test-kgm-actyon-1-5-turbo-gdi-2025-3

Test KGM Actyon 1.5 Turbo GDI | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 31. 7. 2025


Tohle auto na první pohled vypadá hodně zajímavě, ale jeho největším problémem je, že lidé tápou, o jakou značku jde. Během týdne, kdy jsme s tímhle autem jezdili, jsme dostali spoustu dotazů, jestli je to zase nějaké čínské auto, ale ono není. Tohle auto pochází z Koreje, přesto vám jeho jméno asi zatím jen tak něco neřekne. A to má za sebou tahle značka dlouhé desítky let historie. Otestovali jsme Actyon, nejnovější model korejské značky KGM.

Změna jména

Tentokrát jsme zvolili trochu netradiční úvod, ale je potřeba se nějak dostat do souvislostí. KGM není další čínská značka, pochází z Koreje. Je to zkratka KG Mobility a jde o čtvrtou největší jihokorejskou automobilku, která byla založena už v roce 1954. Současný název dostala před dvěma lety v březnu, rok poté, co ji koupila jihokorejská společnost KG Group, která je opravdu velmi široce rozkročena, protože se pohybuje v oblastech financí, těžkého průmyslu, chemie, potravinářství, médií až po školství a nejnověji právě auta. Původně ovšem automobily nesly jméno SsangYong. Přestože se modely SsangYong ve světě přejmenovaly na KGM už v roce 2023, u nás se tak stalo nakonec až před pár měsíci, do té doby se v ČR používal název SsangYong by KGM.

Teď už ale všechny modely, které jsou v nabídce, název SsangYong nikde nemají. Některé modely dokonce nikde na sobě nemají ani žádný jiný název automobilky, což je právě i případ testovaného Actyonu. Ten má nápis KGM v podstatě jen na středech kol a na volantu. Vepředu na karoserii ani vzadu na karoserii není značka uvedena vůbec. Vzadu na dveřích od zavazadlového prostoru je jen název modelu „ACTYON“. Logo KGM najdeme ovšem třeba v interiéru na volantu.

test-kgm-actyon-1-5-turbo-gdi-2025-5

Vychází ze známého základu

Nejnovější model korejské automobilky vychází z již dříve představeného modelu SsangYong Torres, dnes už KGM Torres. Nabízí stejný základ, pohání jej stejné motory a až po B-sloupek vypadá i dost podobně. Je ale výrazně delší (má na délku celkem 4740 mm) a vyplňuje tak mezeru mezi modely Torres a větším off-roadem Rexton, na jehož test se můžete brzy také těšit. Rozvor náprav má Actyon s Torresem shodný a činí 2680 mm. Je ale delší a má větší kufr (tady až 668 litrů).

A také vypadá decentněji, zejména v zadní části, protože na rozdíl od Torrese má „klasické“ zadní dveře a nesnaží se imitovat off-roadové náhradní kolo. Designově působí KGM Actyon vážně hezky. Přední části dominuje zajímavá grafika světlometů, které tvoří v horní části LEDkové denní svícení, které má zároveň i funkci ukazatelů směru. Mezi tím je navíc další světelný panel rozdělený na několik segmentů, který svítí také. A navíc funguje i jako uvítací světlo – po odemčení auta zahraje animaci, stejně jako následně při zamčení auta.

Základem designu jsou ostré hrany, které najdeme prakticky všude. Obliny tu takřka nejsou. Platí to jak pro exteriér, tak i pro horizontálně členěnou palubní desku. Mimochodem, hranatý je i volant, který je zploštělý nejen dole, ale i nahoře. Kabina Actyonu se od Torrese liší docela dost, tady je jasně vidět, že důraz byl kladen na prémiovější dojem. V testované verzi byl interiér čalouněn světlými materiály, které byly i na palubní desce. Ta se ale přes den nepříjemně odrážela v čelním skle. U většího Rextonu je to řešeno lépe, tam je palubní deska sice také světlá, ale jen směrem k posádce, její horní strana je černá a ve skle se neodráží.

Interiér je tady prakticky bez fyzických ovladačů a všechno se ovládá přes displej infotainmentu. A to je docela problém, protože kromě toho, že ten je vážně pomalý, tak je i neintuitivní. Menu je utvořeno tak, jak to z evropských aut nečekáme a některá podmenu jsou jinde, než „by měla být“. A složité je třeba i ladit rádiové stanice. Naštěstí je tu ale bezdrátové Apple Carplay a Android auto, takže ticho na palubě se dá vyřešit jednoduše.

Co se ale také jednoduše vyřešit nedá, to je deaktivace jízdních asistentů. Vždyť například pro deaktivaci vážné otravného a hlasitého upozorňování na překročení maximální povolené rychlosti musíte hluboko do Menu. Navíc tím, že je jeho odezva opravdu pomalá, po každém kliknutí budete muset chvíli čekat. Alespoň, že deaktivaci vedení v jízdních pruzích se dá provést jednoduše dlouhým stiskem tlačítka na volantu. Hodila by se tu rozhodně i nějaká zkrátka pro deaktivaci „inteligentního“ (tak ho EU opravdu nazývá) asistenta rychlosti, dá se sice alespoň uložit do stahovací lišty, ale ta se dá vysunout jen na domovské obrazovce. Hodilo by se to klidně na volantu namísto tlačítka ovládajícího „Auto Hold“. Třeba se dočkáme, například u modelů Hyundai to taky chvíli trvalo…

Kabina

Auto vypadá hezky nejen zvenku, kde některými tvary i designovým řešením připomíná Range Rovery, ale i uvnitř. A s pochvalnými reakcemi jsme se setkávali i od ostatních lidí. Hodně udělala jistě i zvolená barevná kombinace testovaného kousku, na které navíc není tolik vidět špína.

