Test elektromobilu Škoda CITIGOe iV (2020)

Test elektromobilu Škoda CITIGOe iV (2020)

Autor: Ondřej Lilling - Foto: Ondřej Lilling - 24. 3. 2020


První sériově vyráběný elektromobil od škodovky v zásadě není ničím unikátní. Nemá nikterak velký dojezd, neohromí rychlostí dobíjení nebo snad futuristickým designem. Přesto mezi elektrickými auty v jednom zásadním ohledu vyniká. Do statistik prodaných elektromobilů v Evropě tak nejspíš zásadním způsobem promluví. Na poměry elektroaut je totiž opravdu hodně levný.

Je to dané i tím, že vychází z konvenční Škody Citigo. A elektrická přestavba toho příliš nezměnila, jiná je hlavně příď, která je mnohem více zakrytovaná. Přívod čerstvého vzduchu tu není potřeba a elektromobily to rády dávají najevo, citigo nevyjímaje. Mřížky jsou proto vyvedeny v barvě karoserie, takže ho v provozu hravě poznáte.

Jinak je to citigo tak, jak ho důvěrně známe z českých silnic. Vlastně ne tak docela. Elektrickou škodovku definuje také maximální výbava, což je kromě litých disků nejvíce patrné uvnitř. Najdete tady automatickou klimatizaci, vyhřívané čelní okno, vyhřívaná jsou i přední sedadla a nechybí ani tempomat. Takže v zásadě všechno, co u městského auta můžete potřebovat.

Škoda CITIGOe iV

Všechny ovládací prvky zůstaly na svém místě, takže se tu hravě zorientujete. Jemných změn se dočkal přístrojový štít, kde se místo otáčkoměru nachází tzv. ekonoměr. A místo stavu paliva se pochopitelně ukazuje stav nabití akumulátoru.

V jednoduchosti je krása

Nesmíte zapomínat, že interiér vychází z auta, které mělo být hlavně levné. Vnitřní části dveří tak tvrdý plast kryje jen zčásti, nahoře se nachází holý plech. Zapomenout musíte i na nějaký multimediální systém. Vrcholem je docela obyčejné rádio s miniaturním barevným displejem, zbytek musí obstarat váš mobilní telefon, pro který je v autě speciální držák a aplikace pro spojení s autem.

Vnitřek je v některých ohledech trochu skromnější, jsou ale to spíš vtipné detaily než zásadní věci, které nějak omezují komfort z užívání auta. S prostorností je na tom citigo na danou třídu velmi slušně. Se spolujezdcem sice budete v intimnějším kontaktu než třeba ve fabii, ale vzhledem k celkovým rozměrům na tom citigo není vůbec špatně. Jinými slovy, čtyři lidi do něj v pohodě poskládáte.

Škoda CITIGOe iV

Jisté kompromisy najdete i v zavazadelníku, kde chybí koberec na bocích i nakládací hraně, takže se plechy neopatrným používáním dříve či později poškrábou. Kufr nabídne 250 litrů, stejně jako benzínová verze. Není to moc, ale žít se s tím dá, obzvlášť jestli bude citigo plnit roli druhého nebo třetího auta v rodině.

K pohonu slouží elektromotor s permanentními magnety s parametry 61 kW a 212 Nm točivého momentu. Není to mnoho, kouzlo elektromobilů se ale skrývá v okamžité odezvě. V reálných podmínkách je elektrické citigo hbitá krabička, která se umí mrštně proplétat provozem. A pomalá rozhodně není, přestože zrychlení na stovku za 12,3 sekundy naznačuje jiného. Mimo město je výkon už jen dostatečný, ani cesta po dálnici ale není žádným utrpením. Jen musíte počítat s tím, že maximální rychlost je přesně 130 km/h, což je v některých situacích trochu stresující. Vedle toho musíte počítat s tím, že při téhle rychlosti mizí nabití akumulátoru téměř před očima.

Teoreticky slibuje citigo 252 kilometrů na plné nabití v režimu WLTP. A realita není o tolik horší. Stačí se jen trochu snažit a rekuperovat. K tomu pomáhá přepracovaný volič automatické převodovky, kde se pohybem do strany volí úroveň rekuperace. Je jen škoda, že s každým „nastartováním“ se úroveň vrátí na výchozí hodnotu.

Škoda CITIGOe iV

Mrštná krabička

S maximálním stupněm rekuperace ze čtyř celkových si až na výjimečné situace vystačíte s jedním pedálem. Povolením plynu prostě určujete, jak moc bude auto rekuperovat. Pak auto samozřejmě rozsvěcí i brzdová světla, protože zpomaluje skutečně razantně. Chce to možná pár dní trénování, ale rychle se to dostane pod kůži a dojezd to o pár kilometrů prodlouží.

Já jsem se v zimě pohyboval s průměrnou spotřebou okolo 15 kWh/100 km ve městě, reálně tak bez problémů najedete něco okolo 220 kilometrů na plné nabití. Na dálnici počítejte s 20 kWh/100 km, obecně platí, že čím vyšší rychlost, tím rapidně roste i spotřeba. S delším dojezdem můžou o něco pomoct dva eko-režimy, první trochu omezí výkon i maximální rychlost, Eco+ už je pro případy, kdy jde opravdu do tuhého. Sáhne vám totiž i na klimatizaci a rychlost přiškrtí na maximálně 95 km/h.

Zásadním parametrem elektromobilu je pochopitelně kapacita akumulátorů. Lithium-iontové baterie uložené v podlaze nabízí kapacitu 36,8 kWh, přičemž 32,3 kWh z toho tvoří využitelná kapacita. S rychlonabíječkou trvá dobití z 0 na 80 % jen hodinu, s wallboxem o výkonu 7,2 kW si počkáte 4 hodiny a 15 minut. Domácí zásuvka je spíš nouzové řešení, protože vás upoutá k zásuvce na necelých 13 hodin.

Škoda CITIGOe iV

Jízdní vlastnosti se od verze s konvenčním pohonem příliš nezměnily. Jistě, pohotovostní hmotnost narostla o čtvrt tuny na 1265 kilogramů. Auto možná ztratilo něco z bezprostředních reakcí na zatočení volantem, ale to je tak vše. Podvozek pěkně filtruje nerovnosti a přitom si zachovává jisté jízdní vlastnosti.

Díky elektrickému pohonu je auto krásně tiché a tipoval bych, že odhlučnění podvozku se dočkalo dodatečných vylepšení. V autě je obecně hodně ticho, navíc se z interiéru neozývají žádné pazvuky, což je známka dobrého slícování.

Závěr a cena

Škoda Citigoe iV nepřináší žádné převratnou techniku, téměř dokonale však zaplňuje díru na trhu. Je to s přehledem nejlevnější elektromobil na trhu, který nemá žádné zásadní slabiny. S plnými akumulátory ujede s přehledem přes dvě stě kilometrů, má hodně slušnou výbavu, slušně jezdí a přitom stojí půl milionu. V absolutní rovině to je pořád dost peněz, mezi elektromobily je to ovšem opravdu hodně dobrá cena. Čas ukáže, že se škodovka trefila do černého navzdory tomu, že s elektrickým autem přichází o dost později než ostatní.

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Citigoe iV
Motor:,synchronní elektromotor s permanentními magnety
Kapacita akumulátorů:,36.8 kWh
Pohon:,předních kol
Výkon:,61 kW/81 koní
Točivý moment:,212 Nm při 0-2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.3 s
Maximální rychlost:,130 km/h
Převodovka:,jednostupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km):,12.8-12.9
Emise CO2:,0 g/km
Délka:,3597 mm
Šířka:,1645 mm
Výška:,1481 mm
Rozvor:,2422 mm
Provozní hmotnost:,1235 kg
Objem zavazadlového prostoru:,250/923
Ceník:,ke stažení zde
[/table]

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru