Test-2019-Mazda3-Skyactiv-G122- (9)

Test Mazda3 Skyactiv-G122 (2019)

Autor: Pavel Srp - 11. 11. 2019


Mazda jde už pár let proti proudu. Alespoň co se motorů týká. Protože zatímco drtivá většina automobilek přechází na maloobjemové přeplňované motory, tak tento japonský výrobce nechává pod kapotou relativně velké atmosférické jednotky. A to i v případě modelu Mazda3. My jsme tentokrát v karoserii pětidveřového hatchbacku testovali dvoulitr s označením Skyactiv-G122.

Hatchback je krásný

A není to naše první zkušenosti s tímto motorem, nedávno jsme vydali jiný jeho test, když jsme ho testovali pod kapotou Mazdy3 Sedan. Tehdy byl navíc spojen s automatickou převodovkou. Teď tu ale máme pětidveřový hatchback s manuální převodovkou. A ten vypadá – tím spíše, že karoserie dostala tu parádní mazďáckou rudou barvu – vážně skvěle!

Test Mazda3 Sedan Skyactiv-G122 AT (2019)

Přední maska chladiče přecházející v poměrně úzké přední, trochu zamračené světlomety s LED technikou připomíná pohled predátora. Tím spíše ve zpětném zrcátku. Atletický postoj pokračuje i z boku, kdy je celá kabina posunuta výrazně vzad. I tak je v autě pro průměrně vzrostlé pasažéry dostatek místa pro obě řady sedadel. Pohled zezadu také prozradí, že v tomto případě si na ní designéři dali záležet. Nad sklem v pátých dveřích je velký, leskle černě lakovaný spoiler a stejně je vyveden i difuzor v nárazníku, z něhož vykukují koncovky výfuku (vždy po jedné v obou rozích). Stejně, jako jsou zamračená přední světla, jsou zamračená i ta zadní. Design hatchbacku je oproti sedanu výrazně přitažlivější.

V interiéru změny nejsou. Najdete zde parádně vymyšlenou ergonomii rozvržení i ovládání. Displej multimédií má pěknou grafiku a poměrně jednoduché ovládání, ačkoliv nápadně připomíná iDrive od BMW. Mazda se ale brání ovládání dotykem, takže se vše ovládá buď tlačítky na volantu nebo otočným ovladačem na středovém tunelu. Pochvalu si zaslouží i audiosystém Bose, jehož zvuk je velmi dobrý. Má výrazné basy (přesto dveře nevibrují), ale i čisté výšky.

Za odměnu

Testovanou Mazdu3 pohání atmosférický motor s výkonem, který dnes mají i litrové přeplňované tříválce. Točivý moment je podobný, ale přeplňované motory ho mají dostupný v mnohem nižších otáčkách. Mohlo by se tak zdát, že tohle auto tak úplně nejede. A pokud budete jezdit v nízkých otáčkách, pak to tak opravdu může být.

Neplatí to ale absolutně, jen je potřeba se k motoru chovat trochu jinak, než k malým turbomotorům. Rychlost si tady totiž vlastně musíte zasloužit, je za odměnu. Motor je potřeba točit, protože maximum točivého momentu i výkonu leží ve vysokých otáčkách (4000, resp. 6000 ot./min). Technické údaje prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy a maximální rychlost činí 197 km/h.

Test-2019-Mazda3-Skyactiv-G122- (21)

Ovšem absolutní dynamika není v tomto případě to hlavní. Mazdu3 si budete užívat hlavně v případě, kdy vás opravdu baví řídit. Když budete motor ždímat, odmění se vám parádní zvukem, ale hlavně tím, jak se projevuje. Čím vyšší otáčky točíte, tím více cítíte, jak je po nich motor lačný. Vytáčí se hladce, zní parádně a jeho výkon graduje. Tady si s motorem musíte hrát, musíte častěji řadit a pokud chcete dynamiku, držte ho ve vyšších otáčkách.

V přímce to sice ani pak nebude žádný trhač asfaltu, ale o to více si jízdu užijete v zatáčkách. Podvozek je spíše tužší, je ovšem poddajný a skvěle filtruje nerovnosti. V zatáčce se auto takřka nenakloní, ale skvěle drží směr. A když potřebujete utáhnout stopu, stačí jen trochu uvolnit plynový pedál a zadek se o to jemnou setrvačností postará sám. Jak se tak říká: „podvozek je tady daleko před motorem“. Navíc je tichý, od kol se ani na těch největších nerovnostech neozvou žádné rány a nedočkáte se ani nepříjemného odskočení.

Jezdí i na dva válce

Jenže to, že je motor atmosférický, ještě neznamená, že není vybaven některými moderními prvky. Samozřejmě mu nechybí systém Start/Stop, ale disponuje i dalšími zajímavostmi, jako je například vypínání dvou válců při nízké zátěži. To nyní poznáte i díky informaci na displeji – dříve to nijak poznat nešlo – ale také (pokud se na to soustředíte) drobným cuknutím a minimálními vibracemi. Na dvouválcový režim se ale motor přepíná jen při opravdu minimální zátěži a jakmile přidáte, opět přejde na čtyřválcový režim.

A to se má pozitivně projevit na spotřebě paliva. V rámci testovacího týdne jsme se pohybovali mezi 6 a 7 l/100 kilometrů, což není vůbec špatné. I s přihlédnutím k faktu, že jsme motor čas od času vytočili až k červenému poli…

Test-2019-Mazda3-Skyactiv-G122- (5)

Závěr a cena

Naživo je Mazda3 s karoserií pětidveřového hatchbacku vážně povedeným autem. Z čistě subjektivního dojmu je to jeden z nejhezčích hatchbacků na trhu, ale tohle auto také dobře jezdí. Tedy pokud pochopíte filozofii, kterou Mazda razí. Moderní malé turbomotory jsou pružnější, ale mají nudný projev. Od začátku otáčkoměru až k červenému poli táhnou stejně, na rozdíl od motoru v tetované mazdě, který předvádí příjemnou gradaci výokonu.

Se základním 122koňovým dvoulitrem nejde o nijak rychlé auto, ale i tak se za jeho volantem můžete pobavit. Bude to hlavně v zatáčkách s kvalitním povrchem, kdy si užijete přesné řízení i tužší a jistý podvozek. V centru Prahy s dlažbou (tzv. kočičími hlavami) to ale na druhé straně zase tak příjemná cesta nebude…

A cena? Ta základní není z nejnižších, ale jak už to tak u Mazdy bývá. Je ale vcelku bohatě vybavena. Nejnižší verze modelů Mazda zpravidla odpovídá vyšším verzím evropských automobilek. I v té nejméně vybavené Mazdě3 tak najdete klimatizaci, LED světla, litá kola, adaptivní tempomat, digitální přístrojový štít, navigaci a spoustu bezpečnostních prvků. A cena? Od 520 900 Kč. 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Mazda
Typ:,Mazda3
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1998 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzin
Pohon:,předních kol
Výkon:,90 kW/122 koní při 6000 ot./min
Točivý moment:,213 Nm při 4000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.4 s
Maximální rychlost:,197 km/h
Převodovka:,6stupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,6.5 / 4.3 / 5.2
Emise CO2:,119 g/km
Objem nádrže:,51 litrů
Délka:,4460 mm
Šířka:,1795 mm
Výška:,1435 mm
Rozvor:,2725 mm
Pohotovostní hmotnost:, 1364 kg
Objem zavazadlového prostoru:,330 / 1026 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru