test-lexus-rx-450h

Toyota a Lexus jsou v automobilovém průmyslu průkopníky hybridních pohonů, není tedy divu, že hybridní verzi si můžete pořídit v podstatě v jakémkoliv modelu – od těch nejmenších (jako je například Toyota Yaris), přes klasiku a zakladatele tohoto pohonu, model Prius, až po ty největší, například Lexus RX, který také u zrodu hybridních vozů stál.

A právě poslední jmenovaný model byl v našem hledáčku, konkrétně verze RX 450h F Sport AWD. Toto provedení v sobě kombinuje benzínový šestiválec, dva elektromotory (vpředu a vzadu) a pohon všech kol.

Auto k nám přijelo oděno do černého laku doplněného o sportovní paket F Sport, díky čemuž vypadá o něco sportovněji. Nová jsou 19″ litá kola s nižším profilem pneumatik, přepracovaná je maska chladiče s novou výplní, přední mlhová světla jsou zapuštěna do spodní části nárazníku a pomyslnou třešničkou na dortu jsou decentní loga F Sport na blatnících.

Změny se odehrály také v interiéru, kam putoval nový malý volant s logem F Sport ve své spodní části, vrtané sportovní hliníkové pedály a vše dotváří speciální černošedé barevné provedení palubní desky a obložení dveří s čalouněním sedadel jemnou perforovanou kůží či černá stropnice. Jen je škoda, že sedadla jsou stále spíše pohodlná křesla…

A aby paket dostál svému jménu, nainstalovali v továrně nové sportovní tlumiče vpředu a vzadu. Lexus F Sport totiž jezdí na klasických ocelových pružinách, nemá vzduchový podvozek. Výsledkem je tvrdší nastavení, pohotovější řízení a agilnější chování.

I když hmotnost Lexusu RX 450h přesahuje 2,1 tuny, v zatáčkách překvapivě drží stopu. I náklony jsou minimální. Stačí ale odbočit na typickou českou silnici a nadšení bude rázem pryč. Kombinace tužšího podvozku a nižších pneumatik nepůsobí úplně pohodlně a do jinak perfektně odhlučněného interiéru se občas přenášejí rázy od kol.

Pokud se vrátíte zpět na kvalitní povrch, budete překvapeni, v jakých rychlostech zvládne toto velké SUV zatáčky projíždět. Leckterý manažerský sedan nebo rodinné kombi by mělo problémy udržet s Lexusem RX krok, i když se vám bude pocitově zdát, že auto nejede. Díky bezestupňové převodovce a jejímu chování, kdy se takřka nemění otáčky ani zvuk motoru, je zrychlování zkreslené. Než si na to zvyknete, rychloměr si raději po očku hlídejte, protože nikdy nevíte, za kterým bukem se ukrývá dlouhá ruka zákona. Myslíte si, že jedete 50 a přitom máte na rychloměru klidně 80.

Přečtěte si také:  BMW 235i tak úplně nezvládlo losí test. Trápilo se stejně, jako většina současných aut

Díky kombinaci benzínového motoru V6 o objemu 3,5 litru o výkonu 183 kW/249 koní a točivém momentu 317 Nm, předního elektromotoru 123 kW/167 koní a 335 Nm (tato kombinace zajišťuje pohon předních kol) a zadního elektromotoru o výkonu 50 kW/68 koní a 139 Nm zajištujícího pohon zadních kol (podobně to mají francouzští hybridní konkurenti, například Peugeot 508 RXH), je celkový výkon po sečtení a odečtení ztrát 220 kW/299 koní. Lexus RX 450h díky tomu zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 7,0 sekundy a maximální rychlost leží na hranici 200 km/h.

Spotřeba paliva se přitom přiblíží naftovým limuzínám s výkonem o stovku nebo více koní nižším. Ve městě si podle výrobce auto vezme 6,5 litru na 100 ujetých kilometrů, mimo město rovných 6 a v kombinovaném provozu tabulky slibují 6,3 l/100 km. Na takové hodnoty jsme se překvapivě nedostali, ale ani na palubním počítači svítící cifra spotřeby 8,0 litru při dopravní ranní pražské špicce se nám vůbec nezdá špatná. Po dálnici nebo při svižnější jízda se ale přehoupne přes 9 litrů.

Je trochu škoda, že při zvolení jízdního režimu EV (Electric Vehicle) jede Lexus výhradně na elektřinu pouze do 40 km/h. Po překročení této rychlosti se režim EV deaktivuje. Je pak pouze na vás, jestli bude vaše noha při práci s plynovým pedálem dostatečně lehká tak, aby se nenastartoval benzínový motor, jenž při startu ani nepostřehnete. Čistě na elektrickou energii dokáže RX 450h ujet několik kilometrů.

Nejen při jízdě na elektřinu, ale i při jízdě po okreskách nebo po dálnici se do kokpitu k posádce, snad jen od již zmíněných občasných rázů od kol po přejezdů větších nerovností, nedostane takřka nic. Lexus si dal opravdu velkou práci s tím, aby bylo perfektně odhlučněno a to se mu povedlo na výbornou. Motor je slyšet až při vysokých otáčkách, aerodynamický hluk není a pneumatiky příliš nehučí. Ve světle všech těch skutečností se naskýtá otázka: Má cenu objednávat paket F Sport?

Odpověď není vůbec jednoduchá. Pokud nejezdíte příliš často po nekvalitních silnicích a nepotřebujete (nebo nechcete) si užívat komfortu vzduchového podvozku a máte rádi ostřejší design, pak se o něm určitě přemýšlet vyplatí. Jenže Lexus RX 450h vás k rychlé jízdě nebo sportovním výkonům nutit nebude. Bude vás nutit spíš k tomu, abyste o jízdě přemýšleli. Budete muset předvídat, kdy už nohu z plynu sundat, aby se vám rekuperovala energie a dobily baterie nebo jak moc sešlápnout plynový pedál aniž by se spustil benzínový motor.

Přečtěte si také:  Test Renault Captur TCe 100 (2020)

Pokud vám nevoní nafta a přesto nechcete do vzduchu vypouštět stovky a tisíce CO2 a zastavovat u čerpací stanice každou chvíli, pokud máte rádi velká auta, v nichž chcete mít svůj klid, je tohle auto jednou z těch vážných možností, co byste si ve své garáži měli zaparkovat.

Základní provedení Lexusu RX stojí 1 289 000 Kč, ale za tuto cenu dostanete pouze verzi s benzínovým motorem V6 o objemu 3,5 litru s pohonem všech kol a s výkonem 204 kW/277 koní a s 346 Nm točivého momentu. Za nejlevnější hybridní verzi s pohonem všech zaplatíte stejně a s pohonem všech kol si připlatíte 200 tisíc Kč.