Test Kia Optima 1.7 CRDi (AT)

Autor: Pavel Srp - 20. 6. 2016


Kia Optima dorazila do redakce s novou dvouspojkovou převodovkou DCT a naftovým motorem. V prvním testu s manuální převodovkou jsme ji především chválili, bude tomu tak i tentokrát?

Kia Optima zaujme už na první svým designem, která se nápadně podobá první generaci tohoto modelu. Druhá generace šla v zavedených kolejích a příliš podobu neměnila. Druhá generace by tak na první pohled mohla působit spíše jako facelift. Chválíme, že Optimě zůstala například chromová lišta táhnoucí se od předních blatníků přes vrchní hranu dveří až do C-sloupku.

test-kia-optima-17-crdi-dct-p1

Interiér je však opakem exteriéru, jeho design se proměnil zásadně. Rozmístění ovládacích prvků sice zůstalo, ale celá palubní deska se dočkala jistého zjednodušení. Je nyní přehledná a ovládání je intuitivní. Potěšil by mě o něco delší sedák, ale jinak jsou sedadla pohodlná a nabízejí dostatek prostoru vpředu i vzadu, ale sedí se poměrně vysoko. Sedadla ale příliš nepodrží tělo v zatáčce. Palubní deska je z měkčených plastů, vypadá jako obšitá kůží, včetně působivého stehování, jde však pouze o na první pohled nepostřehnutelnou plastovou imitaci. Atmosféru na palubě perfektně dotváří audiosystém Harmann Kardon. Zvuk je čistý, přesto jsou basy, středy i výšky velmi výrazné.

Parkovat s Kií Optima není jednoduché, vždyť jde o pořádný kus auta. Mezigeneračně se o 100 mm protáhla délka (4 855 mm), ale také rozvor náprav (2 805 mm). Změnila se však i šířka (+ 25 mm, celkem 1 860 mm) a výška (+ 10 mm, celkem 1 465 mm). K lepší manévrovatelnosti slouží parkovací a zadní senzory a nebo povedený panoramatický kamerový systém, který ukáže na displeji okolí vozu z ptačí perspektivy.

test-kia-optima-17-crdi-dct-p3

Zajímalo nás však především pohonné ústrojí spojující jediný motor v nabídce a novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku EDC. Jediný agregát je asi největším nedostatkem Optimy. Naftová jedna sedmička CRDi nabízí výkon 104 kW/141 koní, což není v dnešní době nijak oslnivé. Silnější motor v nabídce zatím není. Chystá se alespoň sportovní verze Optima GT, jenže ta přijde s benzínovým motorem, zájemci o silnější naftu tak mají prozatím smůlu. Některé spekulace nicméně slibovaly brzký příchod silnějšího naftového dvoulitru, potvrzeno to však nebylo.

Motor s převodovkou nefunguje vůbec špatně – zejména při klidné jízdě. Pokud ale přitlačíte na plynový pedál, převodovka občas cukne, zejména při rozjíždění z místa. Pokud potřebujete rychle přidat a sešlápnete plynový pedál až na zem – včetně prošlápnutí pojistky, která u některých aut zprostředkuje overboost – převodovka podřadí o několik stupňů a vytočí motor do velmi vysokých otáček. Nejen, že to příliš nelahodí uchu, ale ani to nemá žádný velký efekt. Ve vysokých otáčkách motor nemá výkon a nijak výrazně nezrychluje. Pokud pojistku neprošlápnete, podřazení se sice také dostaví, ale ne o tolik stupňů a minimálně pro uši to bude příjemnější. Ostré jsou i reakce například při manévrování při parkování, tady by si převodovka zasloužila trochu zjemnit.

Motor má ale s autem vážícím 1 530 kg poměrně dost práce. Motor sice vychází z motoru první generace Optimy, ale prošel drobným vylepšením. Tou největší změnou je zejména nové turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek. Díky těmto drobnostem se o 4 kW zvýšil výkon, ale hlavně o 20 Nm vzrostl točivý moment na finálních 340 Nm. I přesto Optimě chybí jakákoliv výkonová rezerva a vyhovovat bude spíše klidnějším řidičům. Potěší ale spotřebou paliva, která se dá při klidné jízdě v pohodě udržet do 6 l/100 kilometrů, nebo velmi dobrým odhlučněním.

test-kia-optima-17-crdi-dct-p2

Pohodlně naladěn je i podvozek, v testovaném autě adaptivní. Rozdíl mezi sportovním režimem a komfortním režimem není nijak velký, auto je houpavější v obou případech. Nerovnosti filtruje tiše a příkladně, posádce o nich téměř vědět nedá. I u podvozku se však potvrzuje fakt, že na ostřejší jízdu tohle auto stavěno nebylo.

Optima je oproti svým největším konkurentům v nevýhodě také co do karosářských variant. Česká republika sedanům příliš nepřeje, a to i přesto, že nabízejí objemově velký kufr (Optima má 510 litrů). Jenže se do něj přistupuje pouze malým otvorem. Ten se dá otevřít i na dálku, ale pouze se odjistí zámek a kufr se o pár centimetrů zvedne, elektromotory tu nejsou a pružiny ho nedokáží otevřít. Tyto trable už by měla brzy vyřešit praktičtější verze Kia Optima Sportswagon.

Kia Optima vůbec není špatným autem, ale ničím zásadně nevystupuje z davu. V České republice to bude mít zejména proti vedoucí dvojici manažerských aut v podobě Volkswagenu Passat a Škodě Superb velmi těžké. Oba totiž nabízejí silnější motor i o něco kultivovanější převodovky, ovšem v obou případech také mnohem vyšší cenu. Základní cena startuje ve výbavě Comfort na částce 684 980 Kč, testovaná verze v nejvyšší výbavě znamená start na částce 869 980 Kč.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Optima
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 685 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední
Výkon:,104 kW/141 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,340 Nm při 1 750 – 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.0 s
Maximální rychlost:,203 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,5.1 / 4.1 / 4.4
Emise CO2:,116 g/km
Objem nádrže:,70 litrů
Délka:,4 855 mm
Šířka:,1 860 mm
Výška:,1 465 mm
Rozvor:,2 805 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 605 – 1 720 kg
Objem zavazadlového prostoru:,510 / – litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru