S vozy s karoserií pick-up přichází čím dál tím více automobilek. Vypadá to totiž, že brzy přijde nová módní vlna, která některé zákazníky přiláká ke koupi pick-upu místo velkého SUV. Svoji trošku přidává nově také Fiat s modelem Fullback.
Vyzkoušeli jsme v redakčním testu verzi s pohonem všech kol, manuální převodovkou a silnějším motorem 2.4 D s výkonem 133 kW. Jak si vedl? To se dozvíte v několika příštích odstavcích.
Kde se vzal?
Při pohledu na Fiat Fullback si můžete všimnout jistou podobnost s jiným pick-upem. A není to náhoda, Fiat totiž koupil základ od Mitsubishi. Jde tedy v základu o model Mitsubishi L200, který byl dále přepracován.
A to prý nejen vzhledově, ale také co do podvozku. Kromě nové masky chladiče s logem automobilky Fiat a jiným předním nárazníkem, jde také o nový volant, nové středy kol, ale také o jiné naladění pružin a tlumičů – to ale s odstupem času nedokážeme posoudit.
Fiat nabízí Fullback podobně jako Mitsubishi svoji L200 v několika karosářských verzích. Kromě testovaného Extended Cab, kdy má kabina pouze dvojici dveří, si můžete pořídit také Double Cab. Kromě toho, že má čtvery dveře, nabídne také pět plnohodnotných míst, Extended Cab má pouze 2+2.
Nakládáme korbu
S delší kabinou však přichází kratší korba, protože vnější rozměry auta zůstávají prakticky nezměněny (rozdíl je 10 mm ve prospěch Double Cabu). Testovaná Extended Cab nabídne délku ložné plochy 185 centimetrů, Double Cab o 32 centimetrů méně. Neliší se však možné maximální zatížení, respektive hmotnost nákladu, který lze na korbě odvézt, v obou případech jde o jednu tunu. Pokud by to nestačilo, lze za auto zapřáhnout vlek s maximální hmotností 3,1 tuny.
Když už jsme zabrousili k ložné ploše, sluší se dodat, že kromě délky 1850 mm, je korba široká 1470 mm a vysoká 850 mm. K tomu jsou po jejím obvodu umístěny háčky k zajištění nákladu – a to jak na vrchu, tak i na podlaze. Náklad tak zůstane za každých okolností pevně ukotven na svém místě.
Interiér
V případě Extended Cab se asi úplně nepočítá s tím, že by v autě jezdili víc než dva cestující. Zadní sedadla jsou spíše taková sedátka, která nejen nenabízejí moc místa, ale hlavně neposkytují vůbec žádné pohodlí. Opěradla jsou uchycena na zadní straně kabiny a opěrky hlavy jsou přichyceny přímo u skla. Ani přístup na zadní místa není nijak pohodlný. Přední sedadla nejsou připravena na sklopení a odsunutí aniž by se celá přenastavila. Po nastoupení se totiž nevrátí na své původní místo a musíte si je znovu nastavit. Přední sedadla však nabízejí prostoru dostatek a dokonce se v autě i poměrně dobře sedí.
Palubní deska je prakticky převzatá z Mitsubishi. Bezpečně tu poznáte všechny ovladače. Ovladačů v autě ale vlastně moc není a soustředí se na to nejdůležitější – rádio (resp. multimediální systém) na klimatizaci středovém panelu; ovladače zrcátek, výšky sklonu světel a stabilizačního systému vlevo od volantu a na otočný ovladač pohonu všech kol na středovém tunelu za řadící pákou.
Mimo silnici
V testované silnější motorizaci je Fiat Fullback spojen výhradně s pohonem všech kol, ve verzi Double Cab si můžete vybírat z manuální nebo automatické převodovky. V Extended Cab je však v nabídce pouze šestistupňový manuál.
Otočným ovladačem Mitsubishi Easy Select na středovém panelu se dá vybrat nejen mezi pohonem zadních nebo všech kol, který rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu prostřednictvím mezinápravového diferenciálu s viskózní spojkou. K dispozici jsou dva režimy 4×4. Vyšší výbava LX, jenž měl i testovací vůz, nabízí lepší z nich: Mitsubishi Super Select II. Otočný ovladač tak nabízí režimy 2H, jenž pohání výhradně kola zadní nápravy, 4H, tedy až do 100 km/h přiřaditelný pohon všech kol, 4HLC s s uzávěrkou mezinápravového diferenciálu a 4LLC, která k uzávěrce mezinápravového diferenciálu přidává ještě redukční převod. Nižší výbava SX sice nemá tak pokročilý pohon všech kol, má ale naopak uzávěrku zadního diferenciálu.
