test-mercedes-benz-a-180d

Test Mercedes-Benz A 180 d

Autor: Pavel Srp - 22. 3. 2016


Mercedes-Benz modernizoval svůj nejmenší model. Když se ale na tohle zelené Áčko podíváte, a pak se podíváte na to, které jsme testovali před třemi lety, mnoho změn nenajdete. Jsou to hlavně retuše. Modernizace měla za úkol hlavně reflektovat dobu a udržet auto stále svěží.

Facelift tak přinesl hlavně novou grafiku zadních světlometů, jinou přední masku po vzoru CLS s jedinou lamelou. Nový je také přední nárazník, respektive otvory pro přívod vzduchu ve spodní části nebo zadní nárazník s koncovkami výfuků. Ani interiér se téměř nezměnil, nová jsou jen tlačítka na rádiu a pod ním, kam se nově nastěhovalo také tlačítko pro změnu jízdních režimů DYNAMIC SELECT.

test-mercedes-benz-a-180d-p1

Interiér je celkově příjemným místem k životu. Černé čalounění interiér pocitově zmenšuje, nepůsobí však stísněným dojmem, ale naopak tak, že vás příjemně obklopí. Skvělé jsou i příplatkové sportovní sedačky, protože i díky nim si najdete posez za volantem úplně bez problémů. Sedí se poměrně nízko a veškeré důležité ovládací prvky jsou po ruce. Ergonomie je příkladná, ale ovládání některých prvků výbavy může být ze začátku složité.

Mluvím zejména o ovládání multimediálního systému s příplatkovým displejem na vrchu palubní desky. Otočný ovladač se totiž dá nejen otáčet (mění položky v řádcích a v nižších nabídkách menu), ale také „naklápět“ dopředu, dozadu nebo do stran, kdy mění řádky nebo jednotlivé „oblasti“ v menu. Pokud už víte jak na to, je ovládání menu tímto způsobem rychlejší a jednoduše skvělé. Nové generace Mercedesů k tomu přidávají ještě další dotykovou plošku.

test-mercedes-benz-a-180d-p2

Zrádné může být i první řazení zpátečky. Valná většina aut to má tak, že se řadící páka zamáčkne nebo se stiskne nějaká pojistka a řadí se na místo, kde se nachází jednička nebo šestka. Ne tak Mercedes-Benz třídy A. Tady je potřeba celou řadící páku vytáhnout vzhůru a řadit „dvojku“. Jinak je řazení šestistupňového manuálu poměrně přesné, leč trochu „gumovější“, ale rychlosti jsou dlouhé. To ovšem přispívá k výtečné spotřebě paliva.

Pod kapotou tohoto zeleného Áčka – mimochodem barva se jmenuje Elbaite, je to metalíza a naživo vypadá skvěle – je 1,5 litrový naftový motor, který vzešel ze spolupráce s autobmilkou Renault a používá se také ve vozech Nissan a Dacia. Verze 180 d je druhým nejslabším naftovým motorem v nabídce, výkon je 80 kW/109 koní a 260 Nm.

Motor je klidný, poměrně kultivovaný, jen při rozjezdu má hrubější zvuk. Za jízdy se uklidní. Díky dostupnosti maximálního točivého momentu už v 1 750 ot./min a maximálnímu výkonu ve 4 000 ot./min má příjemný zátah v celém spektru otáček. Ovšem nejen „na papíře“, ale i v praxi. Nejde sice o žádného trhače asfaltu, ale o to příjemnější s ním běžná klidná jízda je.

test-mercedes-benz-a-180d-p3

To, čím nás tento motor nejvíce překvapil, je jeho spotřeba. V technických údajích si můžete přečíst, že budete jezdit za neskutečných (podle verze: 3,7 -) 4,1 l/100 v kombinovaném režimu a… Ono to jde! Nejčastěji se budete při běžné jízdě pohybovat kolem 5 l/100 km. Pokud se dostanete nad šest, znamená to, že jste vyrazili na dálnici a drželi jste se výrazně nad povoleným českým rychlostním limitem nebo jste si opravdu užívali povedeného podvozku na okreskách. Podvozek je nastaven velmi dobře. Kola skvěle kopírují silnici, karoserie se příliš nenaklání. Podvozek sice nenabádá k rychlé jízdě ani chuligánství, ale pokud se o víkendu vyrazíte svézt, výkon motoru podvozku rozhodně stačit nebude.

Už v začátku jsem zmínil systém změny jízdních režimů DYNAMIC SELECT. Ten je sice za příplatek, ale za poměrně příznivé dva tisíce Kč. Za to dostanete tlačítko, kterým můžete svůj Mercedes-Benz nastavit do sportovnějšího nebo naopak komfortnějšího módu a nebo do režimu Individual. Týká se to v tomto případě motoru a řízení. Na sportovnější režim řízení ztuhne a motor dostane o něco ostřejší reakce a o něco lepší zátah.

Není pochyb o tom, že Mercedes-Benz třídy A je prémiovým autem, ovšem nejen cenou. Zpracování interiéru i pocit z něj, jízda i nabízená výbava to potvrzují. Áčko není z nejlevnějších, základní cena startuje nad půl milionem Kč. Cena testovaného modelu není nižší než 598 950 Kč a s příplatky za téměř dvě stě tisíc Kč se vyšplhala na 792 286 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mercedes-Benz
Typ:,A 180 d
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 461 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,80 kW/109 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,260 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.3 s
Maximální rychlost:,190 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.6 / 3.8 / 4.1
Emise CO2:,107 g/km
Objem nádrže:,56 litrů
Délka:,4 299 mm
Šířka:,1 780 mm
Výška:,1 433 mm
Rozvor:,2 699 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 395 kg
Objem zavazadlového prostoru:,341 / 1 157 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru