Ford Focus prošel před časem modernizací, která se nejvíce dotkla jeho kabiny. Do té se nastěhoval velký dotykový displej a změnila se architektura. Novinky jsou ale i pod kapotou, kde jsou mild-hybridní pohonné jednotky. My jsme v rámci testu vyzkoušeli Ford Focus Active kombi s mild hybridním tříválcem 1.0 EcoBoost.
Co přinesl facelift?
Zvenku byla modernizace Fordu Focus poměrně decentní a na první pohled spíše nenápadná. Nový je design kapoty a znak Fordu se přesunul doprostřed velké horní mřížky. Všechny varianty nového Focusu jsou sériově vybaveny LED světlomety s novým světelným podpisem a integrovanými mlhovými světlomety. Vzadu najdeme zatmavené svítilny s novou grafikou, které mají ve vyšších stupních výbavy osvětlovací technologii LED. Ford zároveň designově ještě více odlišil jednotlivé verze výbavy.
Testovaný kombík je v „dobrodružné“ variantě Active, která podle Fordu „čerpá inspiraci u vozů kategorie SUV“. Tomu odpovídá její vzhled, protože nárazníky, blatníky a prahy dostaly plastové ochranné lemy. K tomu je tu i vyšší světlá výška (+30 mm vpředu a +34 mm vzadu), pohon všech kol byste ale hledali marně. Je to podobný recept, jenž najdeme třeba na Škoda Octavia Scout nebo modelech Audi allroad.
Největší změny jsou v kabině. Tady se totiž změnil středový panel, na čemž má největší zásluhu nová generace multimediálního systému SYNC 4 s velkým dotekovým displejem. Podle Fordu je nová obrazovka systému SYNC 4 s úhlopříčkou 13,2 palce (33,5 cm) největší v segmentu. Díky tomu má modernizovaný Focus možnost také využívat bezdrátové aktualizaci tzv. „over the air“ Ford Power-Up.
TIP: Chtěli byste toto nebo jiné auto na operativní leasing? Podívejte se na ty nejlepší a nejvýhodnější nabídky:
Do Focusu zároveň přichází několik nových asistenčních technologií, mezi nimi asistent mrtvých úhlů, který vedle samotného monitorování mrtvých úhlů dokáže také v případě, že se řidič chystá přejet do souběžného pruhu, v němž se aktuálně nachází jiné vozidlo, vyvinout do řízení opačný impuls, aby jej od záměru odradil.
Mild-hybridní motorizace i s automatem
Modernizace přinesla novinky i v případě pohonných jednotek. Mild-hybridní litrové tříválce lze kombinovat i se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou Powershift. Toto řešení sice přináší elektrifikaci, ale jen jako pomoc, čistě na elektřinu mild-hybridy jezdit neumějí. Obsahují pouze tzv. startér-generátor s napětím 48V, který slouží ke startování motoru a prvotnímu impulsu po přidání plynu. Vykryje ty momenty, kdy se spalovací motor teprve „nadechuje“.
Součástí je malá lithium-iontová baterie, kde se uchovává energie. K nabíjení není nutné vozidlo připojovat k elektrické síti ani se o něj jakkoliv starat. Mild-hybridní vozidla mohou dobíjet baterii dvěma způsoby. Prvním z nich je regenerační brzdění, které získává zpět energii, jenž se obvykle bez užitku ztrácí při zpomalování nebo brzdění. Tou druhou je ta, kdy spalovací motor pohání generátor, který převádí mechanickou energii na elektrickou energii.
Řidič ovšem fungování mild-hybridního pohonu prakticky nepozná, kromě toho, že motor se deaktivuje při dojíždění např.na křižovatku třeba i při jízdě. Je také dost pravděpodobné, že otáčkoměr spadne na nulu třeba i při jízdě mimo město nebo na dálnici ve chvílích, kdy auto nepotřebuje zrychlovat, jede rovnoměrně anebo dokonce brzdí.
