovšem pravděpodobně takové, které jeho majitelé ocení.
Závěr a cena
Nové MG HS vypadá na pohled vážně dobře a to jak zvenku, tak i zevnitř. Působí i jako poměrně kvalitně vyrobený stroj. Přesto je tu pár věcí, na kterých by to chtělo ještě zapracovat. Jde například o překlad infotainmentu a jeho krkolomné ovládání (hlavně změna teploty a podobně). Složitější je také ovládání na volantu, kde nenajdeme ty „klasické“ ikonky, na které jsme u aut zvyklí. Tlačítka si tak nejprve budete muset vyzkoušet, podle piktogramu jejich význam nepoznáte. Navíc nejezdí úplně špatně, přestože auta od zavedených evropských automobilek fungují na silnici v našich podmínkách pořád ještě o něco lépe.
Jenže pak se podíváte do ceníku. Je to velké auto, které svými rozměry (délka: 4655 mm, šířka: 1890 mm, výška: 1664 mm a rozvor: 2767 mm) překonává Ford Kuga nebo Hyundai Tucson, ale přesto jeho základní cena už v poměrně bohaté základní výbavě Emotion startuje na 669 900 Kč. Testovaná verze byla ve vyšší výbavě Exclusive a s automatem, takže ta vůbec nejdražší z nabídky. Její cena začíná na 799 900 Kč s DPH.
Technické údaje:
Auto: | MG HS 1.5 TGI DCT |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 1496 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 125 kW/170 koní při 5000 ot/min |
Točivý moment: | 275 Nm při 3000 – 4000 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,6 s |
Maximální rychlost: | 195 km/h |
Převodovka: | 7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
Spotřeba paliva: | 7,6 l/100 km |
Emise CO2: | 173 g/km |
Objem nádrže: | 55 litrů |
Délka: | 4655 mm |
Šířka: | 1890 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1664 mm |
Rozvor: | 2767 mm |
Provozní hmotnost: | 1575 – 1600 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 507 / 1484 litrů |
Myslím si že auta z Číny jsou jako jejich výrobky 120000 km a konec a nikdo to neopraví
Základ je 669 tis., za téměř stejnou cenu je dost bohatě vybavený Tucson 20Years a co se týče uživatelské dotaženosti auta se to nedá srovnat – hlavně ovládací prvky, ale i spotřeba atd. a to rozhodně není nějaký král mezi SUV. Kdo chce být pokusným králíkem, klidně kupujte.