Největší spalovací model z evropské nabídky korejské značky Kia prošel modernizací. Ta mu dala tvář podobnou největšímu elektrickému modelu Kia EV9. Pod kapotou může mít nejen dnes tolik obvyklé hybridy a plug-in hybridy, ale i klasický a obyčejný naftový motor. A právě s ním jsme faceliftovaný model Kia Sorento otestovali.
„Vlajková loď“ k „vlajkové lodi“
Když Kia Sorento čtvrté generace v roce 2020 přišla, vypadala jinak, než na co jsme byli v Evropě zvyklí. Jasně na ní bylo vidět, že ten hlavní trh, který má dobývat, je Amerika. Byla robustní s ostře řezanými rysy a jasně rozpoznatelná. To se ale s faceliftem, který byl představen už v loňském roce, změnilo. Kia Sorento byla totiž v rámci modernizace upravena docela výrazně – a platí to jak pro přední část, tak i pro tu zadní, přestože tady byly úpravy méně znatelné.
Pojďme se podívat nejprve na přední část. Ta je úplně nová, má mnohem menší a na výšku uspořádané hlavní světlomety s linkami denního svícení zasahujícími až do masky chladiče. Tady je podobnost s modelem EV9 patrná úplně nejvíc. Maska chladiče je také upravená, chybí v ní logo, to se totiž přesunulo na kapotu. Nový je i přední nárazník.
Zboku a zezadu je změn o něco méně. Omezují se na nová kola s průměrem od 18 do 20 palců, přičemž naftová verze může mít 18″ nebo 19″ a hybrid a plug-in hybrid mají jen 19″ kola. Testované Sorento mělo dvacítky. Vzadu jsou pak upravené světlomety, které jsou nyní propojené a už to nejsou dva samostatné vertikálně umístěné pruhy diod.
Modernější a chytřejší, ale…
Změn se v rámci modernizace dočkala Kia Sorento také uvnitř. Design je na pohled čistější, palubní deska upustila od centrálních výdechu umístěných na výšku a teď jsou zakomponovány do vodorovné lišty, která prochází celou šířkou kabiny. Hlavním prvkem přístrojové desky jsou teď dva displeje (kaplička přístrojů i displej infotainmentu) propojené na pohled do jednoho celku.
Stejně tak automobilka vyměnila původní panel ovládání klimatizace za novější digitální, který se dokáže proměňovat. Nabízí totiž dvě šablony, přičemž jedna z nich ovládá klimatizace/topení a ta druhá infotainnment. Pro ovládání slouží vždy oba otočné ovladače na krajích, u nichž se jen mění funkce (buď slouží k ladění rádia a úpravě hlasitosti anebo k nastavení teploty u řidiče a u spolujezdce). Zbytek ovládání pak zajišťuje dotekový displej uprostřed, na kterém se po změně funkce změní piktogramy. Je to řešení, s nímž poprvé přišla současná generace Kii Sportage.
V rámci modernizace přibyly také některé nové prvky komfortní výbavy jako jsou třeba relaxační přední sedadla (stiskem jediného tlačítka se sedadlo nastaví do skoro horizontální polohy a vysune se i podložka pro podepření nohou) anebo řidičovo sedadlo Ergo Motion s masážní funkcí. Všechna sedadla v autě navíc mohou být vyhřívaná i odvětrávaná.
Do výbavy přibyly i některé nové asistenční systémy, které vyžaduje Evropská unie. Jde zejména o upozornění na překročení rychlosti. To je tradičně otravné, protože začíná akusticky (docela nepříjemné pípání) i vizuálně (v kapličce přístrojů i na head-up displeji bliká symbol s dopravní značkou a tou konkrétní maximální povolenou rychlostí) řidiče upozorňovat už při překročení rychlosti o pouhý jeden kilometr za hodinu. Deaktivovat se to dá, ale na rozdíl od některých jiných značek se musíte proklikat docela hluboko do Menu infotainmentu. V novém Hyundai Santa Fe i v modernizovaném Hyundai Tucson to korejský koncern už upravil a bude stačit 5 sekund podržet tlačítko „Mute“ na volantu. Snad se toto řešení do Kií dostane také…
A pak je tu ještě jeden otravný systém, kterým je hlídání bdělosti řidiče. Při cestování po dálnicích se nejednou, ale docela často stávalo, že systém začal pípat a vizuálně informovat o tom, že řidič je unavený a měl by si dát pauzu. Jenže řidič jel pouze dlouho po rovné dálnici a nikam nezatáčel. Ten systém se ale už bohužel nedá nijak deaktivovat, takže se vám může stát, že vás čas od času bude upozorňovat na to, že byste si měli dát pauzu, protože jste dlouho nepohnuli volantem.
Čtyři válce, turbodmychadlo a nafta
Co ale naštěstí zůstalo, to je možnost pořídit si tohle auto s naftovým motorem. Jde o 2,2litrový čtyřválec s přeplňováním turbodmychadlem, který nabízí 142 kW/193 koní a vrchol točivého momentu je 440 Nm. Motor je vždy spojen s automatickou osmistupňovou převodovkou. Standardem je pohon předních kol, za příplatek můžete mít čtyřkolku.
Auto je to velké, na délku měří 4815 mm, na šířku 1900 mm a na výšku 1700 mm. Navíc je i docela těžké, podle výbavy se jeho provozní hmotnost pohybuje od 1854 až do 2016 kg. Jaká tedy bude dynamika? Technické údaje slibují, že zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 9,7 sekundy a maximální rychlost je 201 km/h. Ve srovnání s konkurenční podobně výkonnou sedmimístnou Škodou Kodiaq (142 kW/193 koní a 400 Nm) jsou to hodnoty o něco horší (Kodiaq má 0-100 km/h za 8 sekund a maximálku 217 km/h), ale na silnici nejde pocitově o pomalé auto, jen to chce mít třeba při předjíždění na okreskách větší rozhled.
Naladění motoru i převodovky se mění v rámci jízdních režimů, my jsme nejčastěji používali ten s jednoduchým názvem „Smart“. Jak už právě jeho název naznačuje, přizpůsobuje se aktuálnímu jízdnímu stylu řidiče a podle toho charakteristiku naladění upravuje. Při klidné jízdě tak není Sorento zbytečně napružené, ale spíše plavnější, ale jakmile tempo zostří, přiostří se automaticky i auto. Stejné jako v komfortní nebo naopak sportovním režimu to nebude, ale přesto jde o povedené nastavení.
Sportovní jízdní režim je u tohoto auta v podstatě skoro zbytečný, možná s výjimkou některých situací například při předjíždění na okreskách. Sportovní jízda a Kia Sorento není slovní spojení, které by souznělo. Tohle auto je opravdu hodně velké a tahle masa je z něj i v zatáčkách cítit. Celkově jej navíc ladili do komfortu, který mu rozhodně sedí. Na okreskách si navíc musíte dávat pozor i na rozměry auta.
I přesto ale není nijak přehnaně žíznivé, právě naopak. Spotřeba paliva je opravdu příjemným překvapením. Tohle velké SUV totiž dokáže úplně v klidu jezdit za hodnoty začínající šestkou, pokud s ním pojedete klidně a nebudete často jezdit po dálnicích nebo ucpaném velkoměstě. Pokud ovšem na dálnice anebo do velkoměsta budete jezdit častěji, dostanete se k 8litrové hranici. I to je ale parádní hodnota, tím spíš, když nádrž má objem 69 litrů.
Závěr a cena
Ceny modernizovaného SUV Kia Sorento byly zveřejněny už koncem ledna, současně s odstartováním předobjednávek. Ceny se pohybují od 1 199 980 Kč za naftovou variantu v provedení Exclusive s pohonem předních kol, za stejnou cenu se prodává také hybridní verze. V obou případech se za čtyřkolku připlácí 50 tisíc korun. Testovaná naftová verze v nejvyšší výbavě TOP startuje na 1 489 980 korunách a nabízí se už výhradně se čtyřkolkou.
Technické údaje:
Auto: | Kia Sorento 2.2 CRDi SCR ISG 8AT 4×4 |
Motor: | řadový čtyřválec |
Objem válců: | 2151 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | nafta |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 142 kW/195 koní při 3800 ot/min |
Točivý moment: | 440 Nm při 1750 – 2750 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 9,7 s |
Maximální rychlost: | 201 km/h |
Převodovka: | 8stupňová automatická |
Spotřeba paliva: | 6,5 – 6,6 l/100 km |
Emise CO2: | 169 – 175 g/km |
Objem nádrže: | 67 litrů |
Délka: | 4815 mm |
Šířka: | 1900 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1700 mm |
Rozvor: | 2815 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 1812 – 1966 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 179 / 1996 litrů |
Vyhřívání a odvětrávání všech sedadel ve vozidle není úplně pravdou. Vyhřívaná sedadla jsou v 1. a 2. řadě. Odvětrávaná sedadla jsou pouze v 1. řadě (ve 3. řadě není vůbec nic)