Tady je snad něco špatně? Koncepční vůz, který se dostal na silnice? Ale vůbec ne! Tohle je japonská představa SUV v podání Lexusu. Automobil, jehož design je natolik jiný, že hlavní soupeři v podobě Audi Q5 nebo BMW X3, vypadají v bezprostřední blízkosti jako chudí příbuzní nebo minimálně jako o dvě generace starší modely…
U tohoto vozu se snad ani nedá jinak, než začít designem. Rozhodně tím nechci odsouvat na druhou kolej další kvality Lexusu NX, nicméně mám pocit, že vzhled vozu je tady opravdu až na prvním místě. Bude to znít možná jako klišé, ale rozdělení populace, která se s tímto automobilem setkala, dostává úplně nový rozměr. Dokonce i u nás v redakci se střetly dost radikální názory na to, jestli se nám NX líbí nebo ne. Nebudu vás dlouho napínat, patřím do skupiny obdivovatelů a pokud vás design Lexusu nechytl za srdce, klidně přeskočte i následující odstavec, protože narovinu přiznávám, že mně se líbí moc.
Ostré hrany se nacházejí naprosto všude a jak jsem zmínil výše, design je zejména v porovnání se studenou německou konkurencí něco naprosto futuristického. Kvituji, že se Lexus do takto radikálního designu pustil. Můj názor pak vesměs potvrzovali i kolemjdoucí a kolemjedoucí účastníci dopravního provozu, NX se prostě povedlo.
Auto se nabízí ve čtyřech výbavových stupních, které se mimo rozdílnou základní výbavu liší také v použitém podvozku a stylingu nárazníků. Námi testovaná varianta nesla označení NX300h AWD Premium, a právě tato verze měla za následek fakt, že design není jedinou věcí, která mě u nového NX nadchla. Varianta F Sport sice ještě zvýrazní ostré rysy a přední maska dostane hezčí design, nicméně ruku v ruce s tím přichází také tužší podvozek, který několik kolegů označilo jako slabé místo. V našem případě se však nic takového nekoná, podvozek je sice tuhý, ale neztratil schopnost filtrovat nerovnosti.
Nejvyšší možná výbava sbírá kladné body vedle pohodlného podvozku také v interiéru. V našem případě kombinuje pískově béžovou kůži (na sedadlech perforovanou z důvodu odvětrávání) s černou kůži na palubní desce a černými koberečky. Této kombinaci vkusně sekunduje bambusové dřevo. Už po nahlédnutí do interiéru na vás dýchne atmosféra výborného dílenského zpracování i prvotřídní kvalita použitých materiálů. Designéři interiéru evidentně úzce spolupracovali s karosáři, protože i zde lze nalézt podobné prvky a navíc se jim povedlo zvolit ideální rozložení. V interiéru budete jako řidič pociťovat tu příjemnou stísněnost, přitom se spolujezdcem pohodlně odložíte svoje ruce na středovou loketní opěrku a máte k dispozici šířku, kterou byste při pohledu zvenčí rozhodně nehádali. Místa na zadních sedačkách je také poměrně dost, mile překvapí detaily, jakými jsou třeba plochy vedle sedaček, kudy prochází bezpečnostní pás. Jsou totiž kožené a vypolstrované. A abych nezapomněl, zadní řada sedaček je v této výbavě elektricky sklopná, a to dokonce ze třech míst. U vlastní sedačky, z kufru a nebo z pozice řidiče.
V interiéru ještě chvíli zůstaneme. Nezapomínejte, že sedíme v Lexusu, takže vás rozmazlují na pohled drobnosti, které však v celkovém kontextu mají velkou zásluhu na tom, že budete NX jen těžko opouštět. Příjemné ambientní osvětlení prostoru nohou, nebo podsvícení klik pomocí drážky, která je po celé délce a navíc se rozsvítí už když k vozu přicházíte. Dojezd elektricky ovládaných oken, který celou svou cestu jede poměrně rychle a na poslední centimetry zpomalí a okno neslyšně doklapne. Nebo indukční nabíječka mobilního telefonu, která je ukrytá v loketní opěrce a (pokud tuto možnost váš mobilní telefon má) dobíjí telefon pouhých odložením v tomto prostoru. To je výčet jen několik málo věcí, které dělají interiér nového Lexusu výjimečným.
