test-2021-mercedes-benz-e_vito-elektromobil- (3)

Elektrické Vito má už od loňska novou obří baterii, výkonnější elektromotor a pořád ohromně rozměrnou, a především neskutečně variabilní kabinu. V nabídce elektrických vanů od německého Mercedesu už ale není samo. Čím se vlastně od modelu EQV liší? A jak se těžká baterka podepisuje na jízdních vlastnostech už tak hřmotné osobní dodávky?

Jedna jako druhá?

Možná se při pohledu na fotografie v článku zarazíte: kvádrovitá karoserie, stříbrný šíp ve znaku – nepsali jsme o tomhle autě nedávno? Podobná, do boku roztažená světla, gril s horizontálními liniemi, trochu jiný nárazník, ale to může být výbavou… No, nepsali. Ono je jen eVito nejenom skoro k nerozeznání od spalovacích variant, ale dokonce i od sesterského modelu EQV.

Přečtěte si také:  Kia se chystá na svůj debut na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ukáže nový elektromobil i speciální Stinger

Jeden umí to a ten zas tohle, řekli si Němci a poskládali dvě na první pohled skoro identické elektrické dodávky. Jak známo, každý bateriový vůz navíc se do portfolia vzhledem k přísně střeženým emisním limitům hodí. A byť jsou si eVito s EQV tak podobné, každá má na automobilovém trhu tak trochu jiný úkol.

test-2021-mercedes-benz-e_vito-elektromobil- (5)

Zatímco EQV si před zrcadlem šteluje spíš oblek, e-Vito montérky. První jmenovaný je náčiním pro to, aby dovezlo děti i s kamarády do prestižní školy nebo maminku s tatínkem na vědeckou konferenci. Poslouží i jako luxusní shuttle z letiště nebo hotelu na filmovém festivalu. Druhý, tentokrát testovaný model, je obyčejným pracantem, kterého má firma Amazon na rozvoz balíků. Ale vozit lidi umí taky, vtěsná se jich do něj až devět.

Střídmost nade vše

Z toho, že e-Vito je autem využívaným jako skutečná dodávka, pramenní limity vybavenosti interiéru. Právě zevnitř oba dva elektromobily dost spolehlivě rozeznáte. Zatímco EQV se chlubí vskutku honosným provedením palubní desky s 10 a čtvrt palce velkým displejem a dekory po vzoru nejmodernějších modelů v portfoliu Mercedesu, v e-Vitu je interiér vážně o dost střídmější.

Přečtěte si také:  Mercedes-Benz natočil reklamu, kterou mu asi zakážou. Ukazuje rychlý vůz, rychlou jízdu a dokonce jedno lehké sklouznutí

Multimediální obrazovka je jen sedmipalcová a ještě příplatková. Infotainment dobře vypadá, snadno se v něm řidič zorientuje, ale je pomalý. Kolem dokola jsou všude tvrdé plasty, ve středové části lesklé. To není chudší příbuzný, to je vandrák s nůší na cestách. Obě auta mimochodem spojuje zdánlivě banální věci – jednak mají falešný výřez na dobíjení tam, kde obyčejně bývá nádrž. A jednak je potřeba vložit klíček do „zapalování“ a otočit s ním, abyste nastartovali.

test-2021-mercedes-benz-e_vito-elektromobil- (14)

Výhody obyčejného obložení interiéru jsou ale samozřejmě nasnadě – vnitřek auta se lépe umývá a čistí. Což může být pro taxikáře jeden ze stěžejních argumentů při koupi. Pracovní eVito taky nabídne spoustu úložných prostor jak ve dveřích, tak třeba na vrchní části palubní desky. Stejně jako v EQV je naprosto excelentní prostor, které auto nabízí pro náklad i posádku. Kratší karosářská verze nabízí kufr o objemu 990 litrů, delší dokonce 1390. A s tímto číslem můžete libovolně pohybovat tak, jak budete upravovat rozložení nebo polohy sedaček. Posouvají se po kolejničkách a jdou i úplně vyndat.

O půl milionu méně

Člověk by možná očekával, že změny mezi oběma elektrododávkami budou i v pohonném ústrojí, ale kdeže. I elektrické Vito má stejně jako EQV silný elektromotor o výkonu 150 kW, to znamená 204 koní. A ten má tedy shodný maximální točivým moment 362 Nm.

Přečtěte si také:  Test Audi S8 TFSI quattro (2021)

Rovněž baterie je totožná. Půl tuny vážící akumulátory si vozí eVito na spodku podvozku – mají využitelnou kapacitu 90 kWh, celkovou pak vysoce nadstandardních 100 kWh. Nicméně druhým dechem zmiňme spotřebu – ta se i v létě pohybuje kolem 30 kWh, je minimálně o třetinu vyšší než u jiných běžně dostupných elektromobilů. V kombinovaném režimu je pak rozumně dosažitelných zhruba 320 až 340 kilometrů, na dálnicích a v zimě bude dojezd strmě klesat. S EQV jsme se na přelomu zimy a jara pod 300 km.

test-2021-mercedes-benz-e_vito-elektromobil- (15)

Pokud ale budete jezdit převážně po městě, dálnicím se spíš vyhýbat (nemusíte na ně zanevřít úplně), dostanete se klidně při příznivých podmínkách a bez vytápění/chlazení baterie nebo kabiny na hodnoty kolem 27 kWh. A to už je zajímavější číslo, nastiňuje, že by dojezd mohl skutečně dosáhnout třeba i více než 370 kilometrů. Zmínili jsme, že v eVitu je obří baterie, pro její rychlejší dobíjení je k mání 11kW palubní dobíječka (k nabití za cca 10 hodin) a 110kW stejnosměrné dobíjení ze stojanů.

Přečtěte si také:  Test Dacia Sandero Stepway TCe 100 LPG (2021)

Rekuperační módy jsou dost silné, po většinu času využijete nejpříjemnější plachtění nebo lehké brzdění označené jako D-. Mercedes-Benz eVito váží přes 2,5 tuny, s autem se dá ale manipulovat hodně plynule. Nemá trhané rozjezdy, ani nepředvídatelné brzdy, což se o řadě jiných elektromobiů říct nedá. Podvozek je dost komfortní, nicméně neskrývá „dodávkové“ pohoupávání, což nemusí být všem po chuti. Na to konto přidejme, že Mercedes od podzimu nabízí do osobních dodávek adaptivní odpružení Airmatic, které jsme nedávno otestovali v naftové třídě V.

Na závěr ta největší – a očekávaná – výhoda elektrického Vita oproti EQV. Základ leží o nějakých 500 tisíc níže, eVito startuje na bezmála 1 420 000 korunách. Tady je rozdíl mezi VIP a běžnou osobní dodávkou pořádně znát.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Mercedes-Benz
Typ: e-Vito
Motor: synchronní s magnetem
Palivo: elektřina
Pohon: předních kol
Výkon: 150 kW/204 koní
Točivý moment: 362 Nm
Maximální rychlost: 140 km/h
Převodovka: jednorychlostní
Spotřeba paliva (kWh/km): 27.8
Emise CO2: 0 g/km
Kapacita baterie: 100 kWh
Homologovaný dojezd (WLTP): 421 km
Délka: 5140 mm
Šířka: 1928 mm
Výška: 1912 mm
Rozvor: 3200 mm
Provozní hmotnost: 2699 kg
Objem zavazadlového prostoru: 990 / 4630 litrů

Přidat komentář