Nastavení ideální pozice za volantem ale nedopadlo úplně podle našich představ. Pro to, abychom mohli pozici nazvat ideální, chyběla možnost přisunout volant ještě o pár centimetrů blíž k tělu. Řešením tak nakonec bylo o něco vzpřímit opěradlo sedadla a sedadlo posunout o kousek dopředu.

Místa je ovšem v kabině opravdu spousta. Platí to jak pro přední, tak pro zadní sedadla i pro kufr. Cestující na pravém zadním sedadle si navíc může pro svoje nohy vytvořit tolik prostoru, kolik potřebuje anebo chce, protože pravé přední sedadlo na na svém boku ovladače, kterými se dá elektricky ovládat jeho posuv i sklon opěradla. Zadní sedadla jsou tady navíc i s možností vyhřívání, stejně jako ta přední, která přidávají i odvětrávání.

Jak jezdí?

Pod kapotou si nelze vybírat, vždy tady bude benzinový 1,5litrový a turbodmychadlem přeplňovaný motor se 120 kW/163 koňmi a s šestistupňovou automatickou převodovkou Aisin, takže nejde o dnes tak moderní dvouspojkovou skříň. Volit můžete jen mezi standardním pohonem předních kol, případně příplatkovým pohonem všech čtyř kol (za 50 tisíc korun). Testované auto bylo předokolka.

test-kgm-actyon-1-5-turbo-gdi-2025-19

Auto není zase tak těžké, jeho pohotovostní hmotnost je u předokolky 1570 kg, takže motor s ním nemá z pohledu dynamiky úplně problémy. Zrychlování je dostatečné, předjet pomalejší auto na okresce také zvládnete a vcelku dobrá spolupráce je i s automatickou převodovkou, která nechá motor častěji více vytočit, než bychom čekali. To ale není úplně problém, protože odhlučnění kabiny není vůbec špatné. Problémem je ovšem spotřeba paliva, která je jednoduše příliš vysoká. I když budete jezdit klidně s lehkou nohou, dostat se pod 9 l/100 km prakticky není možné.

Automatická převodovka má pěkný designový volič, který tvoří jen malý skleněný joystick. Po nastartování a zařazení je ale potřeba jej stisknout dvakrát, protože napoprvé zařadíte pouze neutrál, případně na chvíli podržet v pozici. Nejsou tu totiž dvě polohy jako například u modelů koncernů Stellantis nebo VW. Je to ale jen o zvyku…

KGM Actyon je auto, které je naladěno hlavně na komfort. Podvozek je měkčí, přesto jistý i na nerovnostech. Celkový dojem kazí jen velká 20″ kola s nízkými pneumatikami, protože přestože se auto v zatáčkách naklání, nakonec na nerovnostech stejně drncá, za což může nízký profil pneumatiky. Nic vás ale od volantu rozhodně nenutí v tomhle autě pospíchat, takže výsledkem bude často klidná a pohodová jízda.

test-kgm-actyon-1-5-turbo-gdi-2025-26

Závěr a cena

KGM Actyon je takovým tichým překvapením – auto, které možná na první pohled nepoznáte, ale jakmile s ním strávíte pár dní, začne dávat smysl. Má své mouchy, hlavně v podobě nepříliš povedeného infotainmentu (pomalý a složitý) a pár ergonomických detailů, ale jinak nabídne hodně muziky za rozumné peníze. Působí dospěle, pohodlně se v něm cestuje, a navíc dobře vypadá, i když je tak trochu anonymní.

A kolik za něj zaplatíte? Pohled do ceníku je vlastně opravdu jednoduchý. Už jsme zmínili, že motor je jediný, stejně jako převodovka, ale jediná je i výbava, protože v České republice máme v nabídce jen tu s názvem Premium. Základní cena je 949 900 Kč s DPH a připlatit je možné si 49 900 Kč za pohon všech čtyř kol, 19 900 Kč za 360stupňovou kameru (standardně je tu pouze couvací kamera) a 29 900 Kč za panoramatické střešní okno. A pak jsou tu ještě příplatky za barvu, přičemž v základu je bílý lak karoserie. Příplatky jsou 14 900 Kč za jednobarevné lakování, případně 24 900 za dvoubarevné lakování s černou střechou.

Základní výbava je u této verze velmi bohatá. Nechybí například vyhřívání předních i zadních sedadel, odvětrávání předních sedadel, vyhřívání volantu, dvouzónová automatická klimatizace, kompletní LED osvětlení, 20″ kola s celoročními pneumatikami, volitelné jízdní režimy (NORMAL, SPORT, WINTER), parkovací senzory vpředu i vzadu, bezklíčové odemykání/zamykání auta i jeho startování, dešťový senzor, adaptivní tempomat, LED ambientní osvětlení kabiny nebo třeba elektricky nastavitelná přední sedadla atd.

Technické údaje:

Auto:

SsangYong Actyon 1.5 GDI Turbo

Motor:

řadový čtyřválec

Objem válců:

1497 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin

Pohon:

předních kol

Výkon:

120 kW/163 koní při 5000 – 5500 ot./min

Točivý moment:

280 Nm při 1500 – 4000 ot./min

Zrychlení 0-100 km/h:

neudává se

Maximální rychlost:

191 km/h

Převodovka:

6° automatická

Spotřeba paliva (kombinovaná):

8,52 l/100 km

Emise CO2:

193,6 g/km

Objem nádrže:

50 litrů

Délka:

4740 mm

Šířka:

1910 mm

Výška:

1655 mm (bez střešních ližin)
1670 mm (se střešními ližinami)

Rozvor:

2680 mm

Provozní hmotnost:

1580 kg

Objem zavazadlového prostoru:

668 / 1568 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru