Na délku měří přes pět metrů, má pohon všech kol, stojí dva miliony a ujede přes 400 kilometrů. To je ve zkratce nová Kia EV9, vlajková loď korejské automobilky. My jsme ji vyzkoušeli v testu, do něhož dorazila vrcholná verze ve výbavě GT Line.
Fakt velké auto
Kia EV9 je opravdu velké auto, je větší než Sorento, které mimochodem nedávno dostalo facelift s designovými prvky z EV9. Na délku měří 5015 milimetrů, široká je 1980 milimetrů bez vnějších zpětných zrcátek a na výšku naměříme 1780 milimetrů. Působivou hodnotu má i rozvor náprav, který je 3100 mm. Jen pro srovnání, třeba BMW X7 je dlouhé 5181 milimetrů, široké 2000 milimetrů, na výšku má 1835 milimetrů a jeho rozvor je 3105 milimetrů.
I přestože je Kia EV9 tak velké auto, není třeba se příliš bát toho, že byste ji někde odřeli. Samozřejmostí jsou parkovací čidla vpředu i vzadu, stejně jako panoramatická kamera, která so zobrazuje na displeji infotainmentu s velmi jemným rozlišením. Připlatit si lze i za funkci autonomního zajetí nebo vyjetí z parkovacího místa. To se dá provést třeba i přes klíček dálkového ovládání. Auto si bude hlídat okolí pomocí parkovacích senzorů, takže by se nemělo stát, že by odřelo samo sebe nebo okolní auta anebo že by snad nabouralo třeba do zdi.
V interiéru můžete mít sedmimístné provedení (standardní verze) nebo šestimístné provedení se dvěma samostatnými sedadly v každé řadě sedadel (to jsme měli i my). Za to se připlácí buď 12 tisíc anebo 18 tisíc, pokud budete chtít, aby sedadla v prostřední řadě byla otočná. Připlatit si za ně lze pouze ve výbavě GT Line, v nižší výbavě Earth v nabídce nejsou.
V obou předních řadách je místa opravdu dost i pro nadprůměrně vzrostlé Evropany, na zadních sedadlech se nemusíte omezovat prakticky ničím a pro nohy je tu tolik místa, že si klidně můžete dát nohu přes nohu. Přední spolujezdcovo sedadlo má na levém opěradle navíc ovladače, kterými jej lze ovládat (posuv vpřed i vzad a sklon), takže si pak na pravém zadním sedadle můžete i natáhnout nohy. Jde to ale i v případě, že na předním sedadle sedí pasažér. Mimochodem, přední sedadla jsou standardně vybavena masážní funkcí.
Místo na zadních sedadlech ve třetí řadě už tak velkorysé není, sem už se komfortně nevejde ani průměrně vzrostlý Evropan. Ne snad, že by se sem vůbec nevešel, ale s místem na hlavu a na kolena už tu může mít problém. Kratší cesty asi zvládne, ale ani cestu z Prahy do Plzně bych tu se svými 180 cm a 85 kg trávit nechtěl.
A kufr? Ten vůbec nejmenší, který bude s vyklopenými zadními sedadly z podlahy, bude 308 litrů. Pokud naopak zadní i prostřední sedadla sklopíte, dostanete se na 2318 litrů u sedmimístné verze, respektive 2393 litrů u šestimístné verze. Objem u sklopené zadní řady, ale vyklopené prostřední řady sedadel, tedy v té vůbec nejčastější konfiguraci, Kia ovšem neuvádí. Kia ale nabízí i přední kufru, tzv. „frunk“. Ten pojme 90 litrů zavazadel u zadokolky a 52 litrů u čtyřkolky. Ideální je třeba na dobíjecí kabely, povinnou výbavu a podobně.
Tlačítka i displeje, ale občas až příliš složité ovládání
Ačkoliv jde o nejnovější model a navíc elektromobil, které bývají zpravidla plně digitální, ponechala Kia v kabině kombinaci digitálního displeje, dotekového ovládání, ale i fyzická tlačítka, která souží například pro změnu teplotu a intenzity foukání u klimatizace/topení, změnu jízdního režimu, ale také třeba pro funkci Aut hold, asistenta sjíždění z kopců nebo kamerový systém a parkovací senzory. Otočný fyzický ovladač je na středovém panelu i pro hlasitost multimédií.
A pak je tu ještě lišta pod displejem infotainmentu. V té jsou svítící nápisy, které nejsou pouze informativní, ale pokud se jich dotknete, přepnete displej infotainmentu. Podobné ovládání má ve svých vlajkových modelech také třeba BMW. Nefunguje to špatně, ale řidič už se na to musí zaměřit.
Co mi ale vadilo, to bylo až příliš složité Menu infotainemntu. Grafika je povedená, ale abyste se proklikali k nějakým věcem, bude to vyžadovat spoustu času. Díky předpisům Evropské unie musejí nejnovější modely aut upozorňovat řidiče na překročení rychlosti, stačí jen jediný kilometr navíc a už auto pípá a bliká. To by nebyl zase až takový problém, pokud by obecně korejské automobilky nepoužily opravdu hodně otravné, dlouhé a hlasité pípání. Někdy navíc faktická rychlost v místě, kterým projíždíte, nesouhlasí s rychlostí, kterou vám říká auto. To má totiž například třicítku, ale vy fakticky můžete jet padesát. Kromě toho navíc rychlost automaticky sníží i adaptivní tempomat (samozřejmě pokud je zapnutý).