V terénu oceníte také vysokou světlou výšku, která činí 235 mm, nebo brodivost až 600 mm. Důležité jsou i poměrně vysoké nájezdové úhly (30° vpředu a 22° vzadu) či přechodový úhel (24°). Fiat Fullback také bez problému zvládne náklon až 45°.
Jízda
Fiat Fullback používá na přední nápravě zavěšení s dvojitými příčnými rameny a stabilizátorem, naproti tomu zadní náprava je tuhá s vícelistými listovými pružinami. Naladění se nicméně povedlo, ačkoliv Volkswagen Amarok V6 je na tom ještě mnohem lépe. I tak ale není jízda po silnici s nenaloženým autem „za trest“. Je tu sice poznat, že zadní náprava potřebuje zatížit, ani tak však nijak nepříjemně nebo neočekávaně neodskakuje. Celkově je ale na Fullbacku cítit, že je potřeba na něj pevnou ruku. Vše jde ztuha – řízení, řazení, ale i pedály. Rozhodně to tu není jako například ve Freemontu. Logicky se to ovšem dá čekat, stále jde zejména o pracovní stroj.
Překvapením byl motor. Naftový čtyřválec s objemem 2.4 litru s přeplňováním turbodmychadlem poskytuje výkon 133 kW/181 koní a točivý moment 430 Nm.
To zní poměrně zajímavě, ale jak si s tím tenhle pick-up poradí? Praktická ukázka potěšila. Auto rozhodne netrpí nedostatkem výkonu ani pružnosti, právě naopak. Jakékoliv sešlápnutí plynového pedálu vyvolává reakci, která žene auto vpřed. Se zrychlováním nemá Fullback problém na poli, ve městě, ale ani v dálničních rychlostech, kde je vcelku jistý a směrově stabilní. Na dálnici se jen výrazněji projevuje hluk díky nedokonalé aerodynamice karoserie tohoto typu s otevřeným, respektive nezakrytým nákladovým prostorem.
Zajímala nás spotřeba paliva, protože s Mitsubishi, které mělo stejný motor, ale automatickou převodovku, jsme jezdili kolem 10 l/100 km. S Fiatem jsme se dokázali pohybovat kolem 8,5 l/100 km. Palubní počítač dokonce po testovacím týdnu ukázal 8,1 l/100 km. A to je vzhledem k tomu, kde a jak jsme s autem jezdili opravdu báječná hodnota. Výrobce v technických údajích slibuje kombinovanou spotřebu o litr nižší.
Závěr
Fiat Fullback doplňuje nabídku užitkových vozidel Fiat Professional. K malým, středním i velkým dodávkám nebo podvozkům je to vlastně poslední skládačka, která k uspokojení prakticky všech zákazníků chyběla. Fiat ušetřil za vlastní vývoj a koupil základ od jiné automobilky, vybral si ale takový základ, kterým rozhodně nic nezkazil. Nejen, že službu odvede parádní, ale také poměrně dobře jezdí – prázdný i naložený; na silnici i mimo ni.
A co cena? Tím Fiat rozhodně Mitsubishi deklasuje. Když porovnáme oba ceníky, zjistíme, že Fullback je vždy o několik desítek tisíc korun levnější. Nejlevnější verze startuje na 551 930 Kč bez DPH, testovaná verze začíná na 596 550 Kč bez DPH. Za Double Cab se připlácí přibližně 20 tisíc Kč.
[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,–
Motor – výkon a pružnost,Aerodynamický hluk na dálnici
Spotřeba paliva,V testované verzi kabina jen 2+2
Cena,Některé prvky příplatkové výbavy pouze v paketech za vysoké ceny
[/table]
[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5548″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″]
[table caption=“Technické údaje:“ width=“615″ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Fiat
Typ:,Fullback
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,2 442 ccm
Plnění motoru:,turbodmychadlo
Palivo:,nafta
Pohon:,4×4
Výkon:,133 kW/181 koní v 3 500 ot./min
Točivý moment:,430 Nm v 2 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,- s
Maximální rychlost:,179 km/h
Převodovka:,manuální šestistupňová
Spotřeba paliva (l/100 km):,7.1
Emise CO2:,186 g/km
Objem nádrže:,75 litrů
Délka:,5 275 mm
Šířka:,1 815 mm
Výška:,1 780 mm
Rozvor:,3 000 mm
Pohotovostní hmotnost:,- kg
Nákladový prostor (délka / šířka / výška):,1 850 / 1 470 / 850 mm
Ceník:,ke stažení zde
Konkurence např.:,Nissan Navara NP300; Isuzu D-MAX; Volkswagen Amarok; Mitsubishi L200; Toyota Hilux; apod.
[/table]