Land Rover Discovery Sport je novinkou v portfoliu britské automobilky. Jako první se zarazíte právě u označení Discovery, spojitost s velkým hranatým SUV je však minimální. Spíše tím automobilka naznačuje budoucí rozdělení své nabídky na luxusnější větev Range Rover a pracovnější modely s označením Discovery. Nejblíže má tak nový Discovery Sport k modelu Freelander, který vlastně v nabídce nahrazuje. Je však celkově větší a technika pod kapotou, stejně jako třeba design, čerpají z modelu Evoque. No, a jak tento koktejl může fungovat, to se dozvíte na následujících řádcích.

Test Land Rover Discovery Sport (4)

Když by se vám podařilo zaparkovat nový Discovery Sport vedle staršího Freelanderu, rozhodně jako jeho nástupce působit nebude. Že by si automobilka dělala prostor ještě pro menší základní vůz? Nicméně Discovery Sport je automobil, který vás na první pohled zaujme. Přední část hodně důvěrně kopíruje znaky a designové prvky oblíbeného modelu Evoque. A to je jednoznačné plus. Zadní část se ale nesnaží hrát na podobnost s kupé, střecha je téměř rovná a od zajímavého C sloupku poměry naopak odpovídají velkému SUV. Celkově mohu design označit za trefu do černo-bílého (i v této netypické kombinaci mu to vážně sluší) a jediným, z mého pohledu nepovedeným, prvkem jsou zadní světlomety, které mají trochu tunerskou vnitřní strukturu a k designu zádi jsou možná zbytečně vysoké.

Land Rover obouvá masivní pneumatiky o rozměru 235/55 na disky o rozměru 19“, spolu se světlou výškou o hodnotě 212 mm se jedná o vážně masivní automobil, a pokud ho plánujete kupovat pro svou drahou polovičku, pocit “SUV nezničitelnosti” se zajisté dostaví. Byť je Discovery Sport spíše silničním strojem, hodnoty nájezdových úhlů vás překvapí – přední nájezdový má hodnotu 25°, přechodový 21° a zadní 31°. Brodivost činí 600 milimetrů. V palubním menu a na středovém panelu najdete také dobře známý systém Terrain Response, který upravuje funkci stabilizačního systému a kontroly trakce nebo chování převodovky i motoru. Nabízí několik režimů pro různé podloží, po němž se vůz pohybuje. Po těchto informacích byste naprosto oprávněně hledali mezinápravové diferenciály a redukční převodovky, jenže chyba lávky. V útrobách vozu pracuje mezinápravová spojka Haldex ve své páté generaci. A hned jedním dechem musíme dodat, že to nový Discovery Sport nijak neomezuje. Ano, velký Range Rover asi vyjede více, ale to málo terénu, který jsme s Discovery Sport absolvovali, zvládl bez ztráty kytičky. Městský obrubník, na který bude vaše polovička chtít vyšplhat nejčastěji, zvládne samozřejmě taky 🙂

Test Land Rover Discovery Sport (1)

Málem bych zapomněl na druhou část názvu – Sport. Jak jsem již psal výše, model Discovery Sport se na silnicích cítí jako doma. Když ale začnete trochu tlačit na pilu ve jménu toho sportování, začnou vám na rameno nenápadně klepat fyzikální zákony. Těžiště je poměrně vysoké a SUV se dost naklání. Více mu sedí klidná jízda, při níž odmění posádku klidem a mírem v kabině. Podvozek je velkým plusem tohoto vozu. Pokud byste po této větě a příslušnosti ke značce Land Rover hledali adaptivní podvozek a vzduchové odpružení, budete na omylu. O tlumení se zde starají standardní ocelové pružiny a kapalinové tlumiče. Běžné nerovnosti žehlí ukázkově a o těch větších se dozvíte jakoby z dálky, rozhodně vás nebudou obtěžovat. Naladění podvozku je velice příjemné, kilometry nový Discovery Sport polyká naprosto přirozeně a na delší cesty se jedná o výborného společníka.

O pohon testované verze se starala nejsilnější vznětová jednotka v nabídce, čtyřválcový turbodiesel o objemu 2,2 litru s kódovým označením DW12 z dílen PSA. Byť se jedná o starší agregát (který bude poměrně brzo nahrazen úplně novým čtyřválcem Ingenium o objemu 2,0 litrů), k charakteru vozu se hodí a dojem z něj máme veskrze pozitivní. Nejvyšší výkon má hodnotu 140 kW (190 koní) při 3 500 ot./min. a maximální točivý moment 420 Nm je k dispozici při 1 750 otáčkách. I vzhledem k hmotnosti vozu, která činí 1 863 kg, má Discovery Sport dostačující dynamické schopnosti. Především v městských rychlostech jsou kolikrát až překvapivé. Ve středním pásmu, cca od 2 000 do 3 500 otáček za minutu, vás příjemně překvapí. Za touto hodnotu to však agregát vzdává. Nebylo by to nic zvláštního a u dieselových jednotek s tím tak trochu i počítáte. Kdo ale na tento fakt bohužel zapomněl, je převodovka.

