Nový Lexus IS je horkou novinkou letošního roku. Už když jsem ho viděl na prvních fotkách, hodně se mi líbil a těšil jsem se na první živé setkání. Když konečně přišla nabídka na jeho otestování, ani chvíli jsem neváhal a hned jsem souhlasil.

test-lexus-is-300h-p1

Design a jeho hodnocení je sice vždy věcí čistě subjektivní a to, co se někomu líbí, se jinému vůbec líbit nemusí, ale v případě nové generace Lexusu IS si nemůžu odpustit poznámku, že se mi auto opravdu hodně líbí. Vcelku agresivní tvary karoserie s baculatými blatníky jsou v našem případě korunovány opravdu perfektně zvoleným kovově šedým lakem karoserie.

Zajímavé jsou zejména tvary přední části, jíž dominuje obrovská maska chladiče a “dvoudílné” světlomety rozdělené na diodové denní svícení ve tvaru “L” a potkávací světlomety s blinkry. Ani zadní část nezůstala pozadu a odvážně tvarované svítilny doplňuje sportovně vyhlížející difuzor. Lexus IS jako by do světa volal, že v dnešní době, kdy většina aut vypadá stejně, chce vystoupit z davu.

Nejinak je tomu v interiéru. Pokud jste zvyklí na vzdušné interiéry, budete si tady s největší pravděpodobností připadat stísněně. Středový tunel je široký a plný tlačítek a ovladačů a středový panel jakbysmet. Nic to ale nemění na věci, že uspořádání je velmi intuitivní a všechny ovladače jsou po ruce. Ovládání dotykového displeje na vrchu palubní desky je pro Lexus typické. Multimediální systém s perfetkním audiosystémem Mark Levinson se totiž ovládá pomocí joysticku na středovém tunelu. Jenže dá se tu najít i pár chybiček. Tou největší je fakt, že interiéru zoufale chybí odkládací přihrádky a hodně netradiční jsou dotykové ovladače nastavení teploty klimatizace. Přiznám se, že bych místo toho uvítal raději klasická tlačítka.

test-lexus-is-300h-p2

Do testu přijel hybridní Lexus IS 300h, jehož pohonné ústrojí je kombinací benzínového čtyřválce o objemu 2,5 litru (s výkonem 133 kW/181 koní a s točivým momentem 221 Nm) a elektromotoru (výkon 105 kW/143 a točivý moment 300 Nm). Celkový výkon auta je v součtu velmi slušných 164 kW/223 koní. Oba motory spolupracují s bezestupňovou převodovkou E-CVT, která přenáší výkon na zadní kola. I přesto se vůz i při ostřejší jízdě chová neutrálně.

Po zaklapnutí dveří se za vámi zavře i okolní svět. V autě je ticho a klid a to i při jízdě. Když auto jede pouze na elektřinu, elektromotor pracuje zcela neslyšně a za jízdy je zřetelný jen zvuk od odvalujících se pneumatik a vítr odrážející se od zpětných zrcátek. Žádná velká změna na posádku nečeká ani po nastartování spalovacího motoru. To totiž – včetně přiřazení pohonu – proběhne téměř neznatelně. Celkově je Lexus IS 300h neskutečně kultivovaným autem.

Protože jde o hybrid, musí s sebou auto vozit zátěž v podobě akumulátorů. Ty jsou u hybridního IS uschovány pod podlahou zavazadlového prostoru. I tak je objem kufru úctyhodných 450 litrů. Lexus dokáže jet jen na elektřinu bez problémů i několik kilometrů a rychlostmi, za které by řidič ve městě dostal pokutu. Elektromotor má navíc docela sílu, takže v jízdním režimu (volí se kolečkem na středovém tunelu) EV svou pravou nohu nemusíte až tak moc hlídat. Spalovací motor se zapne až při potřebě velké akcelerace nebo vysoké rychlosti a samozřejmě při slabé baterii.

test-lexus-is-300h-p3

Přes nerovnosti se auto i na 18″ kolech přenáší jako by nic a s lehkostí, kterou by mu mohly leckteré ostatní prémiové automobily závidět. I přes vyšší hmotnost (1,7 tuny) dokáže IS300h projíždět zatáčky svižně a s odhodláním. Pokud na chvíli zapomenete na nízkou spotřebu a ekologii (vypouštěné emise CO2 jsou v závisloti na výbavě jen 99–119 g/km) a přepnete si ovladačem na sportovní režim, Lexus znatelně zhrubne, stále však v normách slušného vychování. Přístroje zrudnou a reakce na sešlápnutí plynového pedálu zrychlí…

Ačkoliv je celkový výkon automobilu hodně přes dvě stovky koní, zrychlení z 0 na 100 km/h je celkem nelichotivých 8,4 sekundy a maximální rychlost “jen” 200 km/h. Je však potřeba vzít v úvahu to, že spotřeba paliva je pouze 4,4 litru na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. V praxi je sice o fous vyšší, ale ani 5,8 litru, které jsme na konci testu na displeji palubního počítače odečetli, se nám nezdá (s přihlednutím k hmotnosti auta a objemu spalovacího motoru) jako nijak závratná cifra!

Lexus IS300h je i přes svůj dravý vzhled spíše klidným a luxusním společníkem. V Evropě – a zejména v České republice – bude mít však svoji pozici na trhu hodně těžkou. Díky absenci naftového motoru a karoserie kombi možná někteří zákazníci raději sáhnou po zavedené (asi zejména německé ) konkurenci, která toto nabídnout dokáže. A to je velká škoda, protože podobně charismatických aut jako tento Lexus je na silnici málo.

Ceník je k nahlédnutí tady.

-PS-