Ford začátkem roku modernizoval své oblíbené SUV Kuga. Modernizace se nejvíce dotkla přední části auta, která je úplně jiná, a upravena byla také výbava. My jsme modernizovanou Kugu vyzkoušeli s hybridním pohonem a ve čtyřkolce.
Co je nového?
Facelift pro Ford Kuga upravil nejvíc přední část, kde jsou jiné světlomety se svítící LED lištou mezi nimi, nárazník, kapota a výraznější je teď i logo automobilky v nové masce chladiče. Zboku ani zezadu se změny takřka neodehrály, omezily se prakticky jen na drobnosti jako jsou decentně přepracované světlomety, nárazník a nový design litých kol.
Novinkou je ovšem výbava testovaného kusu Active X. Ford o ní říká, že „je ideální pro ty, kdo chtějí nejrobustnější Kugu, a to jak vzhledem, tak schopnostmi, která si poradí s různými povrchy včetně písku nebo bláta“. Karoserie dostala výraznější oplastování spodní části karoserie a lemů blatníků, znáček na přední dveře a v kabině nové čalounění a vyšité „A“ na opěradla předních sedadel.
Zajímavé změny jsou také v interiéru. Tady je nejnovější generace infotainmentu Ford SYNC 4, který podle automobilky nabízí dvakrát vyšší výpočetní výkon než předchozí systém. A skutečně působí rychle a nezasekává se. Má displej s úhlopříčkou 13,2 palce a povedenou grafiku. Dokáže také bezdrátově propojit mobilní telefon prostřednictvím funkce Apple CarPlay nebo Android Auto.
Současně s tím ale zmizely ovladače klimatizace a topení. Úprava klimatu v kabině už v modernizované verzi probíhá výhradně přes displej infotainmentu. Kritizujeme to všude a kritizovat to budeme i tady. Malým plusem ovšem budiž to, že ve spodní části displeje alespoň trvale nastavení klimatizace zůstává a není třeba tedy přepínat obrazovky.
Vylepšeny byly i jízdní asistenty. Ford Kuga dostal nejnovější generaci adaptivního tempomatu, která dokáže automaticky brzdit v zatáčkách a na křižovatkách stejně jako za ostatním provozem. Vylepšený je také 360stupňový kamerový systém. Díky tomu můžete jednodušeji nacouvat k přívěsu a připojit jej. I v tomto případě si Ford připravil novinku. Nová Kuga má totiž tzv. „kontrolní seznam pro připojení přívěsu“. S přívěsem se vám pojede lépe i po cestě, kterou neznáte, protože navigace pro tažení přívěsu umožňuje řidičům zadat rozměry jejich vozidla a přívěsu, aby systém SYNC 4 mohl vybrat trasu, která pomůže vyhnout se ostrým zatáčkám, nízkým mostům a dalším překážkám.
Motory: benzin, hybrid nebo plug-in hybrid
Po modernizaci nabízí Ford Kuga výběr z trojice pohonných ústrojí: benzin, hybrid nebo plug-in hybrid, naftový motor už k dispozici není. Standardem je pohon předních kol, čtyřkolku může mít jen testovaný 2.5 Duratec Hybrid. Základní benzinová motorizace má manuální převodovku, všechny ostatní verze automatickou převodovku.
Základ nabídky tvoří přeplňovaný tříválec 1,5 EcoBoost s výkonem 110 kW/150 koní, který pohání výhradně přední kola a k dispozici je se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s 8stupňovým automatem.
K tomu jsou tu elektrifikované verze. Tou první je full-hybrid, který kombinuje 2,5litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem. Můžete si u něj právě vybrat mezi pohonem předních kol s kombinovaným výkonem 132 kW/180 koní nebo s pohonem všech čtyř kol s kombinovaným výkonem 135 kW/183 koní (je to méně než měla verze před faceliftem). A tou druhou je plug-in hybrid. Ten kombinuje stejný 2,5litrový atmosférický čtyřválec jako full-hybrid, ale má větší baterii i elektromotor. Výsledkem je celkový kombinovaný výkon 179 kW/243 koní (to je o o 23 kW/31 koní víc než před faceliftem). Baterie má kapacitu 14,4kWh baterie, což má podle Fordu vystačit na 69 čistě elektrických kilometrů (podle WLTP).
Za volantem
K nastartování auta se používá tlačítko, ale po jeho stisknutí často motor nenaskočí. Auto se aktivuje na elektromotor, na který se může při dostatečně nabité baterii i neslyšně rozjet. Spíše se ale připojuje spalovací motor, ale jeho nastartování ani nemusíte poznat. Je to totiž až překvapivě tiché auto a připojování i odpojování spalovacího motoru je opravdu hladké. Na volnoběh, při klidné jízdě, ale i po výraznějším sešlápnutí plynového pedálu je to vždy bez jakéhokoliv cuknutí nebo vibrací.
