Kia Sportage má po faceliftu. Nic zásadního se neměnilo, ale tohle auto je zase o kousek lepší. My jsme se na něj podívali v testu, do kterého dorazila verze s benzinovým motorem, automatickou převodovkou a pohonem předních kol.
Co je nového?
Facelift přinesl samozřejmě designové změny karoserie i kabiny. Nejvýraznější změny jsou v přední části, která je prakticky celá nová a najela na designový jazyk, s nímž přijela Kia EV9. Jasným odkazem je tvar předních světlometů a denního svícení. Výrazné přední světlomety i rozměrné denní svícení měla ovšem Kia Sportage i před modernizací. Novinkou jsou také velmi dobře fungující LED Matrix světlomety (za příplatek), které jsme u testovaného auta měli. Mimochodem, světlomety se změnily i vzadu, kde jsou designově o něco jednodušší a kompletně LEDkové.
Nová jsou také kola, která jsou v nabídce podle verze a výbavy s průměry 17, 18 a 19 palců, přičemž pro nejvyšší výbavu GT-Line jsou k dispozici osmnáctky a devatenáctky ve speciálním designu.

Uvnitř se měnily drobnosti. Tedy s výjimkou volantu, který je úplně nový a pouze dvouramenný. Kia na něj instalovala mechanické ovladače, není tu naštěstí dotekové ovládání. Kromě ovládání palubního počítače a multimediálního systému (rádia, přehrávání hudby z telefonu a podobně) jsou tu i tlačítka na ovládání tempomatu a také aktivního vedení v jízdních pruzích, tedy asistenta, který se zapíná automaticky po každém startu. Pokud ho při jízdě nemáte rádi, stačí tlačítko s jeho symbolem dlouze podržet a on se deaktivuje.
Stejně tak se při každém novém nastartování pouští inteligentní asistent rychlosti, který řidiče upozorňuje na to, že překročil maximální rychlost, která je v místě, kudy projíždí, povolená. Pokud vám tohle pípání podobně jako nám vadí, dá se docela jednoduše deaktivovat. Už nemusíte dlouze procházet menu v infotainmentu, nejnovější modely Kia pro deaktivaci přidaly zkratku. Stačí dlouze podržet tlačítko Mute na ovládání hlasitosti na volantu.
A samostatné tlačítko je tady i na další z funkcí, které spousta řidičů nemá příliš v oblibě: Start/Stop (motor, který máme pod kapotou, je čistě benzinový). To najdeme na středovém panelu, kde jsou i další fyzická a mechanická tlačítka jako například deaktivace předních parkovacích senzorů, aktivace automatického asistenta parkování anebo ovládání vyhřívání a odvětrávání sedadel a vyhřívání volantu (pokud jimi je auto vybaveno).

Novinkou je také nové čalounění z ekologické látky Dinamica. Jde o netkaný velur z mikrovlákna, který se standardně používá ve výplních dveří a na středové ploše sedadel ve výbavě GT-Line. Na přání je možné tento materiál mít také na bočnicích sedadel. To jsme však v testovaném autě neměli.
Klimatizace a topení se stejně jako před modernizací ovládá na středovém panelu, a to dotekově v kombinaci s otočnými ovladači. Jde ovšem o společný ovládací panel s ovládáním infotainmentu, pro který slouží široký, leč nízký displej s proměnlivou grafikou. Jeho zobrazení se přepíná dotekem. Některé nejdůležitější funkce ale v jeho levé části zůstávají neustále, je to aktivace maximálního ofuku čelního skla, vyhřívání zadního okna, automatický režim klimatizace a (de)aktivace vnitřního okruhu ventilace.
Zůstalo i dost místa v kabině. Na předních i na zadních sedadlech platí, že průměrně vzrostlí cestující se nebudou muset nijak uskromňovat. Docela velký je i kufr, jehož základní objem je 587 litrů. Po sklopení opěradel druhé řady sedadel se dá zvětšit na 1776 litrů.
Za volantem
Pod kapotou testovaného bílého SUV jsme měli základní benzinový čtyřválec 1,6 T-GDI s výkonem 110 kW/150 koní, který může být spojen s manuální šestistupňovou převodovkou, případně jako v našem případě také s dvouspojkovou sedmistupňovou automatickou převodovkou. Pohánět však může pouze přední kola. Pokud byste chtěli čtyřkolku, má Kia řešení v podobě výkonnější 180koňové varianty, ale ta není k dispozici s manuální převodovkou.
Auto je po nastartování příjemně tiché, což se nijak výrazně nezmění ani po rozjetí ve městě či mimo něj. Hlučněji bude v kabině až na dálnici, kdy se na hranici maximální povolené rychlosti na drtivé většině českých dálnic začne ozývat aerodynamický hluk. Ani tak to neznamená, že se v autě nebude dát klidně a tiše bavit.
Dynamiku testované verze bychom označili jako dostatečnou, není to žádný trhač asfaltu, ale bez problémů postačí i na předjetí pomalejšího auta na okresce. Technické údaje prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy a maximální rychlost 195 km/h. To je sice o něco horší než například v případě stejně výkonné Škody Karoq 1,5 TSI DSG, která to zvládne za 8,8 sekundy, respektive jede až 211 km/h, ale třeba CUPRA Ateca 1,5 TSI DSG je na tom podobně (0-100 km/h: 9,3 sekundy, maximální rychlost: 199 km/h).

