Test Honda Civic Tourer 1,6 i-DTEC

Od Pavel Srp | 28. 5. 2015


Když před více než dvěma lety představovala Honda nový naftový motor 1,6 i-DTEC, slibovala nízkou spotřebu a přesto solidní jízdní dynamiku. Brali jsme to tehdy jako typické marketingové řečičky a nepřikládali tomu nijak zvlášť velkou váhu, ale už první zkušenost s tímto motorem nás přesvědčila o tom, že na onom tvrzení něco pravdy bude.

Hondě se tento motor povedl, v Civicu, ba ani v mnohem větším CR-V si o velký přísun paliva neřekne, přesto je s 88 kW solidním tahounem, ačkoliv žádné velké závodění se od něj očekávat nedá. Tentokrát jsme motor vyzkoušeli pod kapotou faceliftovaného kombíku, který je o 23,5 cm delší než hatchback. Vlastně nejde o facelift v plném slova smyslu, spíše o modernizaci modelového roku 2015, která přinesla pár změn.

test-honda-civic-tourer-16-i-dtec-p1

Honda Civic Tourer se vydává do boje proti léty prověřeným soupeřům jako například Volkswagen Golf Variant, Škoda Octavia Combi a podobným, takže nemá úplně lehkou pozici. Tasí však ve střední Evropě ceněné trumfy v podobě velmi slušného vnitřního prostoru a hlavně obrovského kufru, který na litrový objem (o 14 litrů) překonává i domácí hvězdu, Octavii. Udávaný objem 624 litrů je neskutečný, zahrnuje totiž i hluboký prostor pod podlahou.

Kufr se da samozřejmě zvětšit sklopením opěradel, resp. celých zadních sedadel. Díky funkci Magic Seats, kterou toto auto disponuje, se sdáky sklopí k zemi a na nich se usadí opěradlo. Variabilita interiéru a možnosti převozu předmětů jsou v Civicu neskutečné. Potřebujete dlouhý předmět? Zadní sedadla sklopte, potřebujete vysoký předmět? Vložte ho do prostoru pod podlahou. Je vysoký předmět i dlouhý – třeba jízdní kolo? V tu chvíli přijdou na řadu právě Magic Seats, díky čemuž se dají sedáky zadních sedadel zvednout a v jejich prostoru vznikne obří místo.

test-honda-civic-tourer-16-i-dtec-p2

Jenže pod zadními sedadly bývá obvykle palivová nádrž, která se u Civicu musela přesunout jinam, pod přední sedadla. Díky tomu se sedí poměrně vysoko, takže sedadlo bych si i v nejnižší poloze dokázal představit o fous níž. Škoda, že úplně stejný problém bude mít vrcholný Civic Type-R, který jsme si prohlédli a posadili se do něj na letošním autosalonu v Bratislavě. Není to ale nic tak zásadního, na co byste si po chvilce nezvykli…

Přečtěte si také:  Test Opel Mokka 1.5 CDTI (2022)

Interiér se změnil vlastně jen nepatrně, dostal nový infotainment se sedmipalcovým dotykovým displejem. Na tom s Hondou spolupracoval Google. Zjednodušeně řečeno si můžete předsavit tablet impementovaný do auta, který není nepodobný operačnímu systému Android, a i se podobným způsobem ovládá. Systém by však mohl být rychlejší. Pozlobila nás také vestavěná navigace, která se při jedné z cest neustále sekala a restartovala.

Nešikovně je stále řešeno i ovládání palubního počítače, zobrazujícího informace na displeji na vrchu palubní desky. Změna zobrazovaných údajů znamená zdlouhavé klikání v Menu a potvrzování a hledání. Zobrazit se dá jeden údaj a pokud chcete opět přepnout z dojezdu na průměrnou spotřebu, musíte se tam opět zdlouhavě proklikat. Lze to sice udělat po modernizaci i rychleji, ale stále je to poměrně složité. Pro změnu zobrazovaných údajů stačí podržet tlačítko „i“ na volantu, po chvíli se hodnoty na displeji palubního počítače rozblikají a opakovaným tisknutím tlačítka se zobrazené údaje mění. A konečně ani systém Start/Stop není příliš citlivý, opětovná aktivace motoru s autem citelně zatřese.

test-honda-civic-tourer-16-i-dtec-p4

Jízdně je faceliftovaný Civic Tourer stejně dobrý jako ten před faceliftem. Potěšil adaptivní podvozek, který jediným tlačítkem upravuje charakteristiku zadních tlumičů – k dispozici jsou tři režimy: Dynamic, Normal a Sport. Jejich rozdíly řidič skoro nepozná, výraznější rozdíly poznají spíše cestující v druhé řadě sedadel. Podvozek tlumí veškeré nerovnosti jistě a tiše, a to i v jízdním režimu Dynamic.