Samotná kabina je při klidné jízdě, kdy se motor převaluje v nízkých otáčkách anebo neběží, protože auto jede jen na elektřinu, opravdu skvěle odhlučněná. Platí to jak pro motor, tak i pro hluk od kol. Jakmile vyjedete mimo město, začne se dovnitř ozývat pouze aerodynamický hluk a pokud pak vyrazíte i na dálnici, tak uslyšíte i benzinový čtyřválec. Ten uslyšíte i pokud výrazněji přidáte, bude to ale stále hodně tlumené a zpovzdálí.
Dynamika auta je pocitově horší, než jaká je ve skutečnosti, protože ji hodně maskuje bezestupňová převodovka eCVT. Přes nižší výkon modernizované verze je však znatelně lepší než před modernizací. Technické údaje udávají zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy (původně 9,5 sekundy) a maximální rychlost 196 km/h. Při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu se ale motor vytočí do vyšších otáček (budou přibližně tak vysoké, jak moc pedál sešlápnete) a tam zůstane do té doby, než z něj nohu zase sundáte.
Naladění auta je ovšem takové, že vás k dynamické jízdě nebude nic nutit, naopak si budete užívat pomalou, klidnou a tichou jízdu. I tak se ale stane, že můžete překročit maximální povolenou rychlost, na což vás auto samozřejmě ihned upozorní. I nová Kuga už má totiž tento „chytrý“ asistent. Vypnout se ale dá jednoduše, stačí podržet tlačítko LIM na volantu anebo si asistent deaktivovat v Menu infotainmentu.
Při jízdě oceníte také spíše komfortnější naladění podvozku. Testovaný kus sice obouvá 19″ kola, ale díky vysokému profilu pneumatik je jízda stále komfortní. Kuga to přesto dobře zvládá i v zatáčkách, přestože to není úplně zábava. Podvozek se nicméně Fordu povedl.
A co spotřeba? Hybridní pohonné ústrojí se nejvíce projeví ve městě, kde lze jezdit do 5 l/100 km. Tady se totiž dá hodně využívat rekuperace a baterie se tak dokáže dobře dobíjet. Popojíždění v kolonách a rozjezdy z křižovatek – tedy to, co zpravidla znamená nejvyšší spotřebu paliva – se navíc dají zvládnout jen na elektromotor. Jakmile vyrazíte mimo město nebo na dálnice, spotřeba vzroste na hodnoty mezi 6 a 7 l/100 km.
Závěr a cena
Modernizovaný Ford Kuga rozeznáte na první pohled, neměnilo se ale nic zásadního. Stále tu máme docela hezké a vlastně normální auto, které nepřiváží žádné designové výstřelky (přestože přední LED lišta zblízka tak trochu vypadá, jako kdyby ji tam domontovali dodatečně). Podobně normální je tohle auto i za volantem. Má dobře naladěný podvozek, slušné řízení a navíc je v kabině při klidné jízdě ticho.
Hybridní verze se jako jediná nabízí i s pohonem všech čtyř kol, všechny ostatní mají pouze pohon přední nápravy. Pohon všech čtyř kol je tu navíc řešen mechanickým spojením, nikoliv pouze přítomností elektromotoru na zadní nápravě jako to mají někteří konkurenti. Čtyřkolka funguje automaticky, přičemž primárně jsou poháněna přední kola a ta zadní se k nim připojují.
A co cena? Ford připravil v rámci uvedení akční ceník, v rámci kterého nabízí benzinový 1,5litrový Ecoboost od 649 900 Kč s DPH v bohaté výbavě Titanium, standardní cena by byla 851 900 korun. Hybrid je s předním pohonem dražší o 152 tisíc korun (751 900 Kč), za pohon všech čtyř kol připlatíte 54 tisíc korun (805 900 Kč), přičemž testované výbavě Active X zaplatíte minimálně 913 900 korun. Za plug-in hybrid pak dáte minimálně 905 900 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Ford Kuga 2.5 Duratec Hybrid AWD |
Motor: | řadový čtyřválec + elektromotor |
Objem válců: | 2490 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | všech čtyř kol |
Výkon: | 134 kW/183 koní |
Točivý moment: | neudává se |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,3 s |
Maximální rychlost: | 196 km/h |
Převodovka: | e-CVT automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,7 – 6,2 l/100 km |
Emise CO2: | 130 – 143 g/km |
Objem nádrže: | 54 litrů |
Délka: | 4604 – 4645 mm |
Šířka: | 1882 mm (bez zrcátek) |
Výška: | 1662 – 1690 mm |
Rozvor: | 2711 mm |
Provozní hmotnost: | 1765 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 518 litrů |