Když v roce 2009 představil (a v roce 2010 zahájil prodej) Citroën svoji novou řadu DS, způsobilo to vlny velkého očekávání, co se z toho vyklube a jak se s ní automobilce povede. Povedlo se to tak, že se z DS o pár let později stala samostatná značka. Z podstaty má jít o prémiovější vozy, které mají konkurovat zavedeným značkám.

test-citroen-ds3-racing-p1

Nejmenší z modelů – DS 3 – cílí zejména na vozy MINI, a tak kromě běžné verze, nabízí také povedené Cabrio, ale v nabídce nechybí ani sportovní verze označená jako DS 3 Racing. A na tu jsme se zaměřili v redakčním testu. Jak už sám název napovídá, má jít o pěkně pálivou papričku, a postavit se chce například MINI Cooperu S.

DS 3 Racing na sebe důkladně upozorní už když stojí, design karoserie je totiž velmi výrazný. Testované auto v bílé barvě doplňovala kontrastní tmavá kola s průměrem 18 palců, tmavá střecha i sloupky či červená vnější zpětná zrcátka a maska chladiče (ještě s logem Citroën, DS 4 a DS 5 už v ní mají jen logo DS). Aby toho nebylo málo, karoserii doplňuje opravdový karbon na nárazníku, lemech blatníků a dalších dílech, ale také všudypřítomné samolepky s nápisy – to abyste věděli, s jakým autem máte tu čest.

Podobné je to i v interiéru, kde vás do očí už na první pohled praští sportovní sedadla s velmi výrazným bočním vedením nejen v oblasti sedací, ale i v oblasti zad a ramen, stejně tak speciální látkové koberečky, dekory palubní desky a nebo věnec volantu i části přístrojové desky s karbonovým obložením. Nechybí plaketka „Citroën Racing“ na stropě ani další samolepky. Posez v sedadlech je vyšší, sedáky i opěradla jsou měkčí, ale bočnice tělo v zatáčkách dokáže podržet. Najít ideální pozici k řízení pro mě ale bylo složitější, protože v DS 3 Racing se sedí na „dlouhé ruce, krátké nohy“. Já bych potřeboval volant o něco blíže k tělu, musel jsem tedy zvolit kompromis. A to je u hot hatche velká škoda…

test-citroen-ds3-racing-p2

Stejně jsem byl ale nejvíc zvědavý na to, co se ukrývá pod kapotou. Přeplňovaný benzínový čtyřválec 1,6 THP je v tomto autě naladěn na 152 kW/207 koní a točivý moment vrcholí hodnotou 275 Nm. Technické hodnoty slibují maximální rychlost 235 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy. Motoru ale chybí nějaký ten zvukový doprovod, tedy v interiéru, zvenku ho má. Pro kolemjdoucí se o příjemný zvuk stará dvojitá koncovka výfuku. V interiéru je ale klid. Motor se k životu začne probouzet kolem dvou tisíc otáček, aby přibližně ve třech pořádně ukázal, co v něm je. Dělá to ale tak nějak sterilně, táhne pořád stejně, výkon negraduje, a proto klidně přeřadíte už v „naftových“ čtyřech a půl tisících.

Přečtěte si také:  Test Hyundai i30 kombi 1,6 CRDi Mild Hybrid 48V (2021)

Motoru sekunduje (pro verzi Racing) upravený podvozek, jehož rozchod byl rozšířen o 30 mm, inženýři jinak nastavili tlumiče a přitvrdili pružiny a auto snížili o 15 mm blíže k silnici. Při klidné jízdě je podvozek tuhý a na kvalitním asfaltu perfektně drží. Pak jsem ale vyrazil na svoji oblíbenou okresku, zvýšil jsem tempo a až do chvíle, než se zkazil povrch, jsem si jízdu užíval. Jenže na nerovné silnici podvozek změkl. Jede-li DS 3 Racing v zatáčce a v silnici je nějaká prohlubeň, auto se nepříjemně zavlní, stopu naštěstí drží.

Motor má opravdu hodně výkonu, což by ve spojení s autem vážícím jen něco kolem 1,2 tuny mohlo slibovat příjemné a intenzivní jízdní zážitky. Navíc ve spojení s ostrými a dobře fungujícími brzdami, které si s touto lehkou váhou dokáží poradit zcela bez jakýchkoliv potíží… DS 3 Racing má totiž stejný výkon jako například Opel Corsa OPC Performance, ale to je jeden z jejích problémů. Řízení pozbývá citu, což je na jednu stranu dobře, protože netahá tolik za volant (i když je potřeba ho i tak držet pevně), ale na druhou stranu v něm není tak dobře cítit přední náprava, která v zatáčkách často a ráda protáčí odlehčené vnitřní kolo. Zábavné ale je, že si lze s DS 3 při jízdě hrát. Můžete se snažit jet čistou stopu a trefovat ty správné apexy a nebo si „házet“ zadkem. DS 3 Racing ho totiž po ubrání plynu odlehčí a nebo hbitě reaguje na povely ruční brzdy.

test-citroen-ds3-racing-p3

Potěší spotřeba paliva. Ta se dá při klidné jízdě dostat i pod 7 litrů na 100 kilometrů. Pokud na okreskách přitlačíte na plynový pedál, vyšplhá se k deseti. A to na tak rychlé a poměrně výkonné auto s turbomotorem nejsou vůbec špatné hodnoty. Výrobce sice slibuje 5 l/100 km v kombinovaném provozu, ale to jsou hodnoty spíše z říše snů – na to už jsme ale zvyklí, že?

Tenhle týdenní test byla moje první zkušenost s (Citroënem) DS 3 Racing a přiznám se, že (hlavně) podle názvu, jeho ceny i exkluzivity (vždyť jde o omezenou sérii…) jsem asi čekal více, než jsem nakonec dostal. Asi bych ho spíše pojmenoval raději „Sport“ nebo nějak podobně, ale k označení „Racing“ mi u něj něco chybí. A možná to je charakter motoru či absence mechanického diferenciálu s omezenou svorností a nebo i zvuk. Myslím, že by mi úplně klidně stačila „obyčejná“ DS 3 s 1,6 THP s výkonem 121 kW/165 koní a navíc ušetříte několik stovek tisíc Kč…

Přečtěte si také:  Elektrifikace u škodovky v praxi. Rozloučili jsme se se Škodou Citigoe iV a otestovali plug-in hybridní Superb iV

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: DS
Typ: DS 3 Racing
Motor: 1.6 THP
Motor: řadový čtyřválec (R4)
Objem válců: 1 598 ccm
Plnění motoru: turbodmychadlo
Palivo: benzín
Pohon: předních kol
Výkon: 152 kW/207 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 275 Nm při 2 000 – 4 500 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 6.5 s
Maximální rychlost: 235 km/h
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba paliva (l/100 km): 8.7 / 4.9 / 6.4
Emise CO2: 149 g/km
Objem nádrže: 50 litrů
Délka: 3 948 mm
Šířka: 1 715 mm
Výška: 1 458 mm
Rozvor: 2 464 mm
Pohotovostní hmotnost: 1 165 kg
Objem zavazadlového prostoru: 285 litrů
Ceník: k nahlédnutí zde