Pod kapotou testovaného kombíku byla výkonnější z tříválcových motorizací 1.0 EcoBoost se 114 kW/155 koňmi a se 190 Nm točivého momentu. To je po sportovním Focusu ST nejsilnější možná motorizace. Mimochodem, o tom, kolik přidává 48V startér-generátor, Ford nemluví, ale říká, že zrychlení z místa na stovku zvládne kombík ve verzi Active s automatickou převodovkou za 8,6 sekundy a maximální rychlost je 202 km/h.
Za volantem
Tříválce od Fordu jsou jedny z těch opravdu povedených, jsou tiché, nevibrují a zároveň dávají autům zpravidla dostatek dynamiky. Nejinak je tomu i u testovaného Focusu. Ačkoliv jde jen o litrový motor, působí docela svižným dojmem a pocitově se s téměř 1,5tunovým kombíkem netrápí. Točivý moment sice není z nejvyšších, ale převodovka se snaží držet motor v optimálních, spíše vyšších otáčkách, kde tříválec překvapivě ochotně zrychluje. Přitom řidiče ani posádku nijak výrazně neobtěžuje ten typický tříválcový zvuk.
Platí to ale pro auto, které není příliš zatížené a plně obsazené. Pokud na palubě poveze několik stovek kilogramů nákladu, dynamika bude horší. Ani pak se nicméně nedá tříválec pod kapotou nazvat dýchavičným nebo snad utrápeným. Bude ale znát, že necelé dvě stovky newtonmetrů jsou prostě málo a převodovka bude častěji řadit.
Spotřeba paliva bude také hodně závislá na tom, s jak obsazeným autem budete jezdit, ale zároveň i na tom, s jak „těžkou nohou“ budete jezdit. Dá se jezdit kolem 6 l/100 km při klidnější tempu s nenaloženým autem, ale klidně i přes osm. Nádrž je 52litrová, takže k čerpací stanici úplně často jezdit nebudete.
Tradičně povedený je podvozek, respektive jeho naladění. Testovaný kus jezdil na 18″ kolech s pneumatikami s rozměrem 215/50 R18, což není úplně vysoká pneumatika vzhledem k tomu, že jde o outdoorově laděný model. I tak byla jízda poměrně komfortní, bez nežádoucích ran a rázů od kol. Potěšilo, jak agilní Focus je a jak ochotně zatáčí. Trochu zvyku nicméně vyžadoval rychlý převod řízení, protože od přední nápravy bylo auto občas až hyperaktivní.
Závěr a cena
Modernizovaný Ford Focus je stále dobrým autem, protože to dobré vlastně neměnil. Ve Fordu se zaměřili na to, aby mu dali to, co mu po letech výroby scházelo. Infotainment funguje dobře, je rychlý a poměrně přehledný. K tomu je tu dobrý motor, povedený podvozek a prostorný kombík.
A cena? Aktuálně nejlevněji lze pořídit Ford Focus v nejnižší výbavě Titanium za akčních 539 900 korun, pod kapotou bude tříválec 1,0 EcoBoost s 92 kW/125 koňmi s 6stupňovou manuální převodovkou. Za kombík se připlácí 30 tisíc korun. Testovaný Active s karoserií kombi startuje na akčních 635 900 Kč, za automat Powershift dáte navíc 60 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Test Ford Focus Active kombi 1.0 EcoBoost Hybrid (2022) |
Motor: | řadový tříválec |
Objem válců: | 1499 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 114 kW/155 koní při 6000 ot/min |
Točivý moment: | 250 Nm při 2000 – 2500 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,6 s |
Maximální rychlost: | 202 km/h |
Převodovka: | 7st. dvouspojková automatická (Powershift) |
Spotřeba paliva: | 5,5 – 5,6 l/100 km |
Emise CO2: | 125 g/km |
Objem nádrže: | 50 litrů |
Délka: | 4693 mm |
Šířka: | 1844 mm |
Výška: | 1536 mm |
Rozvor: | 2700 mm |
Provozní hmotnost: | 1387 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 593 / 1620 litrů |
Jsem si myslel, že 1.0 EcoBoost bude mít litrový motor :)
🤣😂 dobrej poznatek…malem sem si toho nevsiml…zrejme preklep v redakci…Jsem majitelem starsiho sourozence tohoto modelu konkretne 2016 a zatim naprosta spokojenost.