Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo

Tradiční sedany z velké části přenechaly místo módním crossoverům. Naštěstí stále existují automobilky, které na klasickou karosářskou variantu nedají dopustit. Třeba jako Honda, která vám v případě Civicu nabídne hned ze dvou provedení karoserie.

A už na první pohled je zřejmé, že sedan cílí na trochu jinou klientelu než liftback. Je o třináct centimetrů delší a o trochu nižší. Především má ale celkově elegantnější tvary, na konci splývavé zádě nenajdete žádný divoký spoiler a přední nárazník má o poznání decentnější nasávací otvory. Jestli se tedy Civic o něco snaží, tak vypadat co možná nejméně sportovně. A ona fialová metalíza, která je tak temná, že jsem ji na začátku považoval za černou, mu v tom pomáhá.

Na luxusní pojetí zevnějšku navazuje interiér, který automobilka pro aktuální modelový rok ještě vylepšila. Zlepšily se prý některé použité materiály, dojem je každopádně velmi dobrý. Béžovou kůži najdete krom sedadel také na dveřním obložení, plast je na většině míst měkčený a všechno je to dané dohromady s úžasnou precizností. Interiér tak působí fortelně a velmi bytelně.

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo

Středový tunel je vyvýšený, ve spodní přihrádce se nacházejí všechny potřebné konektory pro připojení elektronických zařízení, ale i (deaktivovatelná) plocha pro bezdrátové nabíjení telefonu. Díky gumovým držákům pak kabely společně s telefonem nelítají nikde po autě, ale jsou dobře fixované. Řadící páka je díky vyvýšenému tunelu příjemně vysoko, takže je pěkně po ruce.

Přestože je design ryze subjektivní, nedokážu nezmínit vzhled budíků, který vypadá jako z osmdesátkového sci-fi. Hranaté ručičky paliva a teploty kombinované s digitálním středovým panelem z aktuálních designových trendů skutečně mnoho nepobraly.

Co subjektivně nepůsobí, ale zastaralé skutečně je, je multimediální systém postavený na letitém Androidu. Přestože se po straně displeje nově objevila mechanická tlačítka včetně kolečka na regulaci hlasitosti, které jsou rozhodně chvályhodným počinem a ovládání rozhodně usnadňují, systém jako takový má pomalé reakce a místy dost komplikované ovládání. Naštěstí to do velké míry zachraňuje podpora pro Apple Carplay a Android Auto, takže stačí jen připojit telefon a systém už vás příliš zajímat nemusí. Nic to ale nemění na faktu, že by si Civic rozhodně zasloužil modernější systém.

Přečtěte si také:  Test Honda CR-V 2.0 i-MMD Hybrid AWD (2019)

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo

Z hlediska prostornosti je na tom sedan prakticky stejně jako liftback, takže v druhé řadě nabídne docela slušné místo pro nohy. Dospělí pasažéři si nebudou stěžovat ani na nedostatek prostoru nad hlavou. Zadní lavice je komfortní, dobře podepře stehna a poskytne příjemné sezení i na delších cestách. Sedadlo řidiče je nově možné nastavovat až v osmi směrech, takže si velmi snadno najdete pohodlnou pozici za volantem se sedadlem ukotveným příjemně nízko.

Zavazadelník je s 519 litry hodně prostorný. A dáte do něj i poměrně velké předměty, protože nakládací otvor je dost rozměrný, obecně je však využitelnost sedanu diskutabilní. Pokud žijete aktivním životem, liftback vám rozhodně poslouží lépe. Zamrzí také absence madla zevnitř zavazadelníku, na víko tak musíte sahat zvenku.

Motorová čistka

Nabídka motorizací neposkytuje příliš možností pro rozhodování, naftovou šestnáctistovku odvál čas. V případě sedanu je situace ještě skromnější, protože zde chybí i základní litrový tříválec. Na výběr je tak výhradně přeplňovaná patnáctistovka, a to buď kombinovaná se samočinnou převodovkou CVT, nebo se šestistupňovým manuálem. Ten jsme měli i my a je naprosto fantastický. Jestli někdo staví převodovky přesně podle mého gusta, je to Honda. Řazení má krátké dráhy a v kulise se pohybuje s chirurgickou přesností. Pracovat s ní je čirá radost.

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo

A to i vzhledem k tomu, že je spojena s výborným kouskem techniky v podobě čtyřválcového turbomotoru. Má výkon 182 koní a točivý moment 240 Nm je k dispozici v širokém rozsahu od 1900 do 5000 otáček. Na silnici to Honda dokáže proměnit ve zrychlení za rovných 8 sekund, ale hádali byste, že je to ještě o nějakou tu desetinku rychleji. Motor má nadšení jako by ho snad vůbec nesvazovaly aktuální emisní normy. Má rychlé reakce, krásně se vytáčí a obstojně táhne už nad volnoběhem, to nejlepší ale ze sebe pochopitelně vydá ve středním pásmu.

Civic ve fialové metalíze možná na první pohled vypadá jako auto pro klidnější řidiče. Projeďte s ním ale jednu, dvě zatáčky a zjistíte, jak pěkně vás tahal za nos. Podvozek je sportovně tuhý, ale nikoli prkenný. Do oblouku se prakticky nenaklání a na pokyny volantem odpovídá okamžitou změnou směru. Nezalekne se ani horšího asfaltu a nerovnosti pohlcuje aniž by to nějak narušilo jeho stabilitu, karoserie je (i díky tříprostorovému uspořádání) mimořádně tuhá a v zatáčkách je to znát.

Přečtěte si také:  Subaru v Česku zahajuje prodej mild-hybridních modelů. Svezli jsme se Foresterem e-Boxer

Čím víc budete tlačit na pilu, tím lépe Civic funguje. V zatáčkách působí lehkonoze a na nerovnostech i díky víceprvkovému zavěšení neodskakuje, ale zarputile drží stopu. Limity nedotáčivosti leží dál, než jsem se na oslizlé silnici na začátku února odvážil zjišťovat.

Honda Civic Sedan 1.5 VTEC Turbo

Stejně dobře pochopitelně Civic zvládá i běžné cestovní tempo. S výbornou spotřebou k tomu. Ve městě jsem se pohyboval za 7 litrů, na dálnici pak šla spotřeba okamžitě k šesti. A to jsem auto rozhodně nešetřil. Pokud se budete snažit o úspornou jízdu, počítejte i s hodnotami okolo 5,5 l/100 km. U auta s výkonem přes 180 koní? Paráda.

Cena a závěr

Honda Civic vás možná nechytí za srdce emotivním designem plným kudrlinek, ale rozhodně vás dostane tím, jak skvěle jezdí. Přeplňovaná patnáctistovka by svoje nadšení mohla rozdávat, manuální šestikvalt funguje výtečně a podvozek k tomu všemu perfektně ladí. Je to jedno z mála aut dnešní doby, které vás bude bavit řídit. Interiér se vedle toho snaží působit především luxusně, což se mu do značné míry daří. Generační výměnu by si zasloužil multimediální systém, který před zatracením zachraňuje možnost propojení s mobilními telefony, takže s ním prakticky nemusíte přijít do styku.

Co se týče cen, sedan vás aktuálně přijde na akčních 609 900 Kč ve verzi Elegance. Ve standardu už je armáda bezpečnostních a asistenčních systémů, duální automatická klimatizace, audio s osmi reproduktory, vyhřívaná přední sedadla či full-LED světlomety. Prostě všechno, co můžete normálně potřebovat. Výbava Executive za akčních 679 900 Kč tak už přihazuje hlavně prvky luxusního rázu, třeba střešní okno, lepší audiosystém, hlídání mrtvého úhlu nebo kožený interiér.

Technické údaje:
Typ vozu:Nový
Značka:Honda
Typ:Civic
Motor:zážehový čtyřválec
Objem válců:1498 ccm
Plnění motoru:přeplňování turbodmychadlem
Palivo:benzín
Pohon:předních kol
Výkon:134 kW/182 koní při 5500 ot./min
Točivý moment:240 Nm při 1900 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:8.0 s
Maximální rychlost:210 km/h
Převodovka:šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km):7.0 / 4.6 / 5.5
Emise CO2:125 g/km
Objem nádrže:46 litrů
Délka:4658 mm
Šířka:1799 mm
Výška:1416 mm
Rozvor:2698 mm
Provozní hmotnost:1352 – 1393 kg
Objem zavazadlového prostoru:519 litrů
Ceník:ke stažení zde