Druhá generace Land Roveru Defender je revoluční a úplně změnila to, co jsme znali z té první. Je tady moderní a výrazně větší auto, které se ale také stalo kultovním. Land Rover Defender se neprodává vůbec špatně a potkat jej na silnicích není zase tak složité. Ale jak tohle auto jezdí? Otestovali jsme ho ve speciální verzi Sedona Edition s naftovým šestiválcem.
Odkazuje na první generaci
Současný Land Rover Defender vznikal na úplně čistém listu papíru, ale přesto si zachovává odkaz na původní auto. Jeho základem už totiž není rámová konstrukce, ale hliníková platforma D7x. Díky té může mít nezávislé zavěšení všech kol či vzduchové odpružení, ale také poskytuje až třikrát vyšší torzní tuhost. To, že předchozí generace nemá být zapomenuta, ukazují například tvar a umístění světlometů nebo „nášlapy“ na přední kapotě, ale také třeba okénka v zadní části střechy. A nakonec i rezervní kolo na pátých dveřích, které se i kvůli tomu otevírají do boku namísto toho, aby se vyklápěly nahoru.
Mimochodem, Land Rover Defender je obrovské auto a to i v testované prostřední verzi s rozvorem 110 (existuje i kratší třídveřový 90 nebo naopak ještě delší 130). Však posuďte podle rozměrů sami. Na délku měří 5018 mm včetně rezervního kola, na šířku je to 2008 mm bez zrcátek, na výšku 1969 mm se vzduchovým podvozkem obrovský je i rozvor, jenž činí 3022 mm.
Zvenku auto vypadá moderně a nejinak je tomu i v kabině. Interiér je poměrně jednoduchý designově, technicky, ale i materiálově. Automobilka totiž do kabiny zvolila takové materiály, které mají zvládnout i náročnější zacházení. Jsou tady masivní madla na boku palubní desky, odhalené šrouby v palubní desce i ve dveřních výplních a všude také spousta kůže. Pokud se pak podíváte do kufru, můžete si všimnout speciálního ochranného plastu na podlaze, ale i na zadní části opěradel zadních sedadel. Sem se rozhodně nemusíte bát naložit třeba kolo. Tady si koberec šlapkami rozhodně nevytrháte…
Středobodem palubní desky je moderní infotainment s perfektně čitelným displejem s jemnou grafiku a velkým rozlišením a i vcelku rychlými reakcemi. Na domovské stránce si lze nastavit zobrazení těch funkcí, které využíváte často, zbytek je pak možné najít v Menu ve formě dlaždic. Samozřejmostí je bezdrátové Android Auto i Apple Carplay.
Pod displejem je rozměrný digitální volič převodovky a vedle něj dvojice otočných ovladačů s displejem. Primárně slouží pro nastavování teploty klimatizace/topení, ale po jejich stisknutí se zobrazení na displeji změní a ovládá se vyhřívání, respektive odvětrávání sedadel. Kolem těchto ovladačů jsou i další fyzická tlačítka, kterými se ovládají další funkce klimatizace, jízdní a terénní režimy ‚Terrain Response 2‘, ale také třeba výška vzduchového odpružení. Potěší, že je tu i tlačítko na (de)aktivaci systému Start/Stop. Ale pokud byste nechtěli, můžete to samozřejmě všechno ovládat přes dotekový displej. Land Rover říká, že na 90 % úkonů stačí pouhá dvě klepnutí na dotykové obrazovce.
V testované verzi se navíc takřka vše ovládá elektricky. Elektricky se ovládá volant, ale také sedadla, přičemž kromě standardní výšky sedáku, vzdálenosti a sklonu opěradla je to také šířka opěradla, aby v sedačce pevně drželo i tělo hubenějších členů posádky. Celkem to jde ve 14 směrech. A to vše si samozřejmě můžete uložit do paměti.
Skvělé je i nastavování jízdních asistentů, protože stejně jako v modernizovaném Land Roveru Discovery, má i Defender nové tlačítko na levé straně volantu. Po jeho stisknutí si můžete vybrat vlastní nastavení, v němž jste si předtím zvolili, které jízdní asistenty chcete mít aktivní a jaké naopak ne. Nemusíte se tak dlouho proklikávat v Menu nebo je vypínat postupně po jednom, ale uděláte to jednoduše najednou. Skvělé řešení.
Land Rover Defender 110 Sedona Edition
Už jsme zmiňovali, že testovaný kousek je z limitované edice Sedona Edition. Ten už na první pohled zaujme exkluzivní barvou karoserie Sedona Red, která je inspirována stejnojmennou oblastí v Arizoně, tedy místem plným skal, dobrodružství a volnosti. Barva Sedona Red bude v nabídce pouze jeden rok. Karoserie je navíc doplněna černými detaily včetně černých 22″ disků kol.
Také interiér je speciální a kombinuje kůži Ebony Windsor a látku Kvadrat. Kromě toho jsou tu také šedé kovové prvky s práškovou povrchovou úpravou, saténově černé lišty, chromované doplňky a semišové čalounění stropu v odstínu Light Cloud nebo Ebony.
