test-2020-elektromobil-smart-eq-forfour- (2)

Smart žije. Německý Daimler si plácl s čínským Geely, přesune výrobu (i vývoj!) svých malých městských elektromobilů ze Slovinska do Asie. Doufá, že tím zachrání dlouhodobě ztrátový byznys. Než ale přijdou příští, už čínské smarty, stále si můžete pořídit ty současné. Nejmenší sveze dva, větší, námi testovaný, dokonce čtyři pasažéry. Stojí za to nasednout?

Stroj času

Smart forfour je auto, které umí cestovat časem. Postupně vysvětlím. Začínáme v současnosti: na první pohled mrňous upoutá vcelku moderním, byť jednoduchým designem. Patnáctipalcová kola jsou našponovaná v rozích karoserie, zadní dvířka na ani ne 3,5 metru „dlouhém“ autě působí hodně subtilně, ale vejdete se do nich, nebojte. Velký, vypouklý „čumák“ může oslnit LED světly, pokud si připlatíte 50 tisíc.

Přečtěte si také:  Škoda Enyaq iV už se po silnicích prohání ve verzi kupé

Usedněte, obejme vás nápaditý interiér, který umí kurážně maskovat tvrdé plasty. A ono to funguje –sedíte v prostém elektromobilu bez přehršle technologických vychytávek a materiálního luxusu, a přesto se necítíte nijak významně ochuzeně. Zvlášť pěkně vyvedená je palubní deska s látkovým potahem.

test-2020-elektromobil-smart-eq-forfour- (15)

Při pohledu na přístrojovou desku byste už autu ale nějaké roky ubrali – takže se dostáváme do minulosti. Displej připomíná velikostí i grafikou první iPody. Přepínat lze několik obrazovek s technickými detaily, které jsou sice funkční, ale už ne tolik vzhledné. Horší to je se sedmipalcovou obrazovkou multimediálního systému, který nemá navigaci a který byste graficky přisoudili nějakému japonskému výrobci tři až pět let starého modelu. O ovládání klimatizace průhledným posuvníkem nemluvě.

„Startuje“ se klíčkem

Přišpendlený budík vlevo do volantu, který kontroluje stav a nabití baterie, nám připomněl Peugeot 108. Majitelé francouzského mini se budou ve smartu cítit jako doma, zvlášť na zadních (vyhřívaných!) sedadlech, která jsou stejně jako u 107 spíš nouzová, pro děti nebo pro krátké projížďky. Kufr pojme 185 litrů a na část mají doživotní místenku kabely – jinam je nedáte.

Přečtěte si také:  Test Mercedes-Benz V 300 d XL 4MATIC (2020)

Mimochodem povšimněte si na fotkách, že v tomhle elektromobilu se startuje klíčkem. Uvedete jím do chodu synchronní elektromotor s permanentním magnetem. Pohání zadní kola, vyvine 60 kW a poskytne maximální točivý moment 160 Nm. Vzhledem k tomu, že auto nemá ani tunu a čtvrt, má pěkně hbitý start na šedesátce je za něco málo přes pět vteřin, pak ale síla akcelerace slábne. Na stovku se autíčko dostane lehce pod 13 vteřin.

test-2020-elektromobil-smart-eq-forfour- (5)

Maximální rychlost je dálničních 130, ale mimo město bude Smart forfour trpět stejně jako první generace elektromobilů před 10 lety. Vzpomínáte na Peugeot iOn? Smart má vskutku malou baterku o kapacitě pouhých 17,6 kWh. Ujedete s ní tak 90 až 110 kilometrů, hodně ale bude záviset právě na tom, kudy vaše cesta povede. Spotřeba se pohybuje kolem 15 až 16 kWh.

Jeho rajonem je město

Určitě nešetřete na palubní dobíječce a namísto standardní (4,6 kW) pořiďte silnější třífázovou (22 kW). Smart vám totiž neumožní dobíjet auto rychlodobíječkou, takže pokud nechcete stát u stojanu hodiny, bude to dobrá počáteční investice, která vám umožní vcelku rychlé dobití vyždímané baterie. A že bude vyždímaná poměrně často.

Přečtěte si také:  "Nové emisní kategorie navržené vládou nedávají smysl, hybridní vozy k nižším emisím ve městech nepřispějí," tvrdí Polanský

Výhodou je, že pokud potřebujete smarta jen na popojíždění do práce, máte ho ráno nabitý i v případě, že ho připojíte k normální zásuvce o půlnoci. Který jiný nový elektromobil něco takového dokáže? Výrazným limitem ale stále zůstává, že na středně dlouhých cestách budete muset plánovat zastávky. A na ty skutečně dlouhé výpravy spíš zapomeňte.

test-2020-elektromobil-smart-eq-forfour- (17)

Smartův rajon je město. Tam přináší mobilitu zítřka. Není úplně neslyšný, ale výrazně nehlučí, nepáchne, všude se vejde, kdekoli se otočí. Jezdí extrémně plynule, to je návykové. Není moc komfortní, ale abyste měli otlučené hýždě, museli byste jezdit rychleji než padesátkou. Na popojíždění v ulicích jsou proporce a nastavení ideální.

Přečtěte si také:  Test Škoda Octavia 1.5 TSI 110 kW ACT (2020)

Pokud byste ale čekali, že podobně příznivá bude i cenovka, tak si budete muset počkat až na kousky, které se značkou Smart udělá Geely. Současný forfour přijde na necelých 600 tisíc a z tohohle malého městského elektromobilu to zvlášť po příchodu elektrického Citigoe iV nedělá úplně konkurenceschopného konkurenta.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Smart
Typ: forfour
Motor: synchronní s magnetem
Palivo: elektřina
Pohon: zadních kol
Výkon: 60 kW
Točivý moment: 160 Nm
Zrychlení 0–100 km/h: 12.7 s
Maximální rychlost: 130 km/h
Převodovka: automatická
Spotřeba paliva (Wh/km): 15.9
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 17.6 kWh
Homologovaný dojezd (NEDC): 153 km
Délka: 3495 mm
Šířka: 1665 mm
Výška: 1554 mm
Rozvor: 2494 mm
Pohotovostní hmotnost: 1200 kg
Objem zavazadlového prostoru: 185 / 975 litrů