Test Honda HR-V 1,5 i-VTEC 96 kW

Autor: Pavel Srp - 24. 2. 2016


Po vrcholném provedení Hondy HR-V s naftovým motorem se do redakce dostala také verze v nižší výbavě s benzínovým čtyřválcem o objemu 1,5 litru. Atmosférický motor s poměrně nízkým objemem a docela velké auto… Jde to dohromady? To jsme se pokusili zjistit v rámci redakčního testu.

Atmosféricky plněné, navíc točivé motory jsou dnes spíše výjimečné, je jich jako šafránu. Má to ale poměrně jednoduchý důvod. Atmosférické motory ustupují přeplňovaným, které mají nižší laboratorní emise, na jejichž limity má Evropská Unie poměrně přísné předpisy. Další věcí je fakt, že přeplňované motory jsou uživatelsky příjemnější, díky vyššímu točivému momentu dostupnému navíc v nižších otáčkách není potřeba tak často řadit, ani motor vytáčet.

test-honda-hr-v-15-i-vtec-p1

Ale co když vás řízení a práce s plynovým a spojkovým pedálem baví a navíc je s motorem spojena povedená převodovka? Přesně taková totiž šestistupňová manuální převodovka v Hondě HR-V je. Nejen, že hlavice řadící páky je příjemně malá, ale také skvěle padne do ruky. Při vývoji se také myslelo na její umístění, nachází se na vyvýšeném místě na středovém panelu a je příjemně po ruce. To nejlepší je ale to, že na svá místa skvěle zapadají i jednotlivé rychlosti. Pokud byste přeci jen nechtěli řadit, k dispozici je za příplatek také bezestupňová převodovka.

Motor je v klidném tempu (rozumějte v nízkých otáčkách) hodně lenivý, „papírovému“ výkonu 96 kW se ani nechce věřit. Vysvětlením je ale jen 155 Nm točivého momentu. Maximální hodnoty výkonu jsou dostupné až v 6 600 ot./min, točivého momentu ve 4 600 ot./min. Z toho tak vyplývá, že budete-li držet motor v otáčkách, odmění se vám slušnou dynamikou. Palubní počítač vás ale s důrazem na co nejnižší spotřebu paliva nutí řadit šestku už v městských rychlostech, v takovém případě pak ale motor po sešlápnutí plynového pedálu neudělá vůbec nic. Bude potřeba podřadit klidně i o tři nebo o čtyři rychlostní stupně. Ideální je pro slušnou dynamiku držet motor kolem 4 000 ot./min, jenže v takových otáčkách je poměrně hlučný a při delší jízdě po dálnici to po čase otravuje. S odhlučněním si v automobilce mohli dát více práce.

test-honda-hr-v-15-i-vtec-p2

Jenže neutrpí s vyššími otáčkami vaše bankovní konto vysokou spotřebou paliva? Díky atmosférickému plnění by nemělo. Rozptyl spotřeby paliva není tak výrazný jako u turbomotorů. V rámci týdenního ježdění jsme se pohybovali nejčastěji mezi 6 a 7 litry na 100 ujetých kilometrů. Spotřebu však zvýší delší jízda po dálnici, při 130 km/h točí motor přibližně 3 300 ot./min a spotřebovává kolem 7 l/100 km.

Benzínové HR-V váží podle technických dokumentů 1 245 kg, ale i přes trochu vyšší těžiště se na silnici chová velmi jistě. Platí to jak pro jízdu po dálnici, tak i na okresních silnicích. Podvozek je tužší, přesto povolí vyšší karoserii drobné náklony. Nicméně ani při rychlejším průjezdu zatáčkami se nebudete se slovy o tom, že to nedopadne dobře, chytat za hlavu. Dobrý pocit z jízdy dotváří citlivě nastavený posilovač řízení. Od kol se sice sem tam ozve nějaká tlumená rána, není to ale nic, co by vás mělo nějak znepokojovat. Znamená to totiž, že jste právě pod koly měli výraznější nerovnost. Ty malé přejede HR-V s jistotou a klidem.

Ačkoliv auto není nijak velké zvenku, nabízí bohatý vnitřní prostor minimálně pro čtveřici cestujících, s trochou snahy ale převeze cestujících i pět. Interiér je vzdušný, středovému panelu vévodí velký displej multimédií s dotykovým ovládáním funkcí na jeho levém boku. Dotykem se ale ovládá i topení a klimatizace. Přiznám se, že nemám toto ovládání rád a nejinak je tomu i v tomto případě. Každý dotek je ale doprovázen pípnutím, takže víte, „že jste se dotkli správně“, ani tak ale není na klasický mechanický odpor. No, zvykejme si…

test-honda-hr-v-15-i-vtec-p3

Přední sedadla jsou pohodlná, přesto dokáží v zatáčkách nabídnout dostatečnou boční oporu. U těch zadních, podobně jako například u Civicu, auto těží z umístění palivové nádrže pod předními sedadly (díky čemuž se navíc sedí výš) a nabídne tzv. „Magic Seats“. Znamená to, že sedáky zadních sedadel se dají vyklopit vzhůru a díky tomu a také rovné podlaze je možné převézt v HR-V větší, vyšší nebo křehké (např. kytky) předměty, které by se do zavazadlového prostoru nevešly.

Prostorný je s objemem 470 litrů i zavazadlový prostor. Základní objem počítá i s prostorem pod dvojitým dnem zavazadelníku. O ten byste byli v případě klasického rezervního kola ošizeni, v českém ceníku ale takovou položku nenajdete. Využít se tak dá například na věci, které nemají být vidět. Kufr se dá sklopením opěradel zadních sedadel zvětšit, naroste pak až na 1 533 litrů. Víko zavazadelníku by se ale mohlo otevírat výše, se svými 180 cm výšky jsem se o něj nejednou praštil do hlavy.

Honda HR-V to nemá jednoduché, má spoustu konkurentů, segment malých SUV je hodně nabitý. Jistou nevýhodu spatřujeme právě v atmosférickém motoru, který je v nízkých otáčkách lenivý a je potřeba ho točit. Kdo si půjde pro takové auto s největší pravděpodobností nebude mít nijak časté závodnické choutky. Pokud se s motorem naučíte pracovat a nebo jezdíte opravdu výrazně defenzivně, pak problém mít nebudete. HR-V ale boduje také vnitřním prostorem, který je na poměrně malém vnějším půdorysu nabídne. Nevýhodou tak může zůstat vyšší cena, která startuje na 469 900 Kč. V rámci toho už ale dostanete vcelku bohatou výbavu Comfort.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,HR-V
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 498 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín
Pohon:,předních kol
Výkon:,96 kW/130 koní v 6 600 ot./min
Točivý moment:,155 Nm v 4 600 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.2 s
Maximální rychlost:,192 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1 / 4.9 / 5.6
Objem nádrže:,50 litrů
Emise CO2:,130 g/km
Délka:,4 294 mm
Šířka:,1 772 mm
Výška:,1 605 mm
Rozvor:,2 610 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 245 kg
Objem zavazadlového prostoru:,470 / 1 533 litrů
Ceník:,k nahlédnutí zde
[/table]

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru