První sériově vyráběný elektromobil od škodovky v zásadě není ničím unikátní. Nemá nikterak velký dojezd, neohromí rychlostí dobíjení nebo snad futuristickým designem. Přesto mezi elektrickými auty v jednom zásadním ohledu vyniká. Do statistik prodaných elektromobilů v Evropě tak nejspíš zásadním způsobem promluví. Na poměry elektroaut je totiž opravdu hodně levný.
Je to dané i tím, že vychází z konvenční Škody Citigo. A elektrická přestavba toho příliš nezměnila, jiná je hlavně příď, která je mnohem více zakrytovaná. Přívod čerstvého vzduchu tu není potřeba a elektromobily to rády dávají najevo, citigo nevyjímaje. Mřížky jsou proto vyvedeny v barvě karoserie, takže ho v provozu hravě poznáte.
Jinak je to citigo tak, jak ho důvěrně známe z českých silnic. Vlastně ne tak docela. Elektrickou škodovku definuje také maximální výbava, což je kromě litých disků nejvíce patrné uvnitř. Najdete tady automatickou klimatizaci, vyhřívané čelní okno, vyhřívaná jsou i přední sedadla a nechybí ani tempomat. Takže v zásadě všechno, co u městského auta můžete potřebovat.
Všechny ovládací prvky zůstaly na svém místě, takže se tu hravě zorientujete. Jemných změn se dočkal přístrojový štít, kde se místo otáčkoměru nachází tzv. ekonoměr. A místo stavu paliva se pochopitelně ukazuje stav nabití akumulátoru.
V jednoduchosti je krása
Nesmíte zapomínat, že interiér vychází z auta, které mělo být hlavně levné. Vnitřní části dveří tak tvrdý plast kryje jen zčásti, nahoře se nachází holý plech. Zapomenout musíte i na nějaký multimediální systém. Vrcholem je docela obyčejné rádio s miniaturním barevným displejem, zbytek musí obstarat váš mobilní telefon, pro který je v autě speciální držák a aplikace pro spojení s autem.
Vnitřek je v některých ohledech trochu skromnější, jsou ale to spíš vtipné detaily než zásadní věci, které nějak omezují komfort z užívání auta. S prostorností je na tom citigo na danou třídu velmi slušně. Se spolujezdcem sice budete v intimnějším kontaktu než třeba ve fabii, ale vzhledem k celkovým rozměrům na tom citigo není vůbec špatně. Jinými slovy, čtyři lidi do něj v pohodě poskládáte.
Jisté kompromisy najdete i v zavazadelníku, kde chybí koberec na bocích i nakládací hraně, takže se plechy neopatrným používáním dříve či později poškrábou. Kufr nabídne 250 litrů, stejně jako benzínová verze. Není to moc, ale žít se s tím dá, obzvlášť jestli bude citigo plnit roli druhého nebo třetího auta v rodině.
K pohonu slouží elektromotor s permanentními magnety s parametry 61 kW a 212 Nm točivého momentu. Není to mnoho, kouzlo elektromobilů se ale skrývá v okamžité odezvě. V reálných podmínkách je elektrické citigo hbitá krabička, která se umí mrštně proplétat provozem. A pomalá rozhodně není, přestože zrychlení na stovku za 12,3 sekundy naznačuje jiného. Mimo město je výkon už jen dostatečný, ani cesta po dálnici ale není žádným utrpením. Jen musíte počítat s tím, že maximální rychlost je přesně 130 km/h, což je v některých situacích trochu stresující. Vedle toho musíte počítat s tím, že při téhle rychlosti mizí nabití akumulátoru téměř před očima.
Teoreticky slibuje citigo 252 kilometrů na plné nabití v režimu WLTP. A realita není o tolik horší. Stačí se jen trochu snažit a rekuperovat. K tomu pomáhá přepracovaný volič automatické převodovky, kde se pohybem do strany volí úroveň rekuperace. Je jen škoda, že s každým „nastartováním“ se úroveň vrátí na výchozí hodnotu.
Mrštná krabička
S maximálním stupněm rekuperace ze čtyř celkových si až na výjimečné situace vystačíte s jedním pedálem. Povolením plynu prostě určujete, jak moc bude auto rekuperovat. Pak auto samozřejmě rozsvěcí i brzdová světla, protože zpomaluje skutečně razantně. Chce to možná pár dní trénování, ale rychle se to dostane pod kůži a dojezd to o pár kilometrů prodlouží.
Já jsem se v zimě pohyboval s průměrnou spotřebou okolo 15 kWh/100 km ve městě, reálně tak bez problémů najedete něco okolo 220 kilometrů na plné nabití. Na dálnici počítejte s 20 kWh/100 km, obecně platí, že čím vyšší rychlost, tím rapidně roste i spotřeba. S delším dojezdem můžou o něco pomoct dva eko-režimy, první trochu omezí výkon i maximální rychlost, Eco+ už je pro případy, kdy jde opravdu do tuhého. Sáhne vám totiž i na klimatizaci a rychlost přiškrtí na maximálně 95 km/h.
Zásadním parametrem elektromobilu je pochopitelně kapacita akumulátorů. Lithium-iontové baterie uložené v podlaze nabízí kapacitu 36,8 kWh, přičemž 32,3 kWh z toho tvoří využitelná kapacita. S rychlonabíječkou trvá dobití z 0 na 80 % jen hodinu, s wallboxem o výkonu 7,2 kW si počkáte 4 hodiny a 15 minut. Domácí zásuvka je spíš nouzové řešení, protože vás upoutá k zásuvce na necelých 13 hodin.
Jízdní vlastnosti se od verze s konvenčním pohonem příliš nezměnily. Jistě, pohotovostní hmotnost narostla o čtvrt tuny na 1265 kilogramů. Auto možná ztratilo něco z bezprostředních reakcí na zatočení volantem, ale to je tak vše. Podvozek pěkně filtruje nerovnosti a přitom si zachovává jisté jízdní vlastnosti.
Díky elektrickému pohonu je auto krásně tiché a tipoval bych, že odhlučnění podvozku se dočkalo dodatečných vylepšení. V autě je obecně hodně ticho, navíc se z interiéru neozývají žádné pazvuky, což je známka dobrého slícování.
Závěr a cena
Škoda Citigoe iV nepřináší žádné převratnou techniku, téměř dokonale však zaplňuje díru na trhu. Je to s přehledem nejlevnější elektromobil na trhu, který nemá žádné zásadní slabiny. S plnými akumulátory ujede s přehledem přes dvě stě kilometrů, má hodně slušnou výbavu, slušně jezdí a přitom stojí půl milionu. V absolutní rovině to je pořád dost peněz, mezi elektromobily je to ovšem opravdu hodně dobrá cena. Čas ukáže, že se škodovka trefila do černého navzdory tomu, že s elektrickým autem přichází o dost později než ostatní.
[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Škoda
Typ:,Citigoe iV
Motor:,synchronní elektromotor s permanentními magnety
Kapacita akumulátorů:,36.8 kWh
Pohon:,předních kol
Výkon:,61 kW/81 koní
Točivý moment:,212 Nm při 0-2750 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,12.3 s
Maximální rychlost:,130 km/h
Převodovka:,jednostupňová
Spotřeba paliva (kWh/100 km):,12.8-12.9
Emise CO2:,0 g/km
Délka:,3597 mm
Šířka:,1645 mm
Výška:,1481 mm
Rozvor:,2422 mm
Provozní hmotnost:,1235 kg
Objem zavazadlového prostoru:,250/923
Ceník:,ke stažení zde
[/table]