Motor je spojen s dvouspojkovou převodovkou DCT. U dvouspojek jsme zpravidla zvyklí na to, že řadí opravdu rychle, ale u testované Sportage to je jinak. V normální a ekologickém jízdním režimu je převodovka naopak docela rozvážná, svým chováním dokonce připomíná klasické automatické převodovky s hydrodynamickým měničem točivého momentu. Při rozjezdech přichází drobné zpoždění a i při řazení to není tak bleskové jako třeba v případě DSG. Jakmile ovšem přepnete na sportovní jízdní režim, převodovka zrychlí a začne se chovat tak, jak jsme u dvouspojkových převodovek zvyklí. Řadit rychlosti si samozřejmě může řidič i sám, slouží k tomu tradičně páčky na volantu.
Mimochodem, převodovka řadí jednotlivé rychlostní stupně hodně brzy, takže se může stát, že pokud trochu překročíte rychlost ve městě a rozjedete se na šedesátku, převodovka vám už klidně zařadí nejvyšší stupeň, který tam pak vydrží až skoro do maximální dvoustovky.
Na autě jsme měli 18″ kola, tedy střed nabídky. Podvozek je tady pevný, adaptivní není v nabídce ani za příplatek. Jeho naladění je mírně tužší, přesto bychom jej rozhodně nenazvali jako tvrdý. Testovaná Kia Sportage dokáže bezpečně a jistě filtrovat nerovnosti i nekvalitu silnic a navíc je od podvozku ticho. Do kabiny se obecně nepřenášejí žádné nepříjemné zvuky (s výjimkou zmiňovaného aerodynamického hluku na dálnici).

A co spotřeba paliva? Technické údaje slibují hodnoty v kombinovaném režimu kolem 7 l/100 km (podle výbavy je to pod 7 nebo nad 7). Za to se nám sice jezdit nepodařilo, ale hodnoty do 8 l/100 km v kombinaci města z největší části a k tomu dálnice a trochy okresek nezní vůbec špatně. Pokud se budete pohybovat ve městě víc, počítejte s tím, že spotřeba se vyšplhá k devíti. Objem palivové nádrže je ale stále celkem slušných 54 litrů.
Závěr a cena
Faceliftovaná Kia Sportage trochu očekávaně nepřináší žádnou revoluci, ale spíše evoluci a už tak povedené auto dále vylepšuje. Vzhledově se s novou přídí a světly ve stylu velkého elektromobilu EV9 ještě víc odlišuje od konkurence. V interiéru zůstává hodně při starém, ale je tu nový dvouramenný volant. Základní benzinová 1.6 T-GDI s automatem a pohonem předních kol nabízí tichý projev, přičemž převodovka je ve standardním jízdním režimu spíše rozvážnější, zrychlí až v tom sportovním. A podvozek? Ten je o něco tužší, ale stále dostatečně komfortní a tichý
A co vás novinka bude stát? Pohled do ceníku ukáže, že základní cena testované motorizace je nastavena na 724 980 Kč s DPH, ale v rámci akční nabídky je to aktuálně jen 664 980 Kč s DPH. I tahle základní výbava Comfort už ale nabídne všechno, co byste v moderním autě mohli potřebovat. Dostanete za to hlavní LEDkové světlomety s automatickým přepínáním dálkových
světlometů a zadní LED světlomety, automatickou dvouzonovou klimatizaci, bezklíčový vstup Smart Key a startovací tlačítko, navigaci, zadní parkovací kameru, přední i zadní parkovací senzory, Android Auto/Apple CarPlay nebo tempomat s omezovačem rychlosti a další.
Technické údaje:
| Auto: |
Kia Sportage 1.6 T-GDI GPF 4×2 7DCT |
|
Motor: |
řadový čtyřválec |
|
Objem válců: |
1598 ccm |
|
Plnění motoru: |
turbodmychadlo |
|
Palivo: |
benzin |
|
Pohon: |
předních kol |
|
Výkon: |
110 kW/150 koní při 4500 až 6000 ot/min |
|
Točivý moment: |
265 Nm při 1500 až 3500 ot/min |
|
Zrychlení 0-100 km/h: |
9,4 s |
|
Maximální rychlost: |
195 km/h |
|
Převodovka: |
7stupňová dvouspojková automatická (DCT) |
|
Spotřeba paliva: |
6,8 – 7,4 l/100 km |
|
Emise CO2: |
155 – 168 g/km |
|
Objem nádrže: |
54 litrů |
|
Délka: |
4540 mm |
|
Šířka: |
1865 mm (bez zrcátek) |
|
Výška: |
1650 mm |
|
Rozvor: |
2680 mm |
|
Provozní hmotnost: |
1 515 – 1 675 kg |
|
Objem zavazadlového prostoru: |
591 / 1 780 litrů |







