Test Mercedes-Benz B 200 NGD (CNG)

Autor: Pavel Srp - 24. 7. 2014


Pokud chcete jezdit úsporně, s největší pravděpodobností si pořídíte auto spalující naftu. Pokud ale chcete jezdit levně, pak byste měli sáhnout spíše po alternativních palivech jako je LPG nebo CNG. Zástavba LPG ale většinou probíhá dodatečně a díky tomu zabere zavazadlový prostor nebo sebere místo pro rezervní kolo. Oproti tomu vozy na CNG přijdou hotové už z továrny.

test-mercedes-benz-b200-ngd-cng-p1

A jízda na CNG bude předmětem i tohoto článku. Vyzkoušeli jsme Mercedes-Benz třídy B, který kromě benzínu spaluje právě CNG. Rozdíl mezi CNG a LPG je nejen v montáži, ale také ve skupenství (CNG: stlačený zemní plyn, LPG: kapalný ropný plyn). LPG má ale výhodu ve větší a bohatší síti čerpacích stanic, síť na CNG se zatím neustále buduje. V neposlední řadě jsou u CNG mnohem nižší emise než u běžně používaných paliv.

Testovaný Mercedes-Benz B 200 NGD vypadá na první pohled zdánlivě stejně jako běžná verze, při bližším zkoumání lze však několik rozdílů najít. Nárazník má jinak tvarované přepážky, blatníky dostaly lemy a na víku zavazadlového prostoru přibyl malý chromovaný nápis NATURAL GAS.

Pod kapotou je – navzdory označení B 200 – přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 115 kW/156 koní primárně spalující CNG, druhotně benzín. Motor je spíše kliďas. Ačkoliv výkon má, snaží se ho moc „neprodat“. Aby se něco dělo, je potřeba plyn sešlápnout výrazně víc než jste u ostatních aut zvyklí, protože pedál plynu je nalazen tak, že motor k životu probudí až přibližně ve druhé polovině své trajektorie. Díky tomuto fíglu však dokáže plynové béčko jezdit za opravdu nízkou spotřebu paliva.

test-mercedes-benz-b200-ngd-cng-p2

Pokud na plynový pedál nebudete šlapat příliš, na displeji palubního počítače tak není problém odečíst cifry lehce překračující 5 kg CNG/100 km, na benzín počítejte přibližně 7 l/100 km. Pokud plyn dojde, auto se samo takřka neznatelně přepne na benzín. Díky malým nádržím ale béčko neohromí svým reálným dojezdem. Plynu se do nádrží vejde jen asi 21 kg, banzínu 12 litrů. Nádrže jsou ale umístěny tak, že neomezí či nezmenší ani zavazadlový prostor ani prostor pro posádku.

Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne mercedes podle tabulky za hodně slušných 9,2 sekundy a v praxi je zrychlování na dvojku nebo trojku opravdu velmi slušné. Na vyšší zařazené rychlosti už je to díky dlouhému zpřevodování poněkud vlažnější. Odměnou je však nízká spotřeba (obou paliv) i při vyšších dálničních rychlostech.

Testované auto bylo vybaveno manuální šestistupňovou převodovkou. Kromě toho, že zařazení zpátečky probíhá zcela netradičně – vytažením řadící páky směrem vzhůru a zařazením „dvojky“ – k ní nemáme žádné výtky. Řazení šlo v jasně vymezených drahách bez zbytečného zadrhávání, je přesné a rychlosti na svá místa zapadaly samy.

test-mercedes-benz-b200-ngd-cng-p3

Béčko dokáže být docela zábavné i na okreskách. Podvozek ho podrží a i přes vyšší stavbu karoserie se příliš nenáklání. Větší nerovnosti nicméně znamenají drobný zvukový doprovod od obou náprav. Citelné je to zejména při jízdě městským tempem po kočičích hlavách, kterých je bohužel (nejen) Praha plná.

Zajímavý je také pohled do ceníku. Tam lze zjistit, že plynové B 200 NGD stojí v základu 715 110 Kč, čistě benzínové B 200 (ač o s 0,4 litru menším motorem, přesto stejným výkonem) stojí o 80 tisíc Kč méně, tedy 635 250 Kč, a výkonnově srovnatelná naftová verze B 200 CDI 100 kW stojí o 30 tisíc Kč méně (683 650 Kč). Je tedy potřeba přemýšlet nad tím, kolik s autem plánujete najet kilometrů. Aby se prvotní investice vrátila, bude to několik desítek tisíc kilometrů…

Pokud ale smýšlíte „zeleně“ a úsporně, tohle auto byste při výběru nového vozu opomenout neměli. Smířit se musíte jen s nezvyklým naladěním plynového pedálu a tím, že plnících stanic na CNG v České republice zatím není příliš mnoho. Když už navíc na nějakou po dlouhé cestě narazíte, ani pak nemáte vyhráno. Abyste mohli natankovat plnou nádrž, musí mít dostatečný tlak. Pokud nemá, může se vám stát, že místo deklarovaných 21 kg tak do nádrže natankujete třeba jen kilogramů 5 nebo 13…

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,B 200 NGD
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 991 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,benzín/CNG
Pohon kol:,přední
Výkon:,115 kW/156 koní v 5 000 ot./min
Točivý moment:,270 Nm v 1 250 – 4 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,200 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.0 / 3.4 / 4.4
Délka:,4 359 mm
Šířka:,1 786 mm
Výška:,1 557 mm
Rozvor:,2 699 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,488 / 1 547 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru