Honda Jazz je auto, které se na českém trhu vymyká. Jde vlastně o „malé MPV“ nabízející vcelku prostorný interiér na poměrně malém půdorysu. Vnitřní prostor je jeho největší zbraní, kterou musí obhájit svoji vyšší pořizovací cenou. Jenže nic není tak černobílé a tak se na Jazz podíváme v redakčním testu.

Co řídíme?

Při pohledu do ceníku si můžete všimnout toho, že rozhodování co koupit nebudete mít náročné. V nabídce je totiž pouze jediný motor, jedna poháněná náprava a dvě převodovky. Verzi s manuální převodovkou jsme řídili na začátku roku, tentokrát tu máme verzi s bezestupňovou převodovkou CVT. Příplatek za ni je 35 tisíc Kč.

Ani výbavy nebudou příliš velkým oříškem. Jsou sice tři, ale jak to tak u japonských značek bývá, jsou prakticky dané a připlatit (až na drobnosti typu lak apod.) není za co. V případě testovaného auta šlo o vrcholnou výbavu Elegance, která nabídne velmi bohatý výčet prvků. Chybí však například lepší světla, pro hlavní světlomety dostaneme pouze halogenové žárovky H4. Jiné v nabídce prostě nejsou!

test-honda-jazz-1-3-i-vtec-cvt-p2

Interiér

Místa je v Jazzu skutečně hodně, přitom netrpí posádka vlastně žádným omezením. V případě posezu na místě řidiče bude pro někoho možná potřeba udělat drobný kompromis v umístění sedadla, protože volant je sice nastavitelný ve dvou osách (podélně i výškově), ale i tak je na mě pořád daleko. Posez je díky umístění nádrže pod předními sedadly o něco vyšší, do auta tohoto typu se to ale vlastně hodí.

Přístrojová deska je podobná jako v modelu HR-V, tedy prakticky prostá jakýchkoliv mechanických ovladačů nebo tlačítek. Téměř vše se odehrává přes displej a nebo dotykem ploškami kolem něj. Ačkoliv se po správném stisknutí plošky ozve pípnutí, je to neintuitivní a musíte se vždy podívat, kde je třeba se prstem dotknout. A to odpoutá pozornost od jízdy. Alespoň, že rádio (a samozřejmě i některé další věci) se dá ovládat tlačítky na volantu.

Díky absenci palivové nádrže v zadní části vozu, lze tak i v Hondě Jazz najít tzv. Magic Seats. Jde o praktickou věc, která umožňuje odvoz vysokých předmětů – například vzrostlých květin nebo jízdních kol – aniž byste se museli obtěžovat s tím, jak se do auta vejdou, do kufru by se totiž jistě nevešly. Stačí jednoduše otevřít zadní dveře, vyklopit sedáky nahoru a vznikne vám tak za předními sedadly vysoký i poměrně velký prostor na náklad.

Přečtěte si také:  Test full-size pick-upu RAM 1500 V8 5,7 HEMI 4x4 (2020)

test-honda-jazz-1-3-i-vtec-cvt-p3

Ovšem malý není ani samotný zavazadelník, který nabídne v základním uspořádání objem 354 litrů (zahrnuje i velký prostor pod „falešnou podlahou“). Po sklopení opěradel zadních sedadel do roviny vzroste objem na 1314 litrů.

Pohonné ústrojí

Skromný čtyřválec s objemem 1,3 litru je plněn atmosféricky. Nabídne výkon 75 kW při 6000 ot./min a nejvyšší točivý moment 123 Nm při 5000 ot./min. Je tedy jasné, že motor je potřeba točit. A to je právě ono, s převodovkou CVT to není úplně jednoduché, protože převodovka potenciál motoru hodně, kulantně řečeno sníží. Dokazují to už samotné technické údaje, protože ve verzi s CVT je o 0.8 sekundy pomalejší při sprintu z 0 na 100 km/h (11.3 vs. 12.1) a maximální rychlost je nižší o 8 km/h (200 vs. 192). Naopak kombinovanou spotřebu má CVT udanou o 0.4 l/100 km nižší (5.0 vs. 4.6).

Ony „papírové“ hodnoty spotřeby paliva se projevují na nastavení převodovky, která běžně drží otáčky co nejníže. V takovém případě o motoru prakticky nevíte. Je klidný, tichý a kultivovaný. Jenže nesmíte potřebovat zrychlit. Převodovka je dobrým společníkem na městské ploužení se ulicemi a nebo případné kochání se mimo město. Pokud budete potřebovat (a nebo chtít) zrychlit, budete muset na plynový pedál šlápnout výrazněji. V tu chvíli ale převodovka motor vytočí a nechá ho vytočený po celou dobu vašeho zrychlování. Jenže nejen, že se ani potom z hlediska dynamiky nic moc neděje, ale ani poslouchat vytočený motor k 6000 ot./min není zrovna dvakrát příjemné či uchu lahodící.

test-honda-jazz-1-3-i-vtec-cvt-p4

A jak je na tom zmiňovaná spotřeba paliva? Výrobcem deklarovaných 4.6 l/100 km se mám dosáhnout nepodařilo, ani jsme se této hodnotě nepřiblížili. Po necelých pěti stech najetých kilometrech se hodnota ustálila na číslovce těsně pod šesti litry. Nutno však dodat, že převodovka byla poměrně často ve sportovním režimu, kde držela vyšší otáčky. Auto v tomto režimu totiž reaguje na plyn ochotněji.

Pokud se rádi svezete, o CVT v případě Jazzu nepřemýšlejte, berte manuální převodovku. A proč? Protože Honda Jazz má opravdu skvělý podvozek, který ale nedokáže skromný motor využít. Věřte mi, že na některých okresních silnicích nebylo potřeba do zatáček vůbec brzdit. Motor se totiž nestihl rozvášnit natolik, aby se podvozek či poměrně povedené řízení nějak zapotilo. S jistotou je tedy jasné, že Jazz se (nejen) na českém trhu prodává se slabým motorem. Otázkou je, jestli by vůbec cílová skupina tohoto auta vůbec silnější motor ocenila…

Přečtěte si také:  Dvojtest velkých SUV s benzinovými motory: BMW X5 40i xDrive a Volkswagen Touareg 3.0 TSI 4Motion (2019)

Závěr

Přemýšlíte-li o prostorném malém autě a nechcete dnes tak módní SUV a crossovery? Honda Jazz by pro vás mohla být řešením. Důležité však je, abyste byli opravdu klidnými řidiči, kteří se za ničím nehoní. Motor je totiž díky atmosférickému plnění pro nějaké výkony potřeba točit do vysokých otáček, což není ve spojení s převodovkou CVT příliš komfortní. Při klidné jízdě jde ale o tiché a nesmírně kultivované auto, ve kterém odvezete rodinu na výlet a nebo můžete ze zahradnictví bez problémů odvézt vzrostlé stromky na chalupu.

+
Spotřeba paliva Převodovka CVT motor výrazně utlumí
Příjemně naladěný podvozek a ostré brzdy Malá nabídka verzí – motorů a převodovek
Bohatá výbava Vyšší pořizovací cena

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Honda
Typ: Jazz
Motor: řadový čtyřválec
Objem válců: 1 318 ccm
Plnění motoru: atmosférické
Palivo: benzín
Pohon: přední
Výkon: 75 kW/102 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 123 Nm při 5 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 12.0 s
Maximální rychlost: 182 km/h
Převodovka: bezestupňová CVT
Spotřeba paliva (l/100 km): 5.3 / 4.1 / 4.6
Emise CO2: 106 g/km
Objem nádrže: 40 litrů
Délka: 3 995 mm
Šířka: 1 694 mm
Výška: 1 525 mm
Rozvor: 2 530 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 092 – 1 107 kg
Objem zavazadlového prostoru: 354 / 1 314 litrů
Ceník: ke stažení zde