Druhá generace malé dodávky Mercedes-Benz přijíždí. Jde opět o spolupráci značek Renault a Mercedes-Benz, ale na obou autech to není tolik vidět. Liší se také jízdně? Na to jsme se podívali v nejnovějším testu.
Dvouvaječná dvojčata
Není výjimkou, že se výrobci aut (nikoliv v jednom koncernu, ale napříč) spojují a vyvíjejí společný model. Je to i případ automobilek Mercedes-Benz a Renault, které v loňském roce představily malé užitkové modely: Renault Kangoo a Mercedes-Benz Citan. Obě auta sdílejí stejnou techniku, ale přesto se v mnohém liší. Na první pohled je to poznat i na designu.
Jakkoliv jsou základní tvary karoserie stejné, oba výrobci vnesli do designu to svoje. Na první pohled byste tak příbuznost obou aut vůbec poznat nemuseli. Obě auta z čelního pohledu jasně zapadají ke své značce, z boku a zezadu už však k odlišení téměř nedochází. Tedy až do té chvíle, než zjistíte, že Renault Kangoo má řešení nazvané jako „Open Sesame by Renault“, protože to totiž německý výrobce nenabízí.
Test Renault Kangoo Van Cool TCe 130 Open Sesame by Renault (2021)
Zásadní odlišení ovšem přichází po otevření dveří. V interiéru se obě auta liší jako den a noc. Mercedes-Benz Citan používá palubní desku, která je opravdovým mercedesem. Má vlastní kapličku přístrojů, volant, ale i středový panel s displejem infotainmentu s MBUX (ovšem bez inteligentního hlasového ovládání). Nechybí ani typické kulaté výdechy klimatizace. V interiéru není nejmenších pochyb o tom, že tohle je Mercedes-Benz.
Nákladový prostor
Testovaný Citan je klasická skříňová dodávka, určená na převoz nákladu. V nabídce je ale i osobní verze Citan Tourer, kterou jsme také otestovali, a jejíž test přineseme brzy.
Nákladový prostor je tvořen pravidelně, zasahují do něj pouze blatníky. Jeho objem je celkem 2,35 m³ (2517 litrů), což je znatelně méně než u Renaultu Kangoo Van, který nabízí až 3,3 m³. Velikost ovšem omezuje zejména pevná přepážka mezi předními sedadly a nákladovým prostorem. Toto řešení se ovšem velmi pozitivně projevuje na komfortu posádky při jízdě, protože v kabině je na rozdíl od Renaultu výrazně tišeji. Přesto se do nákladového prostoru dvě europalety vejdou.
Složitější to možná bude s jejich naložením. Vzadu to problém nebude, tady je dvojice nestejně velkých křídlových dveří, které se dají otevřít buď do 90° úhlu anebo po odjištění pojistky až do takřka 180°. Horší to ale bude z boku, protože tady jsou sice na pravé straně posuvné dveře, ale jejich šířka je 615 mm, přičemž v nejužším místě to je jen 451 mm.
Zavazadlový prostor byl v testovaném autě vyložen plastový obložením (příplatkový prvek). Ten je i na podlaze, po které náklad příliš neklouže. Aby neklouzal vůbec, je možné jej uvázat do 6 kotvících ok v podlaze. Dalších 6 jich je po bocích, vždy po třech na každé straně. Užitečný náklad může být podle verze od 338 do 748 kg. Pokud by to nestačilo, je možné za auto připojit brzděný přívěs o hmotnosti maximálně 1500 kg.
Komfortní jízda
Pod kapotou testované verze 112 CDI se nacházel naftový čtyřválec s objemem 1,5 litru, který pochází od Renaultu. Jeho výkon je 85 kW/ 116 koní a točivý moment vrcholí 270 Nm. V našem případě byl spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, ale na výběr je i sedmistupňový automat. Poháněna jsou ovšem vždy pouze přední kola.
Motor je dobře odhlučněn a odizolován, takže se do interiéru jeho zvuk ani vibrace prakticky nedostávají. Povedená je jízda i z pohledu aerodynamického hluku, s nímž si v Mercedesu také dobře poradili.
Dynamika auta je dostatečná, ale je potřeba docela často pracovat s řadicí pákou, protože zejména nižší rychlosti jsou docela krátké. Dráhy řazení jsou ale docela přesné. Výhodou testované verze je fakt, že pokud je potřeba – například při předjíždění – nabídne krátkodobě díky funkci overpower/overtorque výkon 89 kW a 295 Nm točivého momentu.
Potěší spotřeba paliva, protože s prázdným autem se dá jezdit i kolem 5,5 l/100 km, přičemž jízda může být docela svižná. S přibližně čtvrttunovým nákladem a dvěma členy posádky se spotřeba zvedla přibližně o půl litru. Palivová nádrž je 54litrová.
Ačkoliv stojí Mercedes-Benz Citan na podvozkové platformě CMF-C, kterou dodal Renault, jeho naladění podvozku je o poznání lepší a komfortnější než u Kangoo. Komfort tlumení podvozku byl jednoznačně tím největším překvapením z jízdy, protože kvalitou a tichostí si nezadá s osobními auty a dokonce i mnohá z nich překonává. Pohodlím překvapí už i prázdný, přičemž s nákladem se chování ještě o něco zlepšuje.
Závěr a cena
Přestože je testovaný Mercedes-Benz Citan dvojčetem Renaultu Kangoo, jezdí lépe. Má lépe a komfortněji naladěný podvozek a v kabině výrazně větší klid. Daní za to ale je nižší nosnost a menší nákladový prostor.
A samozřejmě také cena, protože v základu stojí Mercedes-Benz Citan přibližně o 70 tisíc korun víc. Nejlevněji pořídíte verzi s naftovým motorem 108 CDI s 55 kW/75 koňmi za 511 830 Kč s DPH. S testovaným motorem vyjde nejméně na 582 010 Kč s DPH.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,Citan 112 CDI
Motory:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,předních kol
Výkon:,85 kW/116 koní při 3750 ot./min
Točivý moment:,270 Nm při 1750 ot./min
Maximální rychlost:,175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h:,11.7 s
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba:,5.5 l/100 km
Emise CO2:,143-144 g/km
Délka:,4498 mm
Šířka:,1919 mm
Výška:,1832 mm
Rozvor:,2716 mm
Hmotnost:,1654-1692 kg
Objem zavazadlového prostoru:,2.35 m³ / 2517 litrů
[/table]