Naftový šestiválec pod kapotou
Pod kapotou mohou být naftové šestiválcové i benzinové osmiválcové motory, ale také benzinový plug-in hybrid. Označení D300 v názvu testovaného auta prozrazuje, že pod kapotou máme třílitrový šestiválec s dvěma turbodmychadly s výkonem 300 koní (221 kW) a točivým momentem 650 Nm. Tohle auto ovšem váží přes 2,5 tuny, takže je to tak akorát, abyste se nemuselo bát předjíždět na okresce.
Technické údaje pak slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných sedm sekund a maximální rychlost 191 km/h. Motor je navíc parádně odhlučněný, při jízdě příjemně tichý. Ozývat se v kabině začne teprve až pokud výrazněji sešlápnete plynový pedál.
Testovaný kus byl vybaven vzduchovým podvozkem. I díky tomu je jízda za každých okolností opravdu pohodlná a auto na silnici hezky „pluje“, přestože klasický Range Rover nebo i výše zmiňovaný Land Rover Discovery mají naladění ještě komfortnější. Defender se i tak přes nerovnosti přenáší opravdu ladně a drtivou většinu z nich zcela zamaskuje. Je obrovský a těžký, takže od volantu působí poměrně těžkopádně a ty rozměry i hmotnost dává pocítit. I díky tomu ale v posádce vyvolává pocit bezpečí a naprosté jistoty.
Díky celkovému naladění se auto nejvíce pro klidnou a pohodovou jízdu, v rámci které nikam nepospícháte. A při takovém stylu jízdy potěší i spotřeba paliva. Ta se dá totiž držet kolem 10 l/100 km, což je opravdu skvělá hodnota.
Na silnici nebo mimo ni? Je to úplně jedno
Land Rover Defender není nazdobené SUV, přestože tak může na první pohled vypadat, ale je to naopak velmi schopný off-road. Stálý pohon všech kol doplňují uzávěrky středového a zadního diferenciálu a také redukční převodovka. Je tu i elektronický systém ‚Terrain Response 2‘, který dokáže přenastavit auto přesně na ten konkrétní povrch, po kterém zrovna jedete. Jedete po kamenech? Elektronika omezí prokluz kol na minimum, aby se neprotrhla při prokluzu guma. Jedete naopak v blátě? Prokluzy kol jsou v takovém případě naopak žádoucí, takže elektronika nechá kola více proklouznout. S každým jízdním režimem elektronika upraví chování pohonu všech kol, stabilizačního systému, ABS i odezvy plynového pedálu.
Pro jízdy v terénu se hodí i vzduchový podvozek, protože dokáže upravovat světlou výšku. Ve standardu je podvozek s klasickými vinutými pružinami a tlumiči, který dává autu světlou výšku 226 mm. U vzduchového podvozku je to ale dokonce až 291 mm, přičemž ve standardní výšce je to „jen“ 216 mm. Se zvednutým vzduchovým podvozkem do nejvyšší polohy je navíc přední nájezdový úhel až 38°, zadní až 40° a přechodový úhel je 28°. A Defender samozřejmě umí i brodit, zvládne až 90 cm, přičemž hloubku, ve které se pohybujete, ukazuje na displeji multimédií. Mimochodem, zdvihy kol jsou u vzduchového podvozku až 50 cm, takže je zaručeno opravdu velmi době křížení.
Závěr a cena
Nový Land Rover Defender druhé generace dokazuje, že i moderní technologie mohou jít ruku v ruce s odkazem legendy. Nabízí špičkový komfort, výborné zpracování a zároveň skutečné terénní schopnosti, které nejsou jen na efekt. Ve verzi Sedona Edition zaujme nejen výraznou barvou a prémiovým interiérem, ale i kultivovaným šestiválcem a pohodlným vzduchovým podvozkem. Je to auto, které zvládne každodenní provoz i náročné výpravy mimo silnici – a přitom si zachovává charakter, kvůli kterému se jméno Defender stalo pojmem.
A co cena? Konkrétní testovaný Land Rover Defender 110 D300 Sedona Edition vychází s příplatkovou výbavou na 3 062 707 Kč s DPH. Je to ale auto, které vás v sobě uzavře jako v pevnosti, do které se pocitově nemůže nikdo dostat, cítíte se v bezpečí. Navíc je komfortní, tichý a opravdu hodně schopný na silnici i mimo ni.
Auto: | Land Rover Defender 110 D300 |
Motor: | řadový šestiválec |
Objem válců: | 2996 ccm |
Plnění motoru: | přeplňování turbodmychadlem |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech kol |
Výkon: | 221 kW / 300 koní při 4000 ot./min. |
Točivý moment: | 650 Nm při 1500 ot./min. |
Zrychlení 0–100 km/h: | 7,0 s |
Maximální rychlost: | 191 km/h |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 8,8 l/100 km |
Objem nádrže: | 90 litrů |
Délka: | 5018 mm |
Šířka: | 1996 mm |
Výška: | 1967 mm |
Rozvor: | 3022 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2415 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 743 / 1828 litrů |
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek