test-lexus-is-300h

Nový Lexus IS je horkou novinkou letošního roku. Už když jsem ho viděl na prvních fotkách, hodně se mi líbil a těšil jsem se na první živé setkání. Když konečně přišla nabídka na jeho otestování, ani chvíli jsem neváhal a hned jsem souhlasil.

Design a jeho hodnocení je sice vždy věcí čistě subjektivní a to, co se někomu líbí, se jinému vůbec líbit nemusí, ale v případě nové generace Lexusu IS si nemůžu odpustit poznámku, že se mi auto opravdu hodně líbí. Vcelku agresivní tvary karoserie s baculatými blatníky jsou v našem případě korunovány opravdu perfektně zvoleným kovově šedým lakem karoserie.

Zajímavé jsou zejména tvary přední části, jíž dominuje obrovská maska chladiče a „dvoudílné“ světlomety rozdělené na diodové denní svícení ve tvaru „L“ a potkávací světlomety s blinkry. Ani zadní část nezůstala pozadu a odvážně tvarované svítilny doplňuje sportovně vyhlížející difuzor. Lexus IS jako by do světa volal, že v dnešní době, kdy většina aut vypadá stejně, chce vystoupit z davu.

Nejinak je tomu v interiéru. Pokud jste zvyklí na vzdušné interiéry, budete si tady s největší pravděpodobností připadat stísněně. Středový tunel je široký a plný tlačítek a ovladačů a středový panel jakbysmet. Nic to ale nemění na věci, že uspořádání je velmi intuitivní a všechny ovladače jsou po ruce. Ovládání dotykového displeje na vrchu palubní desky je pro Lexus typické. Multimediální systém s perfetkním audiosystémem Mark Levinson se totiž ovládá pomocí joysticku na středovém tunelu. Jenže dá se tu najít i pár chybiček. Tou největší je fakt, že interiéru zoufale chybí odkládací přihrádky a hodně netradiční jsou dotykové ovladače nastavení teploty klimatizace. Přiznám se, že bych místo toho uvítal raději klasická tlačítka.

Do testu přijel hybridní Lexus IS 300h, jehož pohonné ústrojí je kombinací benzínového čtyřválce o objemu 2,5 litru (s výkonem 133 kW/181 koní a s točivým momentem 221 Nm) a elektromotoru (výkon 105 kW/143 a točivý moment 300 Nm). Celkový výkon auta je v součtu velmi slušných 164 kW/223 koní. Oba motory spolupracují s bezestupňovou převodovkou E-CVT, která přenáší výkon na zadní kola. I přesto se vůz i při ostřejší jízdě chová neutrálně.

Přečtěte si také:  Lexus LS dostal facelift. Prodej bude zahájen ještě před koncem roku 2020

Po zaklapnutí dveří se za vámi zavře i okolní svět. V autě je ticho a klid a to i při jízdě. Když auto jede pouze na elektřinu, elektromotor pracuje zcela neslyšně a za jízdy je zřetelný jen zvuk od odvalujících se pneumatik a vítr odrážející se od zpětných zrcátek. Žádná velká změna na posádku nečeká ani po nastartování spalovacího motoru. To totiž – včetně přiřazení pohonu – proběhne téměř neznatelně. Celkově je Lexus IS 300h neskutečně kultivovaným autem.

Protože jde o hybrid, musí s sebou auto vozit zátěž v podobě akumulátorů. Ty jsou u hybridního IS uschovány pod podlahou zavazadlového prostoru. I tak je objem kufru úctyhodných 450 litrů. Lexus dokáže jet jen na elektřinu bez problémů i několik kilometrů a rychlostmi, za které by řidič ve městě dostal pokutu. Elektromotor má navíc docela sílu, takže v jízdním režimu (volí se kolečkem na středovém tunelu) EV svou pravou nohu nemusíte až tak moc hlídat. Spalovací motor se zapne až při potřebě velké akcelerace nebo vysoké rychlosti a samozřejmě při slabé baterii.

Přes nerovnosti se auto i na 18″ kolech přenáší jako by nic a s lehkostí, kterou by mu mohly leckteré ostatní prémiové automobily závidět. I přes vyšší hmotnost (1,7 tuny) dokáže IS300h projíždět zatáčky svižně a s odhodláním. Pokud na chvíli zapomenete na nízkou spotřebu a ekologii (vypouštěné emise CO2 jsou v závisloti na výbavě jen 99–119 g/km) a přepnete si ovladačem na sportovní režim, Lexus znatelně zhrubne, stále však v normách slušného vychování. Přístroje zrudnou a reakce na sešlápnutí plynového pedálu zrychlí…

Ačkoliv je celkový výkon automobilu hodně přes dvě stovky koní, zrychlení z 0 na 100 km/h je celkem nelichotivých 8,4 sekundy a maximální rychlost „jen“ 200 km/h. Je však potřeba vzít v úvahu to, že spotřeba paliva je pouze 4,4 litru na 100 kilometrů v kombinovaném provozu. V praxi je sice o fous vyšší, ale ani 5,8 litru, které jsme na konci testu na displeji palubního počítače odečetli, se nám nezdá (s přihlednutím k hmotnosti auta a objemu spalovacího motoru) jako nijak závratná cifra!

Přečtěte si také:  Dlouhodobý test: Peugeot 308 SW GT Line 1,5 BlueHDI 130 po 7500 ujetých km (2020)

Lexus IS300h je i přes svůj dravý vzhled spíše klidným a luxusním společníkem. V Evropě – a zejména v České republice – bude mít však svoji pozici na trhu hodně těžkou. Díky absenci naftového motoru a karoserie kombi možná někteří zákazníci raději sáhnou po zavedené (asi zejména německé ) konkurenci, která toto nabídnout dokáže. A to je velká škoda, protože podobně charismatických aut jako tento Lexus je na silnici málo.