Až tak pozitivní ohlas už ale nepřinese zavazadlový prostor, který nejen kvůli dvojitému dnu nabídne spíše průměrný objem 475 litrů. Navíc je víko zavazadelníku elektricky ovládané, což normálně patří k plusům. Zde však Lexus trochu zkouší vaší trpělivost. Po stlačení příslušného knoflíku čekáte dlouhých 12 sekund, než se víko otevře.
Výtku nenacházím ani pro palubní infotainment, který se ovládá pomocí dotykové plošky, touchpadu, a při najetí na jednotlivé položky MENU má dokonce zpětnou vazbu jemným zavibrováním. Zmínit musím také vynikající audiosystém Mark Levinson, jenž díky svým 14 reproduktorům poskytne výkon 835 wattů a jeden z nejlepších audiofilních zážitků na automobilovém poli. Problém mám však s hlukem, který do interiéru proniká. Nechápejte mě špatně, Lexus NX má odhlučnění interiéru na velmi vysoké úrovni, ale možná právě proto je pak jakýkoliv nepatřičný zvuk tak výrazný. Zde je tím kamenem úrazu odhlučnění podběhů. V lednu, kdy je na silnici velké množství posypového materiálu, to je znát opravdu výrazně.
O pohon NX 300h se starají hned tři motory. Tím hlavním srdcem je atmosférický zážehový čtyřválec o objemu 2,5 litru (pracující v Atkinsonově cyklu) s výkonem 114 kW a točivým momentem 210 Nm. Tento motor má na starost pohon výhradně přední nápravy. Sekunduje mu však elektromotor s výkonem 105 kW a točivým momentem 270 Nm. V případě verze FWD, která je také k dispozici, by to bylo vše. Naše čtyřkolka má ale ještě další elektromotor s 50 kW a 139 Nm, který pohání výhradně zadní nápravu a slouží jako trakční podpora. Zadní náprava tak není spojena se zážehovým agregátem žádnou mechanickou součástkou. Celá akce na zadních kolech se odehrává po kabelu. Pokud jste se právě dopočítali výkonu, za který by se nemusel stydět kdejaký sportovní vůz, jste bohužel na omylu. Podivná hybridní matematika udává kombinovaný výkon celé soustavy „jen“ 145 kW. Tomu všemu vládne převodovka e-CVT působící podobně jako klasické CVT, ale má jenom jeden stálý převodový poměr.
Bezestupňové převodovky nikdy nebyly mým šálkem čaje a také v tomto případě jsem občas pouze nevěřícně kroutil hlavou. Když budeme na tento systém pohonu nahlížet jako na celek, jeho hlavním problémem je rozdílná reakce na výrazné stlačení plynu, například při předjíždění. Rozdílné chování (citlivost plynu) při různých režimech (Eco, Normal, Sport a Sport+) samozřejmě chápu, nicméně zde do toho zasahuje ještě stav nabití akumulátorů. V praxi se při předjíždění naučíte přepínat na režim Sport, který nabídne výrazně živější reakce po stlačení plynu, a ještě sledovat stav baterií. Pokud je jejich kapacita dostatečná a máte zvolený správný jízdní režim, je předjíždění radostí a poměrně svižnou záležitostí. Jenže baterie se u téměř dvoutunového auta logicky rychle vybíjejí a v reálném provozu se vám pak na to samé sešlápnutí plynového pedálu dostává diametrálně odlišná dynamika. A to je zrovna u předjíždění poměrně nepříjemná vlastnost. Je tu i poměrně velká prodleva po sešlápnutí plynu, atmosférický motor se musí dostat do těch správných otáček a to u této soustavy chvíli trvá. Předjíždění se tak stává záležitostí, při níž musíte o něco více plánovat, než jste (byli) zvyklí. Tyto problémy však odpadávají ve chvíli, kdy přestanete zkoušet dynamické schopnosti auta. Při vystoupení z vozu se znovu podívejte na zadní dveře a přečtete si nápis „hybrid“. A nebo přepněte obrazovku infotainmentu na režim zobrazující putování energie. Prostě se dostáváte do pozice, že se přizpůsobíte vy a s Lexusem začnete jezdit jinak, hybridně…