Pokud nechcete opravdu svědomitě a navíc neustále dodržovat rychlosti – na padesátce jet opravdu padesát a ne padesát jedna – můžete to nechat zapnuté. Pokud to ale budete chtít vypnout, není to tak jednoduché jako například v mercedesech nebo modelech Audi. Musíte se k tomu v Menu doklikat asi čtyřmi kroky a teprve pak máte další menu, v němž vybíráte, zda chcete upozorňování zcela vypnout a přijít tak o čtení dopravních značek nebo ponechat čtení dopravních značek a podobně. Chtělo by to nějakou rychlou volbu.
Pohonné ústrojí
Kia EV9 je bateriový elektromobil, jiná varianta není. Varianty jsou v pohonu náprav, základní výbava Earth má pohon zadních kol, GT Line je čtyřkolka. V obou případech dostanete 99,8kWh baterii. Ta pro informaci váží 566,5 kg.
Pokud si vyberete zadokolku, budete mít k dispozici 150 kW/204 koní a 350 Nm točivého momentu s udávaným dojezdem až 563 kilometrů na 19″ kolech (podle WLTP). U čtyřkolky to bude ale 283 kW/384 koní a rovnou 700 Nm. Dojezd (podle WLTP) bude ale „jen“ 505 kilometrů na 21″ kolech. Lišit se samozřejmě bude i dynamika. Zatímco zadokolka zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,4 sekundy, u čtyřkolky je to jen 5,3 sekundy. Liší se i maximální rychlost. Zadokolka dokáže uhánět maximální 185 km/h, zatímco verze s pohonem všech čtyř kol až dvoustovkou.
A ještě jeden velký rozdíl tyhle verze mají, jsou jimi hmotnosti na tažení přívěsu. Zatímco za zadokolku budete moci zapřáhnout maximálně 450kg nebrzděný vozík a 900kg brzděný vozík, tak za čtyřkolku to může 750 kg v případě nebrzděného a dokonce až 2,5 tuny v případě brzděného vozíku. Zásadně se tím ovšem zmenší dojezd.
Výhodou ale je, že EV9 využívá 800V architekturu, takže umožňuje i velmi rychlé dobíjení. Maximum, které dokáže využít, je 350 kW, a v takovém případě je možné v ideálních podmínkách dobít baterii z 10 % na 80 % za 24 minut. Pokud k dobíjení využijete 50kW nabíječku, pak to z 10 % na 80 % bude trvat 83 minut. Tyto hodnoty jsou stejné pro verze s pohonem zadních i všech kol.
Jak jezdí?
Začněme hned tím, že je to opravdu rychlé auto. Nemusíte se ale bát, protože pedál plynu má dlouhou dráhu a dá se dobře dávkovat, takže pokud potřebujete jet po městě padesátkou, pojedete, za hranicí konec obce pak můžete přidávat zlehka, abyste šetřili elektrickou energii v bateriích, nebo naopak razantně a devadesátku budete mít na digitálních budíkách (anebo na head-up displeji) prakticky během okamžiku. Maximální akcelerace vás zarazí do sedačky opravdu znatelně.
Tím ale samozřejmě výrazně zkracujete dojezd. Ten se reálně při takovém běžném popojíždění s kombinací hlavně velkoměsta a dálnice drží kolem čtyř stovek kilometrů. Čím více budete jezdit ve městě, tím lepší a vyšší dojezd EV9 bude. Spotřeba elektrické energie také hodně závisí na tom, jaká venkovní teplota aktuálně panuje. My jsme auto testovali v mrazech. Hodnoty, které ukazoval palubní počítač, se pohybovaly nejčastěji kolem 25 – 27 kWh.
A pak je tu podvozek. Tohle auto váží přes dvě a půl tuny a obouvá 21″ kola. Na začátku tak mohou panovat obavy z toho, zda půjde o komfortní auto anebo se s ním budete na silnici prát. Hmotnost z něj při jízdě cítíte, zamaskovat ji nedokáže (ale nejvíc hmotnosti má v podvozku mezi nápravami, což výrazně snižuje těžiště), ale dokáže být i překvapivě komfortní, a to přestože nemá vzduchové odpružení, ale ani adaptivní podvozek. Rychlá nebo snad ostrá jízda v zatáčkách se autu ale příliš nelíbí, přesto dlouhé zatáčky dokáže projíždět hodně rychle. Důraz je však primárně kladen na to, aby bylo auto komfortní.
Závěr a cena
Kia EV9 je to nejluxusnější, co dnes Kia nabízí. Je to obrovské auto s působivou dynamikou (v případě verze s pohonem všech kol) a zajímavým designem. Vždyť se na ni podívejte. Obrovská příď s obrovskými světlomety se snad největšími ukazateli směru, které dnes jakékoliv auta má. Blinkry jsou totiž stejné jako denní svícení. Neméně zajímavá je EV9 i zboku, kdy zejména vynikne její délka, ale i zezadu, kde má vertikálně umístěné světlomety ne nepodobné těm, které má Volvo XC90.
I uvnitř je to zajímavé auto, které sází na modernu, ale zároveň ji spojilo i s klasikou (zejména v podobě klasických fyzických ovladačů). Onu modernu tu najdeme zejména na dotekovém ovládání, ale i na použitých materiálech. Kia totiž ve velké míře využívá recyklované materiály. Například na sedadlech není živočišná kůže, ale Kia ji nahradila „veganskou kůží“. K výrobě podlahových koberečků se používají recyklované rybářské sítě, které byly vyloveny z oceánů a nakonec i obkladové panely, sedadla a látky v interiéru jsou vyráběny z recyklovaných plastových láhví a vlněného vlákna.
A co prozradí ceník? Výbavy jsou dvě, jsou takřka pevně dané (včetně pohonu všech kol). Ta nižší s názvem Earth je spojena jen se zadokolkou a vyjde minimálně na 1 949 980 Kč s DPH, ta vyšší a testovaná GT Line s pohonem všech kol startuje na 2 099 980 korunách s daní z přidané hodnoty. Příplatků moc není, omezují se v podstatě na jiné laky karoserie (včetně matného za 45 tisíc korun), panoramatické střešní okno či 6místné provedení interiéru.
Technické údaje:
Auto: | Kia EV9 GT Line AWD |
Motor: | 2x elektromotor (synchronní) |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 283 kW/384 koní |
Točivý moment: | 700 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,3 s |
Maximální rychlost: | 200 km/h |
Převodovka: | stálý redukční převod |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 22,8 kWh/100 km |
Emise CO2: | 0 g/km |
Kapacita baterie (využitelná): | 99,8 kWh |
Délka: | 5015 mm |
Šířka: | 1980 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1780 mm |
Rozvor: | 3100 mm |
Pohotovostní hmotnost: | 2569 – 2674 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 308 / 2393 litrů |
Pořídil jsem si EV 9-modrou-dvoumotorovou -6- místnou verzi GT Line , jsem s ní maximálně spokojen ,. Splnila mé očekávání velmi praktického a pohodlného vozu , zejména oceňuji skvělé a pohodlné sedačky , opěrky hlavy , vzdušný interier, neuvěřitelně bohatou základní výbavu, velké reproduktory ve dveřích a jejich počet a rozmístění v interieru a opravdu skvěle hrající audio Meridian ! I v 6-ti sedačkách je kufr pro běžné denní potřeby nákupů vice než dostačující. Při sklopení/elektrickém/ 5. a 6. sedadla -se objeví obrovský kufr , při sklopení druhé řady/rovněž elektrickém-se přímo zděsíte “ nákladním prostorem-stěhováku“ a to je podlaha v jedné rovině ! Jizda je velmi komfortní ,, tichá až člověk nevěří , že má kola 21″ – bez pneumatického přídavného pérování . Dávkování výkonu je velmi plynulé , při sešlápnutí dojde k působivému lineárnímu /návykovému/zrychlení 5,3 sec! 0-100Km! , ale není to „kopanec „jako v Tesla S – spíše projev „postupného katapultu“ – Vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu mně celkem potěšil dojezd – v zimě mix okrsky a dálnice -ujede cca 400 km . Optimální-domácí -přes noc- dobíjení 11KW cca 6 Hod z 20-na 80% . Při delších cestách musíte ale plánovat rychlonabíječky aspoň 150 KW , kde ale opravdu nebudete dlouho ,/do 20 min/ nic méně efektivní a rychlé je to do 80% kapacity , pak se výkon sníži cca na 100KW a už se nabíjení prodlužuje. Je lepší tedy nabíjet „na kafeL a případně vícekrát . Vozidlo jsem plánoval a používám převážně na kratší cesty a popojíždění , obvykle denně průměr 50 -70 Km , Pro tento účel je to praktické a luxusní svezení v bavlnce a koncertním sále , s kufrem , kterého nic nepřekvapí . Na dlouhé trasy je velmi pohodlný a příjemný .,ale díky dojezdu je ale nutné více plánovat trasu a čas pro dobíjení, . Vozidlo ale není vhodné pro denní překonávání dlouhých cest více než 300 Km – typu Obchodního cestujícího , který neví, kdo a co ho kde překvapí změnit trasu . to je asi vhodnější menší aerodynamičtější vozidlo se stejně velkou baterkou , které ale bude mít tímto o dost větší dojezd alespoň 600km ,to EV9 neumí . V tom případně asi ještě zůstat u klasického vozidla se spalovacím motorem nebo standardním hybridem . Závěr :
Rozhodně mně Kia s tímto vozem velmi příjemně překvapila , neboť je to opravdu Velké , Praktické a přitom Luxusní -pohodové rodinné auto , za rozumnou cenu , které asi prémiové konkurenci „vyrazilo dech “ , za mně : palec nahoru !
Díky za komentář, ať slouží!