Civic působí lehkým dojmem, váží slušných 1,3 tuny, a vcelku ochotně zatáčí. Přední náprava nemá problémy s přehnaným přílivem točivého momentu nebo výkonu, a tak drží a směřuje auto přesně tam, kam točíte volantem. Zadní část za tou přední sice trochu vlaje, ale praxe ukázala, že i praktický Civic se v zatáčkách neztratí, s výjezdy mu pomáhá třeba i nový asistent Agile Handling Assist, který má za úkol „suplovat“ funkci samosvorného diferenciálu a přibrzďuje vnitřní hnané kolo.

Na to opravdové dovádění motoru 1,6 i-DTEC ale chybí výkon. 88 kW/120 koní a 300 Nm sice nejsou zase tak špatné hodnoty, vždyť papírově auto zrychlí z 0 na 100 km/h za 10,1 sekundy a maximální rychlost je 195 km/h. Podvozek by však – podobně jako u nedávno testovaného MINI One D – snesl mnohem více. A to i přesto, že tu nenajdete nezávislé zavěšení zadní nápravy, ale pouze levnější řešení pomocí klikové zadní nápravy s vlečenými rameny s torzní příčkou. Dobrému dojmu z jízdních vlastností pomáhají výkonné a dobře dávkovatelné brzdy i posilovač řízení s akurátním odporem.

Přečtěte si také:  Poprvé jsme se svezli s nejvýkonnější a nejdražší škodovkou současnosti. Jak jezdí Škoda Enyaq Coupé RS iV?

test-honda-civic-tourer-16-i-dtec-p3

Neskutečná je spotřeba paliva! Pokud budete s plynovým pedálem zacházet opatrně a nebudete akcelerovat nijak zběsile, je možné dostat se na hodnoty začínající číslovkou 4. Když se budete opravdu hodně snažit, dostanete se i níž. Naopak, budete-li na pedál plynu při běžné jízdě opravdu tlačit, palubní počítač stejně neukáže hodnoty začínající číslovkou 7! Na plnou 50 litrovou nádrž Civic klidnou jízdou ujede takřka 1 000 kilometrů.

A co design? Stále jde o jedno z nejextravagantnějších aut současnosti. Alespoň náznak podobné boční siluety byste u jiného auta hledali marně. Někomu se tak Civic (lhostejno zda hatchback či kombi) líbit nemusí, nicméně má své kouzlo. Facelift přinesl nová přední světla. Jsou osazena diodami – diodovým proužkem pro denní svícení a dvojicí čoček pro potkávací světlomety, ale proč mají dálková světla halogenové žárovky? Exteriér se jinak nezměnil.

Ale rozladění můžete být po nahlédnutí do ceníku, protože nejnižší cena je téměř půl milionu Kč. Nesmíte dát na první pohled a ceník prostudovat (vynechte ale nejnižší vábavu S) a zjistíte, že cena je sice vyšší, ale za poměrně slušně vybavené auto s prvky výbavy, za které si jinde budete muset připlatit. Honda je z těch automobilek, které mají několik jasně daných výbav a připlatit se dá pouze za několik málo prvků.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Honda
Typ:,Civic Tourer
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 597 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,přední kola
Výkon:,88 kW/120 koní při 4 000 ot./min
Točivý moment:,300 Nm při 2 000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,10.1 s
Maximální rychlost:,195 km/h
Převodovka:,šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.3 / 3.7 / 3.9
Délka:,4 535 mm
Šířka:,1 770 mm
Výška:,1 1465 mm
Rozvor:,2 595 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 412 – 1 505 kg
Objem zavazadlového prostoru:,624 / 1 668 litrů
Ceník:,k nahlédnutí tady
[/table]