Test Land Rover Discovery Sport

V našem případě se o změnu převodových stupňů stará převodovka ZF, která jich má k dispozici rovnou devět. Volič automatické převodovky vyjíždí ze středového panelu v podobě krásného kolečka ihned po nastartování, přesně tak, jak jsme u Land Roverů (a Jaguarů) zvyklí. První vrásky nám ale převodovka dělá už při manévrování na parkovišti. Změna mezi režimy “D” a “R” kolikrát trvá až dvě sekundy a pokud na ní spěcháte, je dost často doprovázená také nepříjemným škubnutím. Jakmile se rozjíždíte a nikam nespěcháte, změny převodových stupňů (zejména směrem nahoru) jsou hladké a bezproblémové. Pokud se ale začnete rozjíždět razantněji, nelíbí se jí to. Největší problém je asi dlouhá prodleva při sešlápnutí plynového pedálu. Jednu až dvě sekundy to trvá, než převodovka zareaguje a automobil začne zrychlovat. To dohromady s tendencí převodovky držet ten nejvyšší možný stupeň po prošlápnutí pedálu, tvoří poměrně zásadní problém při předjíždění. Agregát ve vyšších otáčkách výkon opravdu nemá a převodovka ho tam stále a bez úspěchu hledá. Pro pořádný odpich tedy potřebujete dvojí změnu převodového stupně a to už je opravdu dlouho.

Převodové stupně jsou dost dlouhé a na ten poslední točí motor při 130 km/h pouhých 1 700 otáček. Na dálnici na devítku pojedete pouze na rovince. Jakmile bude potřeba zrychlit nebo přijde kopec, převodovka hned podřazuje. Spotřeba je na automobil o hmotnosti téměř dvou tun poměrně příznivá. Pokud pojedete v rámci rychlostních limitů a nebudete spěchat, jste schopní jezdit za 7,5 l/100 km. Vzhledem ke zkoušení dynamických schopností a provozu po městě a v terénu jsme se po týdenním testování dostali na hodnotu 8,9 l/100 km.

Test Land Rover Discovery Sport (3)

Interiér vozu – stejně jako zevnějšek – našel svou inspiraci v modelu Evoque a ani zde to není na škodu. Materiály jsou kvalitní, interiér je na první pohled příjemný a po redakčním testu zjišťuji, že se jedná o velice pohodlné a dobře zpracované místo. V našem případě se na palubě nacházel také prémiový sound systém Meridian, který potěší nejedno audiofilní ucho. Tuhle akustickou parádu vám bude kazit rozměrná panoramatická střecha. Nezažil jsem ještě automobil, kde by fungovala zcela bez problémů, a i tady při přejezdu nerovností vrže jako balení minerálních vod. Tento příplatek si dobře rozmyslete. Interiér vozu využívá tzv. divadelní uspořádání, kdy je pro lepší výhled z vozu každá další řada sedadel ukotvena výše než ta předchozí. Dokonce i ta třetí, která je ukrytá v zavazadlovém prostoru. Dvojice dětí tam cestu dlouhou zhruba 100 km přežila s úsměvem na tváři, věřím, že já už bych se tvářil trochu jinak. Zde máte však možnost volby, v nabídce je samozřejmě i pětimístné provedení, které nabídne štědrý zavazadlový prostor. V interiéru se pak nachází ještě jedna třešnička na pomyslném dortu v podobě duálního displeje palubního systému, který nabízí možnost „rozdělení“ obrazovky pro řidiče a spolujezdce. V praxi tak může váš spolujezdec sledovat televizi (a dokonce k ní poslouchat i zvuk za pomoci bezdrátový sluchátek) a vy jako řidič můžete sledovat navigaci a poslouchat třeba rádio. Palubní systém bohužel vykoledoval zastaralou grafiku a pomalejší reakce. Rozlišení displeje je také na pováženou, nicméně tady je to ústupek duálnímu zobrazování.

Land Rover Discovery Sport mě zaujal svým designem, zpracováním interiéru a pohodlným a solidním podvozkem, který nabízí komfortní a jisté svezení. Na delší cesty se projevil jako ideální společník. Zmiňovaný neduh v podobě spolupráce motoru a převodovky by měl být odstraněn po příchodu nové generace motoru Ingenium. Tento fakt trochu kazí jinak výborný automobil. A ten koktejl, který jsme zmínili na začátku? Povedl se, tak se ho nebojte vyzkoušet. Mohl by vám totiž chutnat o něco víc, než všechna Audi Q5, Volva XC60 a nebo BMW X3.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Land Rover
Typ: Discovery Sport
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 2 179 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: nafta
Pohon: 4×4
Výkon: 140 kW/190 koní při 3 500 ot./min
Točivý moment: 420 Nm při 1 740 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8.9 s
Maximální rychlost: 188 km/h
Převodovka: devítistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 7.4 / 5.7 / 6.3
Délka: 4 589 mm
Šířka: 2 069 mm
Výška: 1 724 mm
Rozvor: 2 741 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 863 kg
Objem zavazadlového prostoru: 829 / 1 688 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde
Cena testované výbavy: 1 881 867 Kč