V tu chvíli můžete užasle sedět ve vozu kategorie SUV, s hmotností atakující 1 800 kg a zjistit, že při troše práce s plynem jste schopní až do 70 km/h jet pouze na elektrickou energii bez potřeby sepnutí benzínového motoru. Spolu s výborně odhlučněným interiérem je to zvláštně příjemný zážitek. Po chvilce seznamování se naučíte s modelem NX 300h jezdit a užívat si perfektní nastavení podvozku, který při zachování tuhosti výborně filtruje veškeré nerovnosti (až na ty opravdu velké příčné) spolu s perfektní pozicí za tlustým věncem volantu. Dokonce i moje obavy týkající se použitého pohonu všech čtyř kol se ukázaly jako mylné. Když soudruzi přes počasí zahlédli v našem rozpisu naplánovanou verzi AWD, poslali nám přes noc dlouho očekávanou sněhovou pokrývku. Při zachování pravidel selského rozumu pro jízdu v terénu a na sněhu se NX projevilo velice schopně. Samozřejmě všichni víme, že teritoriem Lexusu NX bude primárně město, nicméně ani na zasněžené polňačce se neztratí. Při nočních vyjížďkách se projevil další velký plus v podobně full LED světlometů. Svou svítivostí a rovnoměrností světelného kuželu se hrdě staví mezi ty nejlepší v tomto segmentu.
Po týdenním testování se stále nemohu zbavit kacířského smýšlení ohledně použitého pohonu. Jak moc by novému NX slušel konvenčním motor s normální automatickou převodovkou? Podle mého názoru hodně! A tím hlavním argumentem, proč mě to vůbec napadá, je spotřeba. Pokud byste od hybridu čekali extrémně nízká čísla, nechte si zajít chuť. Při běžné jízdě s dodržováním rychlostních limitů ukázal po sto kilometrech palubní počítač hodnotu 8,4 l/100 km. Dálniční přesun měl za výsledek hodnotu blížící se deseti litrům. Přesun po velkém městě se zapnutým eco myšlením znamená spotřebu lehce přes sedm litrů. Pravděpodobně si říkáte co mě pohoršuje, však se jedná o těžký vůz kategorie SUV. Jenže při svižné jízdě hodnoty spotřeby přesahují čísla konkurence se šestiválcovými diesely, za současné nižší dynamiky. A další fakt je ten, že vás výrobce namlsá laboratorní spotřebou 5 l/100 km. A to je vážně naprosto nereálná záležitost.
Lexus NX 300h získává velkou pochvalu za to, že se rozhodl „to“ udělat zcela jinak. A teď nemluvím pouze o povedeném japonském vzhledu. Můj verdikt je takový, že se mu to povedlo a těch několik málo much mu rádi odpustíme. V nejbližší době by se navíc na náš trh měla dostat verze NX 200t, která bude využívat dvoulitrového motoru doplněného o turbodmychadlo a konvenční automat. Takže na své by si měl přijít relativně každý. S cenou atakující 1,7 milionu Kč to však nebude mít (asi nejen) na našem trhu lehké, nicméně pokud o podobném vozu uvažujete, určitě do svého výběru Lexus NX zařaďte a vyzkoušejte ho, stojí za to.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Lexus
Typ:,NX300h AWD
Motor:,čtyřválec + 2x elektromotor
Objem válců:,2 494 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,4×4
Výkon (kombinovaný):,145 kW/197 koní
Zrychlení 0-100 km/h:,9.2 s
Maximální rychlost:,180 km/h
Převodovka:bezestupňová ,e-CVT
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.3 / 5.1 / 5.2
Délka:,4 630 mm
Šířka:,1 845 mm
Výška:,1 645 mm
Rozvor:,2 660 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 785 kg
Objem zavazadlového prostoru:,475 / 1 520 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]